Vilka byxor är lämpliga för mig?

Modet och säljpublikationer ger en genomfalsk bild av vad som behövs. Frågan är ju istället vad fungerar väl.
Men om någon vill betala flera tusen för en onödig produkt så går den ju att sälja. YMMV
 
Jag förstår precis vad seobserver menar, och det är inte arbetsbyxor. Mina favoritbrallor har i ett par decennier varit 3/4-dels sandfärgade militära ökenbyxor i tunn men tätvävd rip-stop poly/bomull, som jag en gång drog fram ur en beg. klädhög på en marknad i Mellanöstern. Vindtäta, slitstarka, andas, torkar blixtsnabbt och väger 360 g, svala i solen p g a sin ljusa färg och luftiga tyg.
Naturligtvis klarar de inte riktigt regn, men det är inte heller meningen, för så hög vattentäthet går inte att förena med någon acceptabel andningsbarhet. När det regnar drar jag ändå på (tunna) renodlade regnbyxor.
Jag gillar 3/4-delslängden, den spar vikt och blött "slafs" kring benen, och bidrar till rörligheten. Drar på lätta gaiters vid behov, men för det mesta räcker kängskaften.

Tyvärr är märket inte identifierbart, men de påminner väldigt mycket om diverse lättare "Vintage Fatigues" (googla) och liknande.

En stilla undran: varför vill man ha "slimmade" byxor till vanlig vandring (jag förstår trikåleggings till sportklättring etc)? Det är ju då man råkar ut för alla dilemman med (o)rörlighet, svettighet, skav på pinsamma ställen, svårighet att få in extra klädlager etc. Så försöker man "lösa" detta konstgjorda problem med stretchpaneler - med ännu fler onödiga sömmar, läckage, dålig slitstyrka och myggbett som resultat. Tajt och sömfritt kring höfterna - javisst, man vill inte ha en massa veck och annat mojs under avbärarbältet. Men kring låren?

Ett vettigt skuret plagg ger mer rörlighet än vida bylsiga plagg, och är dessutom lättare. Värsta som finns är t.ex. jackor med smala och djupa armhål och vid ärm, fram- och bakstyckena åker obönhörligen upp om man för armen uppåt. Typiskt exempel på att vida plagg alltid inte är bättre. Byxor samma sak. Vida raka byxor orsakar mycket mer friktion mot ben eller lånkar än lagom kroppsnära skuret som tillåter rörelse. Plagg som tillåter rörelse behöver inte ha nåt med stretch att göra.
 
Senast redigerad av en moderator:
Dyras är inte "alltid" bäst!

Köper man byxor för flera tusen, så har man nog svårt att säga något annat än att det var prisvärt, superduperbra, etc. Egot och självbilden av att köpt svindyrt skulle i annat fall självdö... För vem vill erkänna att man köpt "grisen i säcken" när man köpt ett "Märke" en livsstil och varit svindyrt, etc. Glöm inte ATT Reklam/Marknadsföring kostar också massa pengar...

Själv så föredrar jag beprovad materiel, utan en massa fina "namn" och "beteckningar", etc.

P.S.

K.I.S.S. (fungerar för mig och mina vänner)


Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Tvärtemot är det ju så att vissa snitt som ridbyxsnitt kan göra byxor som är bra för en position men sällan för rörelser.
Raglandskurna jackor medger vida bättre ärmrörlighet än de med isydd ärm.
Midjekorta jackor brukar visa njurarna när man skall snöra om skorna.
Vid tiden för GWI skulle vi ge en korklådelektion till olika medlemmar i koalitionen. För att alla skulle få plats valde vi att tömma lokalen på stolar som stod i långa rader på den uppåtlutande golvet.
Fransmännen ville gärna komma sent och även denna gång kom de sist, men vi satte dem främst, på huk som övriga. Av ljudet hörde alla vad som skeddde, men lektionen tog sin början. Avslutades och övriga lämnade lokalen men inte fransmännen för vad skulle ett antal överstar och överstelöjtnater göra med brustna byxbakar. Såsmåningom kom dock frälsningen i form av en skyddande pluton franska skrivbordsfurirer så att de kunde gå.
Tätsittande, stiliga grejor må se väl ut på Stureplan och i reklambilder, men det har inget med praktiska plagg för skogen och fjället att göra. YMMV
 
Ett vettigt skuret plagg ger mer rörlighet än vida bylsiga plagg, och är dessutom lättare. Värsta som finns är t.ex. jackor med smala och djupa armhål och vid ärm, fram- och bakstyckena åker obönhörligen upp om man för armen uppåt. Typiskt exempel på att vida plagg alltid inte är bättre. Byxor samma sak. Vida raka byxor orsakar mycket mer friktion mot ben eller lånkar än lagom kroppsnära skuret som tillåter rörelse. Plagg som tillåter rörelse behöver inte ha nåt med stretch att göra.
Ähmmm... jag har aldrig skrivit att ett dåligt skuret plagg är bra, bara för att det är stort ;).
Tyvärr så är, av någon konstig anledning, just "fritidsplagg" ofta dåligt skurna, på exakt det sätt du beskriver. Fråga mig inte om anledningen.
 
Oj vilken diskussion det blev! Bra svar.

Det lutar åt ett par fjällräven vidda pro, då jag premierar slitstyrka före stretchpaneler o softshell.

Fast jag undrar hur mkt sämre en motsvarande märkeslös byxa från itab eller den från XXL är.....kanske lika bra?
 
Öööhhh verkar ju vara omöjligt att hitta ett par vidda pro i storlek 48 att beställa. Hur kan dom vara slut överallt på hela nätet? Tillverkas dom längre?
 
Nu passar väl inte de här byxorna helt in på vad du letar efter. Men jag är väldigt nöjd med dessa byxor. Har använt dom nästan dagligen i två års tid. Både till fjälls och vardags. Kan inte annat än rekommendera.
 
Inga konstigheter med leverans till Sverige? Ingen tull? Hur lång tid tar det att skicka till Sverige?
Ca 200 spänn billigare än här ju :)

Eftersom DE ligger inom EU så är det ingen tull eller svensk moms. Priset är det som du ser :).
...min erfa av frakt från andra EU-länder är att det går fortare och är billigare än frakt i svea rike. Kan ju bero på vilken typ av frakt såklart.

Köpte senast från GB och det tog 48 timmar innan paketet låg i min brevlåda.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Vilka sockor? Kläder 13
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.