Jag har inte provat Megin byxorna med Cutan membran som Öringen skriver om,men jag tycker att dom måste räknas som vattentäta om dom klarar en vattenpelare på 25m. Det stämmer att vatten kan gå igenom även vatentäta membran som Gore-tex mfl på utsatta ställen som knän och baken,men knän, bak och vid fötterna är ju nästan alltid förstärkta med material som är 100% vattentäta som tex Neoprene och Kevlar. Enligt produkt texten på Klättermusens hemsida,så är Megin byxorna beskrivningen med under katergorin"Waterproof".
Klättermusen har skrivit med texten:
"THE NAKED TRUTH: These pants will be too warm on hot summer days. If you sit down during a heavy rain with a short jacket, water can come in through the pockets and the fly."
Om vatten skulle tränga igenom på dessa byxor,så borde det var vid gylfen och genom fickorna. Knäna som annars kan vara en svag punkt för membran kläder har ju Kevlar förstärkningar,så där borde det vara omöjligt för vatten att tränga igenom. I mina ögon sett(utan att visserligen ha provat dom själv)så är Megin byxorna helt vattentäta. OM det skulle läcka in vatten(bortsett från gylf eller fickor,så skulle jag GENAST reklamera byxorna.
Min Discovery byxa från ITAB klarar en vattenpelare på 4m och har långt ifrån dom prestanda som tex Megin byxorna eller några byxor i eVENT eller Gore-tex membran. Ändå så har dom aldrig läckt in vatten någonstans. Kanske hade dom läckt om dom varit utan förstärkningar,men dom har förstärkningar i knän, bak och vid fötterna. Jag tycker att dom uppfyller alla dina krav som du skrev i början av tråden.Dom har även bra dragkedje ventilation på bägge benen.
[Ändrat av Nordstjärnan 2006-03-14 kl 18:18]