Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland)

Häggsta är perfekt för nybörjare.
När man klättrat lite mer kan placeringarna ibland kännas lite dåliga där, men som nybörjare är man ju inte lika kräsen...
;)

Häggsta är perfekt för nybörjare.
När man klättrat lite mer kan placeringarna ibland kännas lite dåliga där, men som nybörjare är man ju inte lika kräsen...
;)

Va tusan? Om man är nybörjare ska väl alla placeringar hålla för fall ända in i kaklet, även om nybörjaren misslyckas med kontaktyta och sådant.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ganska OT:

Nja, om nybörjaren får välja på olika leder på Häggsta, så kommer nybörjaren att tycka att vissa leder är relativt bra säkrade, och då föreställer sig nybörjaren att det är relativt bra, jämfört med vad som helst.

Detta vet jag bestämt eftersom jag klättrade mycket där som nybörjare...

Sedan har jag ändrat uppfattning i någon mån.

När jag för en tid sedan klättrade lite i Utby (för första gången), så fanns det massor av sprickor, men de knorvliga kristallerna gjorde att det var många placeringar som kändes sådär. Det tror jag i och för sig var för att jag var ovan vid att lägga kil under sådana förhållanden, så jag var helt enkelt lite dåligt på det.

Nja, om nybörjaren får välja på olika leder på Häggsta, så kommer nybörjaren att tycka att vissa leder är relativt bra säkrade, och då föreställer sig nybörjaren att det är relativt bra, jämfört med vad som helst.
Och sen har Häggsta den stora fördelen på de enkla lederna att man kan stå relativt säkert och pula med de flesta säkringarna utan att trötta ut sig :)

Det tycker jag fortfarande är bekvämt, fast jag kanske inte är nybörjare längre. Nackdelen med det är å andra sidan att det är ganska regelbunden risk för hyllfall. Men man får ta det onda med det goda...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips