Hur funkar gammalt Trangia?!

(...) Triangia har en bra tidslinje:
https://trangia.se/tidslinje/ (...) Nya sparringen var ju en rätt sen uppfinning typ 80-tal. (...)
TACK! Rolig läsning. Går tyvärr inte att spåra tillkomsten av reglagebrickan, men jag sitter ju med en brännare som bevisligen är från 70-talet.
Gasbrännarens uppdykande sammanföll med min tid som mulleledare och mamma till egna livliga småbarn, och jag minns fortfarande vilken enorm skillnad den gjorde, både för säkerheten och för maten vi kunde laga, jämfört med den i sammanhanget rätt farliga sprithanteringen.
 
Enligt denna sidan https://www.trangia-central.com/1980s-vintage-trangia.html kom den i början av 80-talet.
Men med tanke om din brännere måste det ju vara liten tidigare.
Jag har köpt en av de gamla sparringer så sent som 1996 på Konsum eller ICA i Gävle för typ 5 SEK ;)
Henning
Oj, här fanns mer att nörda ner sig i :)
Synd att de har ett glapp mellan sin två djupdykningar i 50- resp. 80-talet så där tog det stopp för vidare detektivarbete. Min originalrem (som jag dock slarvat bort) såg dok inte ut som den på bilderna från 80-talet.

Men jag fick i alla fall bekräftat mitt minne av duossal-grytorna. Visste inte att de fanns i produktion så pass kort tid. Köpte till dem 1994 för att undvika alltför mycket matlagning åt små barn i aluminumkärl. Antagligen överdrivet och de är tunga som... ja, stål :), men jag gick efter försiktighetsprincipen.
 
Enligt denna sidan https://www.trangia-central.com/1980s-vintage-trangia.html kom den i början av 80-talet.
Men med tanke om din brännere måste det ju vara liten tidigare.

Jag har köpt en av de gamla sparringer så sent som 1996 på Konsum eller ICA i Gävle för typ 5 SEK ;)

Henning

Mitt första Trangiakök köpte jag tidigt 1980-tal och den brännaren hade samma konstruktion för att reglera lågan som idag, dvs en ring med ett lock som går att vrida i sidled kring en nit.
 
Militärbrännaren är det någon som. Vet varför den är större än den civila?
På tal om nörderi.

Den brännaren är till ett annat kök även kallat snuskburken. (Googla på snuskburk för bild.) Det är ett ovalt kök med en gryta, ett djupt lock, vindskydd och brännaren. En liten plastflaska på några deciliter för rödsprit ingår också. En kåsa och bestick får också plats. Materialet är rätt kraftigt jämfört med ett Trangia och tål därför en del stryk utan att bucklas. Jag hade detta kök när jag gjorde lumpen för 35 år sedan. Om det fortfarande används låter jag vara osagt.
 
Den brännaren är till ett annat kök även kallat snuskburken. (Googla på snuskburk för bild.) Det är ett ovalt kök med en gryta, ett djupt lock, vindskydd och brännaren. En liten plastflaska på några deciliter för rödsprit ingår också. En kåsa och bestick får också plats. Materialet är rätt kraftigt jämfört med ett Trangia och tål därför en del stryk utan att bucklas. Jag hade detta kök när jag gjorde lumpen för 35 år sedan. Om det fortfarande används låter jag vara osagt.

Det fanns även ett militärt kök som kallades jägarkök som mer liknade triangia fast avsmalnande katruller:
https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/jagarkok-faltkok-32350

Större bärnnare borde ge högre effekt och militärer kanske hade mer bråttom att värma sin mat?

Jag brukade släcka spritköket med en kastrull istället för lcoket och skruvar man fast locket med packning på varmbrännare så har man bränt gummi i kananlerna och det är obra.

Jag och mina scoutkompisar kallade begränsningsringen för "sparlåga".

/Patrik
 
Jägarköket har har samma storlek på locket och flam-spridaren så ingen ökad effekt där. Dessutom kräver den större brännaren, och ev större mängden bränsle, längre förvärmning för att nå optimal temperatur så räkna med längre koktider och högre vikt. Dessutom saknar den sparringen och passar inte i Trangiat så inget vidare alternativ.
 
Snackas mycket om spritbrännarnas långa koktid men tycker inte det är något problem under sommarhalvåret. Använder sällan mitt Optimus Nova med adapter som är både meckigt, tungt och högljutt.
Förbereder maten, tältet, småpratar, chillar och njuter av tystnaden under tiden.
Däremot är sotbildningen med T-Röd mfl på kastrullerna ett stort minus imho! Så brukar köpa avsett spritbränsle med inblandning av metanol men de är ofta svåra att hitta annat än i stan.
Finns mig veterligen tre sorter som funkar men tar gärna emot fler tips:
- Kemetyl T-Tenol 1l, 15% metanol, 85% etanol (ofta billigast)
- Origonol Bränsle 1l/4l, Metanol (5-10%); Etanol (80-90%); Butanon (1-3%); 4-metylpentan-2-on (1-3%)
- Jo Sport Spritbränsle 1l, 10% metanol, 90% etanol
 
På gamla kök är det en bra investering att ersätta gummipackningen i locket och ha alltid med en extra!
 
Nej det är inte samma diameter. Men nära. Locket från snuskburksbrännaren går att lägga över trangiabrännaren utan att gängorna tar i. Mitt ex av snuskburksbrännare är inte tillverkat av Trangia. Och alltså inte en trangiabrännare! Jag har i min ägo liknande brännare tillverkade av Esbit, Tatonka och Evernew. De är inte heller trangiabrännare!

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
sundstorm Stormtändare funkar ej i kyla? Kök och brännare 24
andy69 Gas på vintern...funkar Kök och brännare 39
Rendalen Primus Power Gas funkar inte med Trangiabrännaren?!? Kök och brännare 7
Mezzner Hur funkar stormlyktan? Kök och brännare 4
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
stratus Gammalt optimus Kök och brännare 6
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
dahlgren Gammalt kök Kök och brännare 10
Fenris Gammalt spritkök Kök och brännare 12
thomastg Gammalt primus 210, vilket bränsle? Kök och brännare 1
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.