Byxor för fjällvandring/uteliv? Tråd2.

Jag fick just världens längsta mejl av JonathanW om vattentäthet. Allt grundar sig i att jag hävdar att KM Megin inte är just vattentäta. JonathanW hävdar att min definition av vattentät är meningslös eftersom inget material håller emot vatten om det utsätts för nog högt tryck under nog lång tid. Det finns alltså enligt Jonathans sätt att se på det material som håller bättre tätt än andra... javisst finns det det.

När det gäller definitionen av vattentätt har du ju också olika åsikter. I ena stycket skriver du:

"Det du tänker dig med din definition är en underförstådd gräns ("vattentätt tyg=tyg som är ogenomträngligt för vatten vid de tryck som jag utsätter tyget för vid idkande av mitt vanliga friluftsliv"). En sån definition är dock väldigt subjektiv och inte så användbar vid jämförelser."

Okej... men stycket efter det är det helt plötsligt andra tongångar:

"Vem som och var man drar gränsen för vad som kallas vattentätt är egentligen inte så intressant"

Nähä, men då borde ju "min" gräns vara nog så bra då?

Jag hävdar att byxor inte tillverkas för att utsättas för högtryckstvätt eller liknande ( ett exempel från jonathanW på när tyger inte klarar definitionen av att vara vattentäta), utan att de tillverkas för att kunna bäras och användas i friluftslivet. Till exempel, att stå på knä i en blöt backe som Raskesven skriver.

JonathanW, du skriver själv att "jag brukar klara mig en stund på knä i mina regnbrallor utan att känna att fukt tränger igenom" Jaha?? Det måste ju betyda att du har köpt regnbraller som inte är vattentäta då om du bara klarar dig torr en stund. Eller?

JonathanW, jag orkar inte semantikdribbla med dig i nån mejlkonversation och tänker heller inte skriva mer i denna tråd.

Hej då och ha ett torrt friluftsliv!

ps. det där sista kan du ju tolka/övertolka lite som du vill. ds.

[Ändrat av öringen 2006-03-14 kl 16:15]

Då tråden redan var tillräckligt förstörd av vår OT-diskussion valde jag att skriva till dig per e-post istället. Jag avslutade också med raderna att du kunde höra av dig om du ville diskutera det vidare. Är du inte intresserad av det är det väl bra med det? Förstår inte syftet med ditt sista inlägg i denna tråd. Ville du diskutera vidare var det bara att svara, ville du inte vore det bara att låta bli. Alternativt kunde du startat en ny tråd som jag föreslog tidigare. Hursomhelst, att svara på ditt inlägg verkar meningslöst nu så jag avstår.

Mera Megin

Den här tråden skulle nog må bäst av att dö ut här men jag kan inte hålla mej.

Jag äger ett par Megin (med Cutan membran) från slutet av förra seklet och det är nog ett av dom mångsidigaste friluftsplagg jag har.
Mina är fortfarande regntäta eller vattentäta eller vad Ni nu vill kalla det däremot blir man ofta fuktig från insidan men det gäller väl alla ”täta” membran, även om lite ventilations öppningar som Crazy frågade efter i trådstarten nog skulle göra den saken bättre.

Ni som har ett membran plagg i den här divisionen som läcker tycker jag absolut ska reklamera.

Lasse

Jag har inte provat Megin byxorna med Cutan membran som Öringen skriver om,men jag tycker att dom måste räknas som vattentäta om dom klarar en vattenpelare på 25m. Det stämmer att vatten kan gå igenom även vatentäta membran som Gore-tex mfl på utsatta ställen som knän och baken,men knän, bak och vid fötterna är ju nästan alltid förstärkta med material som är 100% vattentäta som tex Neoprene och Kevlar. Enligt produkt texten på Klättermusens hemsida,så är Megin byxorna beskrivningen med under katergorin"Waterproof".

Klättermusen har skrivit med texten:
"THE NAKED TRUTH: These pants will be too warm on hot summer days. If you sit down during a heavy rain with a short jacket, water can come in through the pockets and the fly."

Om vatten skulle tränga igenom på dessa byxor,så borde det var vid gylfen och genom fickorna. Knäna som annars kan vara en svag punkt för membran kläder har ju Kevlar förstärkningar,så där borde det vara omöjligt för vatten att tränga igenom. I mina ögon sett(utan att visserligen ha provat dom själv)så är Megin byxorna helt vattentäta. OM det skulle läcka in vatten(bortsett från gylf eller fickor,så skulle jag GENAST reklamera byxorna.

Min Discovery byxa från ITAB klarar en vattenpelare på 4m och har långt ifrån dom prestanda som tex Megin byxorna eller några byxor i eVENT eller Gore-tex membran. Ändå så har dom aldrig läckt in vatten någonstans. Kanske hade dom läckt om dom varit utan förstärkningar,men dom har förstärkningar i knän, bak och vid fötterna. Jag tycker att dom uppfyller alla dina krav som du skrev i början av tråden.Dom har även bra dragkedje ventilation på bägge benen.
[Ändrat av Nordstjärnan 2006-03-14 kl 18:18]

crazy; sa:
Letar efter ett par vattentäta byxor till skillnad från förra tråden jag skapade.

Kriterier:

Fickor med dragkedja

Mycket välventilerade membran typ eVENT och med dragkedja för ytterligare ventilation.

Vida, speciellt i grenen (fjälrävens byxor är perfekta vad gällande passform)

Mörk färg som döljer smuts

Hållbara, gärna extra förstärkningar knän, bak och vid fötterna.

Finns det något alternativ?

Lundhags Rocketeer pants görs i Event och verkar snarlika K-musens Megin så när som på ventilationsöppningar längs låren och att det endast finns en benficka.

http://www.lundhags.se/asptest/articleprint.asp?ID=01157

Verkar dock som det finns ont om omdömmen om Lunhags membranplagg i allmänhet och om Rocketeer i synnerhet.

joask202; sa:
Lundhags Rocketeer pants görs i Event och verkar snarlika K-musens Megin så när som på ventilationsöppningar längs låren och att det endast finns en benficka.

http://www.lundhags.se/asptest/articleprint.asp?ID=01157

Verkar dock som det finns ont om omdömmen om Lunhags membranplagg i allmänhet och om Rocketeer i synnerhet.

Jag har spanat på de. De verkar trevliga men tunga och som du säger, googlar på namnet får man typ 13 träffar.

Norrona Dovre verkar också ok.
[Ändrat av crazy 2006-03-14 kl 22:00]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
grodanbolle Byxor för fjällvandring. Kläder 24
JonathanW Byxor för fjällvandring - vad rekommenderas? Kläder 40
Martin Fjäderlätt Långa byxor för 2-metersmänniskor Kläder 10
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg