bouldering träning tips

tänkte öppna en tråd här om olika sätt att träna bouldering.

Tänkte att det skulle handla om hur man bör träna bouldering för sportklättring, alltså hur man tränar uthållighet osv. Då det just nu är svårt för mig att köra rep, dels pga tid - men också då det är svårt att hitta säkrare.

sällan man ser någon köra längre bouldering problem, längre traversering osv. Upplever själv att man pumpar ut riktigt snabbt då man lätt kör för svåra problem för att kunna vara på väggen lite längre.

Ger rena styrkepass, alltså svåra problem automatiskt uthållighet mot pump osv

Hur kör ni både och?
 
Det bästa borde ändå vara att klättra så mycket du bara kan, så kommer det att bli bättre.
Jag har inte det problemet, jag blir trött i ryggen och vaderna före armarna. kan det ha med att man använder mycket underarm i armsport(armbrytning).

själv så har jag byggt en lite vägg under trappan här hemma och det har hjälpt mycket.
 
Att träna "bouldering för sportklättring" för att öka uthålligheten skulle jag inte rekommendera. Det låter konstigt. Bouldering tränar ju mer maxstyrka och är säkert bra om du ska klättra korta, hårda sportleder.

Jag tränade specifikt för att försöka göra Panta rei på Örnberget under hösten. Den är en riktig uthållighetsfest till led. Jag tränade mycket laps i tunneln på Karbin, sprang mycket för att tappa vikt och öka konditionen. Dessutom klättrade jag många, långa pumpleder och fokuserade på andning, på att hålla löst i greppen och inte ha böjda armar och att hitta vilor. Det är kanske svårt om man inte har någon partner, men detta problem eliminerar du ju lätt i en tunnel eller genom att sätta upp en lapp på ditt lokala gym om klätterparter. Nu känner jag mig uthålligare än någonsin så för mig fungerade ovanstående utmärkt.

Lycka till!
 
Att träna på att göra mindre misstag och arbeta bort tekniska brister ger nog minst lika mycket som att träna uthållighet, speciellt för mig som är nybörjare.

Jag tycker det funkar bra att köra enkla boulderproblem gång på gång, upp ner upp ner upp ner, eller långa traverser. Men teknikövning är lätt det som ger mest för min del.
 
Ett gammalt citat från Tony Yaniro livar kanske upp eftermiddagen för de som känner sig nya till sporten.

"If you can't pull a move then there is nothing to endure"

/ Magnus ;)
 
Haha skön inställning, men för min egen del inser jag att jag inte kommer lägga all min träningstid på klättring såhär i början. Kommer kombinera med mina andra träninsformer också. All träning som ger mer muskelstyrka och kropskontroll borde i mina ögon lyfta min klättring från den nivån jag ligger på nu ;)

Jag klättar ju knappt 5 or liksom så finns mkt teknik att slipa på. Typen: in med kroppen, säkra fotplaceringar, frusna grepp och läsa leden. Ser mig som lyckligt lottad som har en "ny" sport att utvecklas inom. Nya termer och massa att grotta sig in i. Dessutom verkar det finnas många hängivna utövare som är villiga att dela med sig också;)

Har ambitionen att bli "tillräckligt" bra för mig. Ingen demon ännu iaf.. men kanske inte blivit "biten" ännu.
 
All träning som ger mer muskelstyrka och kropskontroll borde i mina ögon lyfta min klättring från den nivån jag ligger på nu ;)

Att träna upp styrkan kan vara lite farligt om man blir starkare för snabbt. Andra delar av kroppen hänger kanske inte med i musklernas tempo och då blir man lätt skadad, när man orkar ta i för hårt.

Jag undviker medvetet muskelträning och kör enbart teknik. Men så skippar jag överhäng nästan helt och hållet också. Känner för många som fått problem med senfästen och dylikt efter en entusiastisk början!

Jag känner precis som du att det är störtkul att vara nybörjare och ha så mycket att lära. Verkligen börja från noll.
 
Ja du har en poäng där, men det gäller nog överhuvudtaget om man är ny i klättersporten.

