bouldering stenproblem

trots all snö, iskyla osv har jag faktiskt varit ute och letat efter problem i skogen.

Har som nybörjare svårt att värdera hur bra stenen verkligen är, hittade tex en fin sektion (mer som en liten klippa, överhängande och riktigt ren) problemet är bara att det växer träd lite ivägen, massor med jord och gräs i toppen som gör det svårt att toppa ut osv. Då denna ligger i ett vackert naturreservat kan jag inte gärna röjsåga direkt........då jag kommer klättra mest ensam så verkar landning vara ett riktigt stort problem....har inte sett något problem utan en massa bröte och stenar under den...tror knappast en crashpad hjälper om man faller illa, vilket jag ofta gör...

alltså hur behandlar NI nya leder? är det värt besväret? hur mycket vågar man röja, sopa osv? räcker överhuvudtaget en crashpad om det ser för jäv... ut?

Jag måste erkänna att det var riktigt roligt att smyga runt i skogen och leta efter sten...om någon såg mig måste de ha trott att jag var helt dum i .......

stenkramaren
 
Nej, nej, nej!!

Du får inte röja eller rensa någonting i ett naturreservat, eller i skogen överhuvudtaget om du frågar mig. Låt allting vara som det är. Om du hittat ett fint problem så klättra det och hoppa ner sen, eller toppa ut och acceptera att det är lite jordigt, snårigt osv. Inget man dör av, eller hur?

Vi brukar ta med en crashpad var när vi är två som bouldrar, då kan man lägga dem på marken, över stenar osv som problemet går.

Lek och ha kul i skogen, men tänk alltid - Leave No Trace!
 
jo jag inser att man inte får röra någonting, särskilt inte i ett naturrreservat. Jag tror inte att någon direkt klättrar där, enda anledningen till att jag känner till stenen är att jag brukade fiska i närheten och där är riktigt vackert att vandra osv. All snö gjorde dessutom att jag inte kunde klättra något.

problemet är väl snarare att se möjligheter och att kunna klättra dem..? Men samtidigt blir man lite frustrerad när några grenar ifrån en gran tar bort ett problem som är 4 meter högt...

Jag tänkte mer på tråden som inspiration, finns det folk som letar efter block för att det är roligt - eller åker alla till kjugekull? själv tror jag att det finns massor att hitta, att det dessutom kan vara riktigt roligt. Det är bara svårt som ny att värdera det man faktiskt hittar.

Någon med erfarenheter?
 
Förstår att det var roligt! Har några idéer på block och väggar jag ska kolla i Kramforstrakten tills i vår, ska bli spännande!
 
håller med dig. spännande.

klart att det måste finnas mycket därute som inte är upptäckt. Särskilt om man parkerar bilen och faktiskt går en liten bit...

Anyway är du någonsin på västkusten så hör av dig, jag lovar att avslöja mina projekt...om jag nu hittar någonting. Letar efter stora stenar på sin fritid...finns inte många som kan förstå det.

Jag vet inte hur det är för dig, men detta passar faktiskt i min träning. Jag kommer denna säsongen enbart att klättra ute, jag började med klättring för upplevelser och att klättra inomhus ger massor med träning, visst - men det är bara träning för?

The truth is out there. Jag är säker.
 
Jag var på vandring med min gymnasieklass i höstas och hittade ett riktigt stort block utanför härnösand, på ett berg söder om badstranden Smitingen. Så fort snön har försvunnit ska jag och en kompis dit igen och titta lite. Om någon är intresserad av att följa med eller kanske vill (om jag inte orkar/hinner) få en vägbeskrivning/karta så säg till.
Jag var där innan jag hade fått tankar om att leta problem, så jag går bara efter minnen.
Men jag kommer ihåg att höjden var så att man inte gärna hoppade ner från kanten, och det jag såg var i alla fall sju-åtta meter vägg.
En heldag skulle kunna bestå av klättring på blocket för att sedan promenera till grottorna och klättra lite där.
 
Upptäckte att den föraren jag kollat på i Härnösandstrakten var över just samma block och närliggande klippor. Men klättra kan man ju göra ändå!
 
Jag tänkte mer på tråden som inspiration, finns det folk som letar efter block för att det är roligt - eller åker alla till kjugekull? själv tror jag att det finns massor att hitta, att det dessutom kan vara riktigt roligt. Det är bara svårt som ny att värdera det man faktiskt hittar.

Någon med erfarenheter?

Jag tycker nog det bästa med klättring är när man hittar ett nytt problem och måste hålla på i några dagar innan man hittar en sekvens och vilka grepp som funkar eller inte :)

Ja har hittat några block och en del leder i och runt Ullared där ja bor, men har ingen som orkar åka hit å hjälpa mig bulta lederna och spotta vid blocken :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hickupp Bouldering Blekinge Bouldering 8
Viktor.W Bouldering som träning om man är överviktig? Bouldering 12
Ri_Ga Nybörjar Boulders i Göteborg? Bouldering 2
Freevego Bouldering för kvinna 50+ - hur länge? Bouldering 21
dmchris Bouldering i södra Spanien? Bouldering 0
Zanity (Nybörjare) Utomhus Bouldering - Hur går det till? Bouldering 3
dmchris Bouldering Göteborg Bouldering 2
dmchris Förare/info om bouldering Gran Canaria/Mogan? Bouldering 2
Climba Bouldering tips Bouldering 10
millimeter Bouldering Gävleborgs län Bouldering 2
miomatilda Bouldering i Dalsland, Bengtsfors, Dals långed Bouldering 0
m3707 Vinterbouldering i Dalarna? Bouldering 0
xfredrikx Bouldering i Malmö Bouldering 2
Taliaferro Bouldering i Rajasthan i Indien? Bouldering 4
davidmarberg Bouldering på Åland vecka 27 Bouldering 0
Eklundan Bouldering i Umeåtrakterna och övriga Västerbotten Bouldering 2
w2best Bouldering i Göteborg City?! Bouldering 4
hamo Bouldering utomhus stockholmsområdet Bouldering 6
Mike C Bouldering i Sthlm = mantling? Bouldering 4
Ensåncesar Bouldering Lycksele Bouldering 0
kclimb Bouldering i Östergötland Bouldering 3
olind Bouldering södra frankrike? Bouldering 3
max75 bouldering träning tips Bouldering 31
Mårten-Gås Skor till Bouldering Bouldering 3
fredrik_ bouldering runt gävle med tält? Bouldering 2
sandall Bouldering vid "paradiset" Bouldering 6
Lucas.vM Bouldering nära rivieran? Bouldering 1
sheazar Bouldering i göteborg efter påsk Bouldering 4
Ripzaw Bouldering Lindesberg? Bouldering 0
-Ida K- Bouldering Sundsvall? Bouldering 2
Louise Blomberg Bouldering i sthlm skärgård? Bouldering 7
b_luthman Bouldering i Thailand Bouldering 3
Bean soup Bouldering i Malmö? Bouldering 1
ctve8n Bouldering Bouldering 5
ctve8n Bouldering i Södermanland Bouldering 5
alven Bouldering i Östersund Bouldering 3
klätterpojken bouldering costa blanka Bouldering 0
DanielH Bouldering i Nybro? Bouldering 5
KarlG Bouldering/klättring på Gran Canaria? Bouldering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...