Bygga bensinkök?

Hej.
Jag ska nu till hösten börja tredje året på gymnasiet, teknisk linje.
Då har vi 100 poäng i projektarbete.

Jag har funderat lite på att bygga ett bensinkök på egen hand.

Tror ni det skulle vara ett roligt intressant projekt eller är det idiotiskt att ens försöka?

Målet skulle vara att göra ett så effektivt och bränslesnålt kök som möjligt.

/Niklas
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Om du har möjlighet så kanske du kan intervjua/praktisera hos någon tillverkare. Så länge man inte missar grundläggande säkerhetsaspekter, utan verkligen bygger en brännare och inte en bomb så borde det tekniskt inte vara något problem.
 
Det har stått still länge på köksfronten. Marginella förbättringar.

Utgå gärna från typ Primus MFS/Omnifuel, och försök göra ett lika effektivt och stabilt kök, men betydligt tystare och lättare. MFS-typen med hattbrännare istället för trattbrännare? Förvärmningen ska dock vara smidig.

Raskesven
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
När jag gick i gymnasiet (4 årig teknisk linje, maskin) så visste jag inte vad partiella differentialekvationer och finita element metoden (FEM) var för något.

Har man ambitionen att ”göra ett så effektivt och bränslesnålt kök som möjligt” så tror jag att man måste behärska mer matematik än man får lära sig i gymnasieskolan.

Men tillverkaren av KAP lyckades göra ett fotogenkök och kommersiell produkt, så omöjligt är det nog inte http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Main.htm

Kul blir det säkert, och man måste förstå vad man håller på med så man inte orsakar någon olycka.


Per Brune
 
Brune; sa:
När jag gick i gymnasiet (4 årig teknisk linje, maskin) så visste jag inte vad partiella differentialekvationer och finita element metoden (FEM) var för något.

Har man ambitionen att ”göra ett så effektivt och bränslesnålt kök som möjligt” så tror jag att man måste behärska mer matematik än man får lära sig i gymnasieskolan.

Men tillverkaren av KAP lyckades göra ett fotogenkök och kommersiell produkt, så omöjligt är det nog inte http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Main.htm

Kul blir det säkert, och man måste förstå vad man håller på med så man inte orsakar någon olycka.


Per Brune

Tvivlar på att det finns något bensinkök som är analyserat mha FEM. Att Optimus eller Primus skulle ha kompetensen och resurserna att räkna på turbulent flerfasströmning med FEM eller liknande metodik är uteslutet. Prototyptillverkning och tester är säkert den bästa vägen för en så enkel och billig produkt.
 
Av utfallen i fält är det uppenbart att R&D förfogar över betydligt mindre resurer än MF. Sannorlikt finns det massvis att göra på just "enkla" produkter....
 
Kul att ni tror det är genomförbart.

Jag tänkte att sålänge man testar med små mängder bensin i god ventilation (utomhus) så kan det ju inte vara någon större fara att försöka.

Trots att jag är rätt bra på matte så tror jag inte heller det kommer vara användbart i detta projekt.

Att testa sig fram med olika meterial och proportioner tror jag blir lättare.

Är det någon som har testat?

skicka gärna fler kommentarer och hemsidor!

visst kan jag lägga upp en tråd med mina försök.

/Niklas
 
Collin; sa:
Kul att ni tror det är genomförbart.

Jag tänkte att sålänge man testar med små mängder bensin i god ventilation (utomhus) så kan det ju inte vara någon större fara att försöka.
........
/Niklas

Undvik även lättantändliga kläder, fleece är bannlyst. Var inte ensam och ha brandsläckare i beredskap.
Sprit kan rinna ut och brinna, bensin kan smälla rejält och spruta omkring om man har gjort fel.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.