Körde massa klättring och bouldering igår. ca 3-4h i sträck. Riktigt kul att inse hur man kan ändra sitt tänk och kropspositionering och sen "klara" det som såg svårt ut.

Varvade ner hemma med lite powerball och känns bara som lite träningsvärk i armar och kropp nu. Kommer inte klättra mer än 2 dgr i veckan och inte köra så mkt tunga hand/fingergrepp i början heller.
 
kul att många nybörjare svarar!

Det är kul att vara helt grön i början, man gör stora framsteg varje vecka och besegrar problem som man tränat i veckor på.

i takt med jag blivit starkare i fingrar och dylikt och dessutom lärt sig teknik så kan man nu börja "ta i" - något som lett till att jag nu gått ner i träningstid till 2 dagar i veckan - efter ett träningspass nu känner jag mig mer sliten mot "trött" tidigare (mer ont i vissa muskler än andra, tex armbågar, triceps etc).

Har talat med vissa som tävlingstränar och de kör tex kontinuerligt bouldering, traversering i upp till 30 minuter åt gången - i princip utan vila!. Känner väl själv bara att ligga på ständig styrka, svåra problem kanske bara kommer ge mig problem i framtiden.

Då jag gärna vill åtminstone försöka klara lätta leder utomhus till sommaren så är min tanke att bygga styrka nu under vintern och gå över till kondition och repklättring till våren...klokt? Om min träning verkligen förbättrat min teknik återstår att se...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktor.W Bouldering som träning om man är överviktig? Bouldering 12
Hickupp Bouldering Blekinge Bouldering 8
Ri_Ga Nybörjar Boulders i Göteborg? Bouldering 2
Freevego Bouldering för kvinna 50+ - hur länge? Bouldering 21
dmchris Bouldering i södra Spanien? Bouldering 0
Zanity (Nybörjare) Utomhus Bouldering - Hur går det till? Bouldering 3
dmchris Bouldering Göteborg Bouldering 2
dmchris Förare/info om bouldering Gran Canaria/Mogan? Bouldering 2
Climba Bouldering tips Bouldering 10
millimeter Bouldering Gävleborgs län Bouldering 2
miomatilda Bouldering i Dalsland, Bengtsfors, Dals långed Bouldering 0
m3707 Vinterbouldering i Dalarna? Bouldering 0
xfredrikx Bouldering i Malmö Bouldering 2
Taliaferro Bouldering i Rajasthan i Indien? Bouldering 4
davidmarberg Bouldering på Åland vecka 27 Bouldering 0
Eklundan Bouldering i Umeåtrakterna och övriga Västerbotten Bouldering 2
w2best Bouldering i Göteborg City?! Bouldering 4
hamo Bouldering utomhus stockholmsområdet Bouldering 6
Mike C Bouldering i Sthlm = mantling? Bouldering 4
Ensåncesar Bouldering Lycksele Bouldering 0
kclimb Bouldering i Östergötland Bouldering 3
olind Bouldering södra frankrike? Bouldering 3
max75 bouldering stenproblem Bouldering 8
Mårten-Gås Skor till Bouldering Bouldering 3
fredrik_ bouldering runt gävle med tält? Bouldering 2
sandall Bouldering vid "paradiset" Bouldering 6
Lucas.vM Bouldering nära rivieran? Bouldering 1
sheazar Bouldering i göteborg efter påsk Bouldering 4
Ripzaw Bouldering Lindesberg? Bouldering 0
-Ida K- Bouldering Sundsvall? Bouldering 2
Louise Blomberg Bouldering i sthlm skärgård? Bouldering 7
b_luthman Bouldering i Thailand Bouldering 3
Bean soup Bouldering i Malmö? Bouldering 1
ctve8n Bouldering Bouldering 5
ctve8n Bouldering i Södermanland Bouldering 5
alven Bouldering i Östersund Bouldering 3
klätterpojken bouldering costa blanka Bouldering 0
DanielH Bouldering i Nybro? Bouldering 5
KarlG Bouldering/klättring på Gran Canaria? Bouldering 3
sasq Fontainebleau tips? Bouldering 0
PerBesvär Tips på Crash pad Bouldering 6
Haiko Tips på en lite större kritpåse / boulderväska? Bouldering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.