cykling i Istrien/Kroatien

Hej
Tänkte åka med dottern på 11 år till Kroatien i sommar. Min plan är att cykla runt i ca 1 vecka. Har sökt och funnit bra sidor om Istrien men hittar ingen bra information om cykelvägar, trafik intensitet mm. Är det någon som varit där och cyklat och kan ge tips? Vi vill gärna både cykla vid havet och även längre in i landet. Har också tittat på öarna öster om Istrien. Har någon även erfarenhet därifrån och som även har bott på campingplatser i Kroatien. Alla tips mottages tacksamt.

//Kajsa
 
Istrien har en mängd olika "bike-trails". Det ska inte vara svårt att hitta grymma kartor i närmaste Akademibokhandel eller liknande, jag har hittat ganska många faktiskt när jag kolla kartor sist på stan. Finns jättebra kartor då Istrien är det stället i Kroatien där man satsar mest på året runt turism där en stark kategori är just friluftsfolk och naturfolk. Finns även mycket uthyrning av cyklar i de större städerna där, mountainbikes är det som gäller då!
Kan varmt rekommendera Istrien, kombinerat med arkipelagen (ta bara bron över till Krk lite längre söderut sen).
Har inte cyklat där själv men hört mycket gott om det då jag har ursprung från Kroatien och vet att man tar väl hand om den här typen av turism, till skillnad från södra dalmatien:p

Lycka till

MvH/ Sebastian
 
Istrien har en mängd olika "bike-trails". Det ska inte vara svårt att hitta grymma kartor i närmaste Akademibokhandel eller liknande, jag har hittat ganska många faktiskt när jag kolla kartor sist på stan. Finns jättebra kartor då Istrien är det stället i Kroatien där man satsar mest på året runt turism där en stark kategori är just friluftsfolk och naturfolk. Finns även mycket uthyrning av cyklar i de större städerna där, mountainbikes är det som gäller då!
Kan varmt rekommendera Istrien, kombinerat med arkipelagen (ta bara bron över till Krk lite längre söderut sen).
Har inte cyklat där själv men hört mycket gott om det då jag har ursprung från Kroatien och vet att man tar väl hand om den här typen av turism, till skillnad från södra dalmatien:p

Lycka till

MvH/ Sebastian

Tack Sebastian för ditt svar. jag ska fortsätta att söka. Det jag helst vill ha svar på är om någon har erfarenhet av trafiken mm. Jag ska cykla tillsammans med min 11 åriga dotter och skulle vilja ha lite mer kunskaper om bredd på vägar, cykel vägar etc.... jag har läst om biketrails, men även där är det svårt att få information om det är stigar eller grusvägar man cyklar på. Varken jag eller dottern har erfarenhet av "off-road "cykling på stigar. Vi tänker oss helt enkelt en ganska enkel cykelsemester.....! och vill förflytta oss från plats till plats sova på nya platser...

mvh
Kajsa
 
Klokt val, Istrien är en höjdare. Jag följde delar av halvön i april och hade två strålande dagar i cykelsadeln. Speciellt den västra slovenska sidan imponerade. Det finns några fina cykelvägar precis vid havet på den slovenska sidan, men jag har ingen aning om hur det ser ut i övrigt vad gäller cykelvägar.
Jag kom via Adriatiska kusten till Rijeka i Kroatien och följde sedan östra sidan av Istrien söderut innan jag vek av mot Porec på den västra sidan. Jag tycker att kustvägen är klart ok att trampa på. Håller man sig bara på sin kant ska det inte vara några problem med trafiken. (Förutom hjälm ska ni använda cykelryggsäck. Det är en förnämlig airbag om något skulle inträffa.)
Jag trivdes allra bäst på den slovenska sidan av halvön. Städer som Izola, Koper och Piran är riktiga skönheter. Den kroatiska turistmagneten Porec kändes däremot som en sardinburk. Novigrad var lugnare.
Precis som Basti säger är det dessutom utmärkta båtförbindelser till och från Istrien.

