Om jag inte minns fel så finns det någon gammal tråd här på Utsidan där det påstås att hålen i Trangiabrännaren blir större med tiden, och att det ska leda till att effekten ökar.
Brännaren till Trangia
- Trådstartare Aknot
- Start datum
Lasse Nilsson; sa:Om jag inte minns fel så finns det någon gammal tråd här på Utsidan där det påstås att hålen i Trangiabrännaren blir större med tiden, och att det ska leda till att effekten ökar.
Svenjohansson; sa:Lasse Nilsson; sa:Om jag inte minns fel så finns det någon gammal tråd här på Utsidan där det påstås att hålen i Trangiabrännaren blir större med tiden, och att det ska leda till att effekten ökar.
>>>
Man ska även tänka på hur man placerar hålen i vindskyddet. Med mycket vind och hålen mot vinden är Trangian rena reamotorn.
Lasse Nilsson; sa:Om jag inte minns fel så finns det någon gammal tråd här på Utsidan där det påstås att hålen i Trangiabrännaren blir större med tiden, och att det ska leda till att effekten ökar.
Kilroy; sa:En gång för länge sen (känns inte så men det är 10 år sen nu). Så trimmade vi ett Trangia ganska bra.
Istället för t-röd i brännaren tog vi fotogen. Sen tog vi ytterliggare en brännare och fyllde med t-röd.
T-rödbrännaren ställde vi på marken under brännarhålet och tände på. Ställde sen fotogenbrännaren i vanliga brännarhålet. När fotogenen "kokade" tände vi på.
Resultatet blev 1 meter hög låga. En smält 1,75 literskastrull och en brännare som inte fungerade så bra längre. (Fotogenbrännaren).
Räknade aldrig på koktiden där men snabbt gick det att koka upp vattnet i kastrullen.
/Mattias
Raskesven; sa:Skulle det sitta en veke i Trangias spritbrännare? Har jag aldrig hört talas om tidigare. Alltid lär man sig något nytt, om det stämmer.NITRAMS; sa:Det är som du nämner en veke i brännaren som säkert har gjort sitt.. köp du en ny.
Raskesven