Letar efter de perfekta byxorna, finns de?

Eh, nej? Såvida det inte hänt nåt med den absolut senaste årsmodellen saknar de nät i vädringsöppningarna.

Jag bor i princip i ett par rugged, men jag skulle inte vilja ha dem tätare. Som de är klarar de lätt duggregn och lite väta på buskar och annat utan att blöta igenom. Är det blötare än så drar jag ett par regnbyxor utanpå. Blev de varmare och tätare än de är skulle de vara outhärdliga på sommaren. Nu funkar de typ hela året (i norrland iaf).

Jag menade inte så ordagrant.
De har alldeles för korta vädringsdragkedjor för att vara perfekta för mig.
Sen vet jag inte om materialet är sprättsäkert (glöd).
De är för övrigt vattentäta över de förstärkta områdena (förutom sömmarna som jag förstått det) så tätheten blir kanske inte värre med membran.
Jag gillar mina Rugged Mountain, men inte till allt.
 
De lär ju bli orimligt varma sommartid om man syr i membran, har varit nära köp av dem flera gånger. Blev sugen nu igen när du nämner dem. De är ju klart tjockare än mina Megin som jag har kört med i över 20 grader i Sarek. Det blev shorts på dagtid då det blev för svettigt.

Just värmen är jag rätt säker på att kunna kontrollera med tillräckligt långa/välplacerade vädringsdragkedjor.
Så har jag på mina skidbyxor som är skalbyxor i gore-tex.
Där kan vi prata ansträngning och solvarmt emellanåt. Men de kedjorna går från höft ner under knä.
Fast utan nät och förstärkningar i rumpa och knän. (Dock mellan pjäxor)
Annars hade de varit bra...
 
Har _Danne W gått i byxor med membram sommartid, med bärbörda? Tror knappast det. Men berätta gärna.

Suck...att man ska behöva "försvara" sig för att få ställa en fråga...

Jodå.
Jag har fjällvandrat sommartid med ca 30 kg på ryggen. Både i kraftig stigning och långt iväg...
I gore-texbyxor utan vädringsdragkedjor.
Utan besvär.
 
De är för övrigt vattentäta över de förstärkta områdena (förutom sömmarna som jag förstått det) så tätheten blir kanske inte värre med membran.
Jag gillar mina Rugged Mountain, men inte till allt.

Mja, vattentäta är väl att ta i. Nu har jag använt mina typ konstant i över ett år, så det kan ju varit att de var vattentätare när de var nya (tror inte det dock), men nog blir man blöt i baken om man sätter sig på fel ställe.

Dessutom är det ju en jäkla skillnad på att ha täta byxor på knän och bak respektive att ha helt täta byxor.

Men hur som helst, hittar du en byxa som uppfyller din kravspec får du tala om vilka det är, jag tror jag också vill ha ett par :).
 
Mja, vattentäta är väl att ta i. Nu har jag använt mina typ konstant i över ett år, så det kan ju varit att de var vattentätare när de var nya (tror inte det dock), men nog blir man blöt i baken om man sätter sig på fel ställe.

Dessutom är det ju en jäkla skillnad på att ha täta byxor på knän och bak respektive att ha helt täta byxor.

Men hur som helst, hittar du en byxa som uppfyller din kravspec får du tala om vilka det är, jag tror jag också vill ha ett par :).

Det jag hört om dem är att själva materialet är vattentätt men eftersom det går en söm mitt i baken som inte är tät så blir de som plagg inte täta i baken. Vilket låter korkat i mina öron.
Ang. materialet har jag dock ingen källa...
 
Till TS:

Det låter som att du söker ett par jaktbyxor.
Vet inte om du jagar men jag gör det och har hittat ett par, rejäla byxor:
Härkila Extreme X.
http://www.harkila.se/klader/show_art/Härkila Extreme X byxa&urval_sok=Byxor;

Såg dock att de innehåller även skinn, men Härkila har många andra modeller som kan passa.

Kanske är det ett par jaktbyxor jag söker. :)
De verkar rejäla men jag hittar ingen info om vädringsdragkedjor på sidan av benen.
 
Om dragkedjorna ska gå ner på vaden så lär det bli problem med hållbarheten när man går i ris tror jag. Jag har kört på samma sätt som med dina skalbrallor med mina Precip regnbyxor. Dvs. bara kallingar under och långa öppningar i benen men jag föredrar ändå en vanlig byxa som sitter bra och har ett tyg som andas på riktigt (jag tycker inte att GTex andas tillräckligt). Om du kan gå med 30 kg i sommarvärme i skalbyxor utan vädring låter helt fantastiskt - ingen ironi. Jag (som är i god form) svettas oavsett temperatur med 30+ kg. Bukar gå i underställströja och vindskjorta och ofta med mina Megin när det ska jagas ripa. Svettproblemet är inte lika stort på benen men jag tycker inte att det är skönt när man känner sig blöt på smalbenen vilket det fort blir med skal. Dock så har jag inte så långa dragkedjor som du är ute efter. Med Gere utan ska är det mycket skönare.

Just värmen är jag rätt säker på att kunna kontrollera med tillräckligt långa/välplacerade vädringsdragkedjor.
Så har jag på mina skidbyxor som är skalbyxor i gore-tex.
Där kan vi prata ansträngning och solvarmt emellanåt. Men de kedjorna går från höft ner under knä.
Fast utan nät och förstärkningar i rumpa och knän. (Dock mellan pjäxor)
Annars hade de varit bra...
 
Senast ändrad:
Det jag hört om dem är att själva materialet är vattentätt men eftersom det går en söm mitt i baken som inte är tät så blir de som plagg inte täta i baken. Vilket låter korkat i mina öron.
Ang. materialet har jag dock ingen källa...
Jag upplever dem inte som vattentäta bredvid sömmen heller... Gamla byxor dock, men jag tror uppriktigt talat inte att de var det från början heller.
 

Jag tänkte tipsa om dessa, men eftersom de är gjorda i polyester är de inte så tåliga mot glödsprätt. Brände hål i mina Outback ganska fort för nåt år sen, när de var i princip nya...

Däremot hade ITAB en byxa som hette Hunter, som var i membran och en poly/cott blandning som var bättre vid glödsprätt. Verkar dock ha utgått...

_DanneW, jag tror du ska titta närmare på jaktkläder. Har sett en ökad tendens för mer stryktåliga kläder som ska tåla glödsprätt, blood and guts :)
Sen bör de också vara hyfsat ventilerade eftersom många jägare går mycket. Men då blir de ofta mindre stryktåliga och gjorda i lättare, tunnare material.

Kompromisser...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Kanii Letar hållbart ylleunderställ Kläder 13
cake Letar primaloft-jacka Kläder 12
Iggle Letar kängor Kläder 7
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
Gore Letar! Kläder 3
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
123411563 Jakten efter den perfekta handsken Kläder 8
Evil stinkfoot Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker Kläder 32
Mattias1981 Kängor vitnar och mjuknar efter vaxning Kläder 10
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
gundj Fleecejacka efter tvätt. Kläder 1
pack Är på jakt efter dunjacka Kläder 6
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Ola Å På jakt efter bra skidbyxa. Kläder 15
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
Nils-Åke Perfekta frilufts byxan Kläder 29
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.