Jag har utförliga rapporter och foton från Istrien på min blogg:

www.metrobloggen.se/samborombon
(Etapp 14 och 15 som båda ligger på "sida 2")

/Anders Forselius
 
Jag cyklade i september från Split och norrut... Vilket var utmärkt för vinden blåser söderifrån då och de resedagböcker man läst innan klagade alltid på konstant motvind men alla dessa herrar hade ju cyklat norrifrån hehe...

Istrien hoppade jag tyvärr över men om ni ska korsa Istrien blir det en hel del bergigt och inte så kul för en 11åring.
ang öar öster om Istrien
Tog färja från Zadar till ön Losinj (öst om Istrien) och cyklade sedan över nästa Cres och sedan Krk. Alla dessa öar var fin fina med väldigt lite trafik.
Campa i Kroatien innebär (om man inte tältar vilt) att man slår sig ner på husbilsscampingarna med tyskarna som åker runt.
Kroatien saknar helt cykelbanor och vägrenen är ofta bara 3 dm så kanske inte så bra för en 11åring och Istrien hoppade jag över för när jag kom till Rijeka lockade en bergsväg mot slovenien bättre.
Jagh klarade mig dock fint på gratisturistbilkartan man får på flygplatser. välj de små gråa eller gula vägarna bara.
Istrien hoppade jag tyvärr över men om ni ska korsa Istrien blir det en hel del bergigt och inte så kul för en 11åring.

http://www.cresislandapartment.com/images/road-map-croatia.jpg
road-map-croatia.jpg



Slovenien var på alla vis faktiskt mycket finare för en cyklist med bättre vägarm cykelbanor, underbara miljöer och massor av frukt att välja på den tiden jag passerade...
 
Hej

Har cyklat igenom Istrien på våren efter kusten upp till Slovenien och i somras men min fru på öarna Crec, Losinj, färja över till Istrien och norrut till Slovenien. I somras följde vi "Radatlas Istrien", ges ut av www.esterbauer.com och kan köpas hos t.ex. www.amazon.de .
På sommaren skulle jag, ursäkta uttrycket, aldrig köra efter kusten i Istrien. Det är ett stort tryck på den delen med mycket turister vilket betyder mycket trafik på smala vägar. I somras höll vi oss inåt landet på Istrien och följde vår cykelguide.
Vissa partier kan det även där vara en del trafik och då är vägarna smala så det finns inte så mycket vingelmån. Men det stora problemet för en 11-åring är de bitvis mycket branta backarna och värmen. Är det sol så får man räkna med 30-35 gr. Det var den temperaturen vi hade i början på juli.
Så jag är ledsen om det låter för negativt men Istrien tror jag är som bäst i maj eller september med lite turister och behaglig värme och då kanske endast för 13-14 åringar och uppåt.

Vet inte om du är intresserad, men på ovanstående förlag finns det bl.a.flera cykelguider över Österrike De väljer där vägar med väldigt lite trafik och kör man i bergen så följer man cykelleder som följer älvar och floder nedströms viket gör att cyklingen blir lätt.
Sen är det ju bara att ta tåget ner till Trieste och hoppa på bussen som kör ner på Istrien. Eller så åker man ner till Venedig och tar en snabbåt över till Istrien.

Lycka till/Kenneth
 
tack för synpunkter

Tack för utförliga svar och förslag som ni har gett mig.

Jag ska fundera vidare......! det där med österike och sedan vidare lät som en riktigt bra idé!!


Mvh
Kajsa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
basti Hörlurar för cykling! Långcykling 17
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
StefanP- Skor för cykling och vandring Långcykling 5
LeifP Cykling i Portugal? Långcykling 3
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
herr lejon cykling i Provence Långcykling 0
j_stellan Cykling i Spanien Långcykling 7
bikerider Studiecirkel om cykling Långcykling 0
igs cykling i nordamerika Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
chrille_g Mat i kombination till cykling Långcykling 11
chrille_g Cykling i Sydostasien Långcykling 8
gunnarmongard Cykling i november Långcykling 9
tony5811 Cykling Skellefteå-Kebnekaise-Nordkap t.o.r 2006 Långcykling 3
Lavskägge Tips för cykling i Sydeuropa? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.