Mat i kombination till cykling

Hade tänkt sticka till Kina i början av nästa år och cykla. Vad är det man ska tänka på i matväg, finns det bra mat som man kan fixa själv på ett stormkök eller dylikt.
 
Finns ett utmärkt forum här på utsidan som just heter friluftsmat.

Jag har laborerat en del med torkad mat, med gott resultat. Det mesta går att torka såsom svamp, grönsaker,frukt kött och fisk. En bra torkapparat säljs av OBH Nordica.
Tillsammans med vacuumförpackning för man en kompakt packning.
Tilsätt sedan bara vatten och tillred i ditt stormkök och avnjut en god friluftsmåltid.

/Martin

http://www.cykelforum.se
 
Mat i Kina

Jag har själv inte varit i Kina, men rest mycket i Asien och pratat med folk som cyklat. Det jag hört, och tror, är att lagad mat på billiga matställen är så pass billig att det i princip inte lönar sig att laga själv. Detta bygger givetvis på att det finns matställen ;) // Morgan
 
Kina är ett drömland vad det gäller mat för cyklister. Gott, billigt, omväxlande och alltid lätt att hitta restauranter.
Någon har sagt:
Om det finns tre hus i en by i Kina, är minst ett av dessa en restaurant.
Långt ifrån sanningen är det inte.
Det går att tjäna spottstyvrar genom att laga mat själv, men vi pratar då om någon enstaka krona per mål.

Lycka till.

JC.
 
Utan att ha varit i Kina eller ätit mat tillagad där; är det inte lite riskabelt att käka restaurangmat när man kör långcykling? Eller har man notorisk hygien etc i Kinas restauranger, till skillnad från övriga världen?
 
Att äta lokal föda är en del av upplevelsen. För mig skulle det kännas som om jag missat en del av landets kultur om jag inte käkat lokal mat.

Risk.
Det finns enormt mycket större risker då man är utomlands (här hemma också) än att äta på restauranter. Alla blir sjuka någon gång då och då, men värre än så är det inte.

I Kina är hygienen mycket bättre än i många grannländer. Jag har aldrig varit magsjuk där.

Om man inte vågar äta på restaurant utomlands, saknas en av grundstenarna för långcykling. Att laga mat på hotellrummet är ingen höjdare i längden.
 
Jo, i sak håller jag med Corax om att man ska äta lokal mat, det är en stor del av reseupplevelsen. Samtidigt kan jag tänka mig att t o m en liten gastroenterit (turistdiarré) kan vara rätt förödande för den som redan är fysiskt ansträngd och kanske lågt hydrerad efter många timmar på sadeln.Det är ju inte bara att "lägga sig i sängen och härda ut" när man är ute på vischan t ex. Bara för att man tar större risker, betyder det ju inte att de små riskerna försvinner.

Men, återigen, jag har inte cyklat där, det har Janne däremot gjort.

Jag vet att jag låter sur och tråkig, men min sambo var nära att dö i en aggressiv salmonellainfektion för några år sedan. Hon vet iofs inte om hon fick den utomlands eller i Sverige, men den krävde rätt intensiv behandling, dehydrerade henne till medvetslöshet bl a.
 
Det är ju inte bara att "lägga sig i sängen och härda ut" när man är ute på vischan t ex.

Inte i sängen, men i tältet. Det funkar lika bra att vila upp sig där som i en säng i hemmet. Givetvis måste man se till att få med sig rejält med vatten. Ett välfyllt reseapotek är A och O tycker jag. Om man inte åker på något riktigt ovanligt eller elakt brukar man kunna bota det mesta.

Från dag ett på en långresa brukar jag vänja mig vid att dricka det lokala vattnet, givetvis då förutsatt att lokalbefolkningen gör det. Man kan få en smäll av de för magen ovanliga bakterierna, men det brukar gå över fort. När denna inkörningsperiod är över, blir man sällan sjuk. De som slaviskt renar allt vatten och bara äter "säker" mat behöver inte få i sig mycket skräp för att bli sjuka. Det gäller helt enkelt att anpassa bakteriefloran i magen och höja toleranströskeln.
 
¤Corax¤; sa:
Från dag ett på en långresa brukar jag vänja mig vid att dricka det lokala vattnet, givetvis då förutsatt att lokalbefolkningen gör det. Man kan få en smäll av de för magen ovanliga bakterierna, men det brukar gå över fort. När denna inkörningsperiod är över, blir man sällan sjuk. De som slaviskt renar allt vatten och bara äter "säker" mat behöver inte få i sig mycket skräp för att bli sjuka. Det gäller helt enkelt att anpassa bakteriefloran i magen och höja toleranströskeln.
Roligt att höra att någon använder den metoden. Idag verkar många vara paniskt rädda för allt och sedan blir de förvånade när de blir sjuka, och förväntar sig att mediciner ska lösa problemen.

Apropå det sista: Vilka läkemedel mot diarré brukar du ha med på turen?
 
Strykarräven; sa:
Apropå det sista: Vilka läkemedel mot diarré brukar du ha med på turen?

För att bromsa i nödfall och därmed behålla vätska - Loperamidebaserade, som tex. Immodium. Kurerar dock inte det minsta.
Något från "zole-gruppen" (Metronidazole tex.) mot Giardia och amöbadysenteri.
Tetracyclin om man skulle åka på bac. dysentery.
Norfloxacin mot lindrigare problem.
I regel ytterligare någon bred antibiotika, lite beroende på vart du ska.
 
chrille_g; sa:
Hade tänkt sticka till Kina i början av nästa år och cykla. Vad är det man ska tänka på i matväg, finns det bra mat som man kan fixa själv på ett stormkök eller dylikt.

Planera du att vara i mer obebodda områden så är det bra om du har med dig någon typ av bensinkök. Det finns ett stort utbud av mat som går att laga själv men är du i bebodda trakter så finns det ingen anledning att laga egen mat. Finns hur mycket god mat som hellst att välja mellan och det är billigt.

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Foehammer117 Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!! Långcykling 29
skiman Hur mycket mat? Långcykling 5
chrille_g Ang. visum i kombination till cykelresa Långcykling 3
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.