Brännaren till Trangia

Om jag inte minns fel så finns det någon gammal tråd här på Utsidan där det påstås att hålen i Trangiabrännaren blir större med tiden, och att det ska leda till att effekten ökar.

Vinden

Lasse Nilsson; sa:
Om jag inte minns fel så finns det någon gammal tråd här på Utsidan där det påstås att hålen i Trangiabrännaren blir större med tiden, och att det ska leda till att effekten ökar.

>>>
Man ska även tänka på hur man placerar hålen i vindskyddet. Med mycket vind och hålen mot vinden är Trangian rena reamotorn.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Vinden

Svenjohansson; sa:
Lasse Nilsson; sa:

>>>
Man ska även tänka på hur man placerar hålen i vindskyddet. Med mycket vind och hålen mot vinden är Trangian rena reamotorn.

Ja och med hålen vända från den starka vinden så kan man med lite otur smälta det nedre vindskyddet.

Lasse Nilsson; sa:

Ett sånt uttalande är ju nästan att inbjuda en händig och nyfiken människa till "UM i Monstertrangia". Nu blev ju åtminstone jag väldigt nyfiken på hur mycket det går att trimma ett trangia!

Uppgift: Koka upp en liter vatten (Vilken starttemp ska man ha?) på snabbast möjliga tid. Använd ett trangiakök (vindskydd och kittel).

Två klasser: Standard, med vanliga spritbrännaren (ehuru modifierad) och T-röd samt "Unlimited", där det mesta är tillåtet (gas, bensin, fotogen, anrikat uran, lasrar..)

Alla ansvarar för sin egen och omgivningens relativa säkerhet. ;-)
/R.J.

Har träffat på folk som borrat upp hålen lite och påstår att det ska högre efekt och även blivit överbevisad om att så var fallet ... det är hemskt att börja först och bli klar sist en regning dag på fjället.

Daniel

Ung och dum

En gång för länge sen (känns inte så men det är 10 år sen nu). Så trimmade vi ett Trangia ganska bra.

Istället för t-röd i brännaren tog vi fotogen. Sen tog vi ytterliggare en brännare och fyllde med t-röd.

T-rödbrännaren ställde vi på marken under brännarhålet och tände på. Ställde sen fotogenbrännaren i vanliga brännarhålet. När fotogenen "kokade" tände vi på.

Resultatet blev 1 meter hög låga. En smält 1,75 literskastrull och en brännare som inte fungerade så bra längre. (Fotogenbrännaren).

Räknade aldrig på koktiden där men snabbt gick det att koka upp vattnet i kastrullen.

/Mattias

Re: Ung och dum

T-rödbrännaren ställde vi på marken under brännarhålet och tände på. Ställde sen fotogenbrännaren i vanliga brännarhålet. När fotogenen "kokade" tände vi på.

>>>
Så nu har ni hittat vintertillsatsen till
Trangia "den optimala"
>>>>

Re: Ung och dum

Kilroy; sa:
En gång för länge sen (känns inte så men det är 10 år sen nu). Så trimmade vi ett Trangia ganska bra.

Istället för t-röd i brännaren tog vi fotogen. Sen tog vi ytterliggare en brännare och fyllde med t-röd.

Resultatet blev 1 meter hög låga. En smält 1,75 literskastrull och en brännare som inte fungerade så bra längre. (Fotogenbrännaren).

Räknade aldrig på koktiden där men snabbt gick det att koka upp vattnet i kastrullen.

/Mattias

HAHA, det skulle jag vilja ha sett!!

Tryckluft och mineralull

Om brannaren fungerar daligt sa prova att blasa ren den inuti med tryckluft. Det sitter mineralull i vaggarna och under botten i brannaren. Det ar darfor den forsta spriten "forsvinner" nar du fyller pa. Det blir sotigt efter en lang tids anvandning aven inne i brannaren.

/Tommy

Re: Re: veken

Raskesven; sa:
NITRAMS; sa:
Det är som du nämner en veke i brännaren som säkert har gjort sitt.. köp du en ny.
Skulle det sitta en veke i Trangias spritbrännare? Har jag aldrig hört talas om tidigare. Alltid lär man sig något nytt, om det stämmer.

Raskesven

Ja! det sitter faktisk en form av veke inuti. Jag hade ett projekt på gång för ett tag sedan så jag var tvungen att såga i sönder en brännare och då hittade jag följande
http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=11807

????

Det var som faan!! Kunde inte i min vildaste fantasi tro att det skulle sitta en veke i brännaren...
Nu är det uppenbarligen bevisat:) Bra jobbat!!!
Har använt denna tingest ett antal gånger i mitt liv, men det var snudd på revolutionerande*haha*
Som någon sa innan "alltid lär man sig nåt nytt"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips