Bouldering som träning om man är överviktig?

Tjohej!

Jag har länge letat efter någon form av träning som är rolig för att få kroppen i form och har alltid tyckt att klättra känns som något jag skulle gilla. problemet är att jag alltid vart stor (ca 130 kg på 184cm atm..) och har länge tvekat pga detta.

Men nu tycker jag att det är dags att sluta tveka och ta tag i detta och tänkte slänga mig på en bouldering-introduktion och komma igång, men jag skulle gärna vilja höra om det är fler med samma bakgrund eller om folk tycker att det känns mer värt att tappa några kilon först innan man ger sig på bouldering?

Självklart inser jag att jag kommer få massiva problem i början då jag absolut inte klarar att lyfta min egen vikt med armarna, men tänker att om man envisas en längre tid å ser över vad man äter så kommer det nog att gå tillslut.

Tankar? ideer?

MVH Viktor
 
Min synpunkt:
1. Träning bränner energi, men kan bygga muskler.
2. En viktnedgång är lämplig innan man gör saker där man ska lyfta sin egen vikt.
3. En viktnedgång där man får i sig mindre energi är bättre än att försöka träna bort en del vikt. Det är oftast enklare och går snabbare att förändra energiintaget än att öka energianvändningen genom fysisk aktivitet.
4. Jag har inte samma bakgrund som du, men håller på att gå ned i vikt genom att äta bättre/mindre. Det går och tar lite tid, men ger ger sakta men säkert resultat.

Lycka till.
 
Klart du ska prova!

Nu är jag ingen klättrare, men det ser kul ut.
All rörelse är bra, i princip i alla fall, och då ska man göra det man tycker är kul annars blir det inte av.

Sen har Totteman rätt, träning bränner energi men tyvärr inte så mycket man önskar och tror. Ett underskott på kalorier är det som ger effekt på vikten.
Man bör dock kombinera dessa, men det vet du nog och det finns massor att läsa.

Lycka till med boulderingen.

//P
 
Sorry at jag är PartyPooper här. Men kombinationen övervikt och ovan/otränat klättrare är inget jag rekommenderar. Risken för överbelastningsskador av senor och muskler är mycket stor. Ffa. med bouldering som går ut på korta, högintensiva problem.
 
Började själv boulderklättra med några kilo för mycket på kroppen det går bra om man tar det lugnt i början.

De flesta (alla) inomhus klätterställen har lättare leder för nybörjare, dvs större grepp, inget överhäng, inte dynamiska utan man klättrar med tre punkter på väggen.

Det fina med klättring är att det lätt "spiller över" till andra saker i ens liv. Man kanske ser över sin kost för att bli av med lite dödvikt, börjar gymma lite för att bli starkare, springa för att få bättre kondition etc.

Tycker du ska testa, med lite tur så hittar du en ny livsstil och blir av med lite vikt med..
 
Jag säger också kör! Har tränat en hel del olika saker i mina dagar och skulle säga att bouldering och cykling är lämpligt om man är orolig för att leder och liknande ska slitas av de extra kilona.
Lite på samma spår som ovanstående talare så tänker jag att bouldrare är jävligt trevliga och välkomnande, man är välkommen oavsett hur duktig, stor, liten eller liknande man är. Sällan någon tävlingsinriktning utan man har bara kul. Är inte alltid så inom andra sporter.
 
Sorry at jag är PartyPooper här. Men kombinationen övervikt och ovan/otränat klättrare är inget jag rekommenderar. Risken för överbelastningsskador av senor och muskler är mycket stor. Ffa. med bouldering som går ut på korta, högintensiva problem.

Väljer du att börja så gå inte ut stenhårt utan öka intensitet och längd/tid stegvis så du byggher inte och inte trasar sönder dig innifrån.

/Patrik
 
Gillar du det efter några gånger är det utmärkt. Skaderisk finns i alla aktiviteter men jag tror det kan fungera bra efter dina förutsättningar. Lycka till!

Thure
 
Jag klättrade lite när jag utbildade mig till Fritidsledare och klättring fick vi välja till. Det är mycket roligt att klättra, men tyvärr blev det ingen fortsättning för mig. Här klättrar jag i Sveafallen i Degerfors.
Klättra.jpg
klättra 2.jpeg
klättra 3.jpeg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
max75 bouldering träning tips Bouldering 31
Hickupp Bouldering Blekinge Bouldering 8
Ri_Ga Nybörjar Boulders i Göteborg? Bouldering 2
Freevego Bouldering för kvinna 50+ - hur länge? Bouldering 21
dmchris Bouldering i södra Spanien? Bouldering 0
Zanity (Nybörjare) Utomhus Bouldering - Hur går det till? Bouldering 3
dmchris Bouldering Göteborg Bouldering 2
dmchris Förare/info om bouldering Gran Canaria/Mogan? Bouldering 2
Climba Bouldering tips Bouldering 10
millimeter Bouldering Gävleborgs län Bouldering 2
miomatilda Bouldering i Dalsland, Bengtsfors, Dals långed Bouldering 0
m3707 Vinterbouldering i Dalarna? Bouldering 0
xfredrikx Bouldering i Malmö Bouldering 2
Taliaferro Bouldering i Rajasthan i Indien? Bouldering 4
davidmarberg Bouldering på Åland vecka 27 Bouldering 0
Eklundan Bouldering i Umeåtrakterna och övriga Västerbotten Bouldering 2
w2best Bouldering i Göteborg City?! Bouldering 4
hamo Bouldering utomhus stockholmsområdet Bouldering 6
Mike C Bouldering i Sthlm = mantling? Bouldering 4
Ensåncesar Bouldering Lycksele Bouldering 0
kclimb Bouldering i Östergötland Bouldering 3
olind Bouldering södra frankrike? Bouldering 3
max75 bouldering stenproblem Bouldering 8
Mårten-Gås Skor till Bouldering Bouldering 3
fredrik_ bouldering runt gävle med tält? Bouldering 2
sandall Bouldering vid "paradiset" Bouldering 6
Lucas.vM Bouldering nära rivieran? Bouldering 1
sheazar Bouldering i göteborg efter påsk Bouldering 4
Ripzaw Bouldering Lindesberg? Bouldering 0
-Ida K- Bouldering Sundsvall? Bouldering 2
Louise Blomberg Bouldering i sthlm skärgård? Bouldering 7
b_luthman Bouldering i Thailand Bouldering 3
Bean soup Bouldering i Malmö? Bouldering 1
ctve8n Bouldering Bouldering 5
ctve8n Bouldering i Södermanland Bouldering 5
alven Bouldering i Östersund Bouldering 3
klätterpojken bouldering costa blanka Bouldering 0
DanielH Bouldering i Nybro? Bouldering 5
KarlG Bouldering/klättring på Gran Canaria? Bouldering 3
Goldi Hur ofta klarar man av att bouldra? Bouldering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.