Projekt: Bygga en Egen klättervägg!

Hejsan!

Jag tänkte nu dra igång ett projekt där jag ska bygga mig en egen klättervägg för att kunna träna mer regelbundet. tänkte därför höra ifall det finns något intresse av att följa mitt projekt från grunden?

Satt igår och planerade hur den ska se ut och hur jag ska gåtillväga mm, kan ju säga att allt räknande tar lång tid. så mellan 12-20 så satt jag vi köksbordet och funderade. har nu kommit fram till hur jag vill ha det.
Hade tänkt att bygga klätterväggen på uteväggen utanför köket där det är 6 meter upp till taknocken. det kommer att bli två sektioner varav de är 120cm breda, så väggen kommer ha en bredd på tot 240 vilket jag anser lagom då jag bara hadet tänkt att ha ett toppankare uppsatt. den vänstra delen kommer bestå av ett lite längre men flackt överhäng i början sedan rakt upp till toppen, den högra delen kommer vara ett litebrantare och kortare överhäng i slutet. för att båda väggarna ska bli lika höga (även fast taket lutar) kommer jag att bygga en konstruktion som gör att den vänstra väggen kommer gå förbi vindskivorna och över taket så högt att den kommer ilinje med den vänstra väggen. någon som vet med bygglov också? kan det behövas för att bygga 140cm över taket?

klättrade även upp och lyfte av lite takpannor för att kolla reglar mm.
Såg då att jag behöver förstärka lite extra men det ska nog inte bli några problem.

Sen funderar jag på att göra som 120x120cm skivor som jag sedan klär regelverket med för att på så sätt kunna, när jag tröttnar på lederna enkelt kunna byta plats ev rotera vissa för att få nya leder, har även funderat på att bygga ett mobilt överhäng men det är nog senare projekt.

Hade även tänkta att gjuta egna grepp för att minimera kostnaderna så mycket som möjligt.
Så har testat att göra några prototyper i frigolit som jag ska göra några silikonfomer av för att sedan kunna göra flera likadan.
Har läst runt lite och tror jag ska gjuta i polyesterharts blandat med marmorpulver och färgpigment. Någon som vet någon annan metod för att tillverka många grepp?
tänkte ha runt 10-20 olika varianter av grepp.


Ni får gärna komenter så mycket ni orkar om allt som kan vara bra att tänka på eller om jag har tänkt helt knasigt på någon del. får även gärna komentera hur jag ska skriva för att det ska bli roligare att läsa, om jag ska ha korta inlägg eller kanske långa beskrivningar med mycket detaljer. Kanske många bilder? inte vet jag, det är ju ni som ska läsa så skriv hur ni vill ha det så ska jag försöka göra det sålik det jag kan!
Detta blir även en plats där jag sammlar information till ett arbetet som jag tänkte jobba med i skolan (alla ska ha jobba med ett projekt som man redovisar i slutet av trean.) så skriv i komentaren ifall ni inte vill att jag har med eran komentar i redovisningen.

Hoppas att ni vill följa mitt projekt och att ni komenterar så blir det mycket roligare att skriva!


Hade såbra sålänge så återkommer jag när det har hänt något nytt!!!!

Mvh Axel!
 
Intressant!

Jag har funderat på samma sak, även om jag inte bor i hus än... Men hur man skulle kunna göra den dagen då även jag köper ett hus.

Kör hårt! detta kommer jag att följa med intresse :)
 
Låter kul! Starta gärna en blogg och lägg ut text och bilder så att man kan följa bygget!

Du har inte funderat på att bygga en bouldervägg istället för en repvägg? Den blir enklare att bygga, både i termer av pengar, arbetsinsats och hållf-beräkningar, du kan göra den inomhus så att du kan träna året om, du kan träna själv om det behövs, det ger effektivare träning, etc.

Ang grepp: hör av dig till klätterväggar om de har gamla grepp att sälja/skänka. Förvisso inte så roliga att klättra på, men om du behöver få upp många grepp i början kan det vara en billig metod.
 
Grepp

Skulle inte jag lägga nån energi på, det kommer att kosta mer än att köpa i och med att du antagligen kommer att vara missnöjd med de först (många) exemplaren.

Kolla runt lite istället och köp proffsgrepp, det blir snyggare och bättre, jag lovar! Jag har lagt ner massor med tid och kraft och detta är vad jag har kommit fram till.

Men om du vill testa själv så låter din plan som en bra lösning, lycka till!
 
Ojj va roligt med så bra svar,

Gorica: Ska försöka få upp lite bilder, våran datorkapacitet är dock inte så hög nu men ska se vad jag kan göra

Ripzaw: Vad kul. hoppas detta kan ge lite insperation då!

hebbe: ja en blogg skulle man kanske kunna starta, men det känns inte som folk kommer hitta till den då? här i forumet blir det ju i alla fall sedd av andra climbers.=)

mydeza: ajdå, det var ju inte så bra att höra. vad för metod använde du som inte lyckades? kom du fram till något som blev bra? det jag har räknat kommer det nog bli billigare att göra egna grepp för jag kommer kunna göra allt silicongjutande i skolan och på så sätt bil av med den kostnaden.



lite uppdate:
idag så rev jag lite ramper, rensade på spik och kollade vad vi hade och upptäkte att vi faktiskt hade ganska mycket reglar, dock inte så mycket skruv. och när jag åkte ner till den lokala trävaru affären så hade den stängt. ska ta vägen förbi imorgon efter skolan.
men med de skruvar vi hade så fick vi i alla fall upp 2 reglar på väggen plus den övre delen ovanför överhängena med alla reglar mm (sitter inte på väggen men är klar för att lyftas upp och monteras)

Om planeringen håller så kommer jag ha gjort alla silikon formar imorgon, blir 20st olika gjutformar men alla greppvarianter jag har kunnat komma på.
sedan ska jag även göra ett stort grepp (vet inte vad det heter i klätter termer) med mått runt 80x20x20cm men de tänkte jag gjuta i glasfiber istället.
Fast hela det är nog ett senare projekt.

roligt med alla svar!

Mvh Axel!
 
Låter kul! Starta gärna en blogg och lägg ut text och bilder så att man kan följa bygget!

Du har inte funderat på att bygga en bouldervägg istället för en repvägg? Den blir enklare att bygga, både i termer av pengar, arbetsinsats och hållf-beräkningar, du kan göra den inomhus så att du kan träna året om, du kan träna själv om det behövs, det ger effektivare träning, etc.

Ang grepp: hör av dig till klätterväggar om de har gamla grepp att sälja/skänka. Förvisso inte så roliga att klättra på, men om du behöver få upp många grepp i början kan det vara en billig metod.

Ett tips med gamla slitna/igen talkade grepp är att köra dem i diskmaskinen, klättrade mycket inomhus på en klättervägg när jag var yngre och vi körde alltid greppen i diskmaskin när det var dags att dra upp nya leder
 
Grepp

Det är väl eg. finish och form som är det största problemet. Inte helt lätt att få en bra yta och sen komma på former kan oxå bli lite tjatigt, i alla fall för den eventuella vinsten som kan göras.

En stor kostnad var faktiskt ett bra gummi för att kunna återanvända formar, om man gör negativa ytor så gäller det att silikonet håller för att kränga av.

Jag tror jag använde latex för att få det mjukare men då har du problem med stabilitet i formen i stället, ett jävla bök var min slutsats och sen köpte jag i stället!

Sen att blanda sand och polyester är ju kaksmula, kan bli lite klibbigt om du har fel mix men annars är den delen enkel. Tänk på att hålla till i ett väl ventilerat utrymme men ändå varm nog. Det finns massvis med ställen på nätet om just egna grepp, googla på det så får du se!

Jag körde en sökning på making climbing holds och alla länkar på första sidan ser väl användbara ut, i alla fall.
 
Magnuse74:
Det där fick du till väldigt bra! ser grymmt pro ut.

Edvin m:
Smart! haha, det har jag inte alls tänkt på! det ska jag allt testa när de börjar bli halt.

mydeza:
börjar förstå vad du menar nu, kollade formerna som skulle ha härdat idag var. använde silicon för runt 500:- och det visade sig att av 7 gjutformer kommer bara Kanske ett funka. däremot så kollade vi på en film igår och pratade med en lärare som är mycket kunnig i ämmnet om hur man annars kunde gå till väga och vi kom fram till att vi ska göra några försök med hjälp av gjutsand.
nackdelen med det är väl att man måste trycka om formen för varje grepp som inte har bra släppvinklar vilket kommer vara jobbigt då det kommer ta lång tid att gjuta alla grepp.
men vi lånade 4 kg så förhoppningsvis ska vi kunna göra några itaget iafall.

Har redan googlat, det var som jag beskrev ovan det jag ansåg bäst och smidigast.


Övrigt:
igår kom yttligare några reglar upp. nu är nästan högra delen klar. ka bara fåupp två ben och viklarna till överhänget.
fast förs måste det inhandlas ännu mer skruv. det går åt mycket skruv om man vill ha det stabilt vill jag lova.

Over and out / Axel
 
Ang grepp..

Tror det stod i något nummer av Bergssport under hösten (?) om att göra egna grepp. En grej man lätt glömmer är att man kan göra egna grepp i trä. Tälj till formen, slipa, lacka. Lite annan friktion bara.

/Tobias
 
ser fram emot att få se bilder och följa projektet!! verkar riktigt grymt att ha en egen klättervägg!! :) hoppas allt går bra!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.