Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja alltså, Häggsta är inte en dålig nybörjarklippa. Det handlar bara, som achtminus är inne på, om vilken "mode" man är i.

Fast jämför man Häggsta med Simonsberget så är det inget snack om var den bästa nybörjarklättringen i omgivningen finns.

Alla vädermodeller kollapsar när man ser längre än tre dagar bort, hävdar brorsan som jobbat på SMHI... Lätt att se Vädersajterna som gud och ställa in resor helt i onödan!

Skulle du trots allt dra till bohuslän i samma ärende rekommenderas brappersberget, rågårsdal och nordens ark! Även galgeberget har fin nybörjartrad liksom finfin klättring för de mer erfarna!

"Jobbat.." Fick han sparken för sin defaitism? :)

Skämt åsido, i min mycket ringa traderfarenhet så vill jag också tipsa om i synnerhet Nordens ark. Det finns lätta, fina, välsäkrade leder och klippan ligger vackert. Där hade jag under kurs en av mina härligaste klätterdagar, trots tidigt markfall (med lycklig utgång) av en annan kursdeltagare på första leden. Blev lite skakig men leden var så fin och det var lugnt och skönt på väggen. Fast granit och spårlös färdsel kändes så vackert.

Men att titta på prognoser längre i förväg än 24 timmar brukar vara rätt meningslöst.

mmm...speciellt mtp att prognosen så sent som igår sa nåt helt annat för Nyköping.

Hur som, jag tror på iden som någon tidigare sa att hellre åka dit och upptäcka att det är för dåligt väder för att klättra än att stanna hemma och upptäcka att man borde åkt dit.

I bohuslän som område kring lysekil och sotenäs finns ju många bra berg. Galgeberget, välseröd, svaneberget m.m.

Göteborg som område har ju också en hel del att erbjuda, inte minst utby/fjällbo

Svaneberget är inget vidare berg tidigt på säsongen verkar det som, om man inte gillar isklättring då förstås. :)

Var is på de flesta instegen när vi var där för några veckor sen.

Dags igen :)

Tar upp den här gamla tråden igen då vi ska ut på ny tur nästa vecka över långhelgen och behöver lite tips.

Klippa för följande:
1) Klippa för både nybörjartrad och topprep.
2) Testar gärna Bohuslän, något tips?
3) Accessregler som tillåter tältning

/Andreas

Om du inte bor i Stockholmstrakten så kan du tälta på ängen vid Häggsta och sedan åka till Grönbrinksberget vid Fituna för fin tradklättring. Vid värmande kvällssol så hinner du sedan med någon repa i Häggsta innan läggdags.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips