Brännaren till Trangia

Vad innehåller egentligen T-röd-brännaren till vanliga Trangiakök? Anledningen till att jag frågar är att min inte brinner så bra längre. Är det en veke eller liknande under dom små hålen kanske?

Jag vet att dom inte kostar många öre men det känns inte bra om den skulle kunna börja krångla efter t.ex. 2 dagars färd.

Någon med erfarenheter?

Tack på förhand..

Att trangiabrännaren börjar krångla är ganska ovanligt. Det enda fel jag varit med om är att små-hålen satt igen av sot. Enkelt att peta ur. Efter flera år så kan brännaren bli trött, jag tror att materialet inuti blir dåligt, ungefär som du är inne på.

Jag har hört om en kille som lyckats täta småhålen helt genom att lägga på locket när brännaren var varm. Gummipackningen smälte och satte igen hålen. Att den lägger av helt kan nog inte hända, om man inte lägger den under en lastbil. Bensinbrännare däremot.....

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
I lumpen var det tvålull som gällde minns jag. Brännaren skulle glänsa, tar en stund att få den ren. Jag funderade på vad som kan ha hänt din brännare, tror inte att det finns något annat material i brännaren är plåt. Det är väl så att vätskan rinner ut mellan plåtväggarna och hettas upp till den förgasas och sedan antänds den när den pyser ut ur hålen. Rent teoretiskt skulle det kunna vara gegga i botten av brännaren som hindrar att vätskan kan rinna ut mellan plåtväggarna, kanske kan vara ett uppslag att se på, efter att hålen rensats...

Tackar

Tackar så mycket för dom bra tipsen. Investerar så klart i en ny och behåller den gamla som "reserv", efter jag kört rengörningstipsen.

40år = kvalité =)

Vandrare; sa:
Att trangiabrännaren börjar krångla är ganska ovanligt. Det enda fel jag varit med om är att små-hålen satt igen av sot. Enkelt att peta ur. Efter flera år så kan brännaren bli trött, jag tror att materialet inuti blir dåligt, ungefär som du är inne på.

Jag har hört om en kille som lyckats täta småhålen helt genom att lägga på locket när brännaren var varm. Gummipackningen smälte och satte igen hålen. Att den lägger av helt kan nog inte hända, om man inte lägger den under en lastbil. Bensinbrännare däremot.....

Har en bekant som också släckte brännaren genom att lägga på locket. Förutom att brännaren blev lite trött så var det inte så kul när den låg och läckte T-röd i ryggsäcken pga trasig tätning heller.

Men om den är 40 år gammal så kanske det är dags för en ny, även om den inte utsatts för handhavandefel? ;)

Re: veken

NITRAMS; sa:
Det är som du nämner en veke i brännaren som säkert har gjort sitt.. köp du en ny.
Skulle det sitta en veke i Trangias spritbrännare? Har jag aldrig hört talas om tidigare. Alltid lär man sig något nytt, om det stämmer.

Raskesven

titta på utsidan-tv, där finns det ett klipp från trangia fabriken. har för mej att dom sätter ihop brännare och man får se att det finns en veke inuti..

Testat

Hej alla igen!

Jag har testat med nålar i "hålen" och det känns att det finns något under dessa. Förutom granbarr då =)

Det sviktar och det känns väl i nålen när man håller den med fingrarna. Ca 2 cm ned. Saken är den att det finns inte runt hela utan endast på en kvart av hela cirkeln med hål.

Skall titta om jag hittar den där web-tv'n, intressant =)

Re: Re: veken

Raskesven; sa:
NITRAMS; sa:
Det är som du nämner en veke i brännaren som säkert har gjort sitt.. köp du en ny.
Skulle det sitta en veke i Trangias spritbrännare? Har jag aldrig hört talas om tidigare. Alltid lär man sig något nytt, om det stämmer.

Raskesven

Jag har nu spenderat 9 minuter och 9 sekunder på Trangia filmen :) och ja det sitter faktiskt en veke i brännaren, hade jag inte en aning om men det var intressant att veta.
De hemkonstruktioner av brännare jag sett har inte haft denna finess, men det är nog så att det snabbar upp förgasningen och effektiviteten.

Själv har jag beslutat att tillfälligt överge Trangiabrännaren och använda eldspisen istället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips