bouldering träning tips

Jimmy Jewel sa också någon i stil med "All you need is chalk and balls and you're ready to cruise" (ur minnet). Jewel dog när han halkade av en hylla på nerstigningen från Poor Mans Peuterey i Tremadoc
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Klättra leder och boulder med tvåfingerspockets.
Döhänga i alla kombinationer.
Köra campus i alla kombinationer.
 
!

Tack för svar men jag avstår nog tvåfingerscampus, är inte ung längre.
Räcker det kroppsvikt eller ska man hänga på extravikter?
 
På något sätt måste man öka intensiteten med tiden. Öka vikten eller minska hjälpen är nog bästa sättet för dödhäng. För bouldring får man se till att graden ökar.

Dödhäng:

a) Anskaffa en klocka du kan se sekundvisaren på eller spela in ett klick-spår. Om du skiter i ta reda på hur länge du kan hänga så är det lika bra att strunta i dödhäng.

b) Häng i fingersättningen du vill träna 3-10 sekunder x 10-20 ggr. När du kan hänga i 10 sekunder öka vikten. Jobba dig upp till 10 s igen.

c) Isometrisk träning jag beskrivet ovan är mest effektiv om man tränar varje dag (!). Minskar man till varannan dag minskar styrkeutvecklingen till 80%. Minskar man till 2 ggr i månaden sker ingen styrkeutveckling.

Kan du göra 5-6 chins i en fingerposition så tror jag det är hyfsat safe att köra campus i den postitionen.

Stevie Haston sa:
What ever you do, don’t tell them it’s about hard work, they wont like that. And don’t tell them, they are too lazy with hardly any hope at all. They defiantly wont like that either. Don’t tell them that most of the stuff that’s written is nonsense and overly complicated, because they want to believe in some mysterious art form like Zen karate, the Way of the climber, the Guru Fontshaker.
 
Den extremt simpla bilden på "Max" och "Julia" i Performance Rock Climbing/Lizenz zum Klettern är alltså inte bara simpel utan tyvärr simplistisk.

Jo, jag håller med dig Jonas, det är simplistiskt i Performance Rock Climbing. Jag ska läsa artikeln, men efter att ha läst abstraktet kan jag komma med massor av invändningar mot den, t.ex. att det endast är 12 försökspersoner, och att de testar max output i en timme. Hur som helst, det är ju i alla fall klart att uthålligheten beror på olika saker.

Problemet med dina exempelklättrare är att en grad inte säger så mycket om typen av klättring, utan bara svårigheten (graderingen är inte heller linjär).

Fast dina exempel visar ju ändå att om man är maxstark så klarar man ju hårdare leder som kan vara pumpiga för en annan klättrare, precis det jag sa. Och det beror på att herr F inte drar på sig mjölksyra på en viss led, till skillnad från herr D, just som Max vs Julia, eller?

Men jag håller med, i princip så ska man ju träna på det man vill bli bra på.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips