Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling

På Svenska Dagbladets debattsida finns en läsvärd insändare av Cykelfrämjandets ordförande Christian Juul http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hog-tid-att-satsa-pa-infrastruktur-for-cykling_6140107.svd

Bland annat framgår det att 10% av alla resor i Sverige görs med cykel, men att endast 2% av budgeten för infrastruktur går till cykelvägar! Inte undra på att vi cyklister har det motigt i trafiken.

Regeringen svarar att de satsar närmare 1 miljard på cykelvägar och tillsätter utredningar http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-satsar-nastan-en-miljard-pa-cykelvagar_6143179.svd
/Niklas
 
Jag kan i alla fall konstatera att det är dåligt med skyltning på de flesta ställen. Jag har nyligen varit ute på en cykeltur i södra Sverige. Många gången när man närmar sig en stad, så hänvisas man som cyklist bort från infartsleden. Detta är helt i sin ordning, men problemet är att skyltningen är undermålig. Om man inte känner till staden blir det mest att chansa/fråga sig fram. Nu vet jag att långväga cyklister inte är någon stor del av trafiken, men några skyltar är en liten kostnad i sammanhanget. Att göra Sverige mer cykelvänligt är ju en vinst ur både ett miljö- och folkhälsoperspektiv.

Mvh /Joel
 
Då kanske de kan få bort skylten från soptunnorna på rastplatsen i Hjo som säger att de endast är till för biltrafik. Har faktiskt idkat civil olydnad och använt dem ändå trots att jag hade lust att slänga skräpet bredvid. Vem är det som utformar alla cykelleder i Sverige? Är inte cykelfrämjandet inblandade?
 
Gång o cykelvägar är oftast en kommunal angelägenhet, VV nöjer sig med genomfarter och landsvägar. Lst önskar men administrerar mest sig självt. I Rikssatsningar som Regering och departement leder tar det tid och mer tid. På kommunal nivå blir ofta planerade cykelstråk budgetoffer dvs skjuts på framtiden, om den nu inträffar i det ärendet.
Jo jag har sett det ur hobbypolitikerns synvinkel i några perioder.
 
Sverige ligger ljusår efter Norge tex. Där knyter man ihop minsta lilla by med separerade cykelbanor. Helt enkelt väldigt trevligt.
 
Sverige ligger ljusår efter Norge tex. Där knyter man ihop minsta lilla by med separerade cykelbanor. Helt enkelt väldigt trevligt.

Sverige har lika mycket om inte mer cykelväg än Norge. Att våra grannar har det bättre på den fronten skulle jag av egen erfarenhet vilja klassa som myt. Det är dock lustigt hur mycket av samhället som konstrueras enligt förlegade normer.
 
Det låter ju bra men...

...
Regeringen svarar att de satsar närmare 1 miljard på cykelvägar och tillsätter utredningar http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-satsar-nastan-en-miljard-pa-cykelvagar_6143179.svd
/Niklas

...jag vill nog se den där miljarden, eller rättare sagt de konkreta besluten som den leder till innan jag tror på löftet.

Och hur mycket av denna miljard är redan inbakat i redan beslutade åtgärder - och under hur lång tid skall den fördelas på...?

Tyvärr skeptisk av naturen till dylika utspel... Men jag hoppas att jag har fel denna gång...

//Dag
 
Dvs 100 miljoner kr/år...

Det borde bli några meter fler cykelväg. Problemet är väl bara att det finns många mil cykelvägar som ärt stadd i sönderfall... Undrar om man räknar in underhåll av dessa i pengarna eller om de hamnar "utöver"...

Jag ser fram emot en förteckning av genomförda cykelsatsningar under perioden 2011- 2020.
Blir säkert en intressant läsning... men kanske inte ur ett cyklistperspektiv.

//Dag
 
Sverige har lika mycket om inte mer cykelväg än Norge. Att våra grannar har det bättre på den fronten skulle jag av egen erfarenhet vilja klassa som myt. Det är dock lustigt hur mycket av samhället som konstrueras enligt förlegade normer.

Möjligt att du har rätt totalt sätt. Men om man jämför Tröndelag med Jämtland och Västernorrland där jag har mest koll så är skillnaden uppenbar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.