bok om friluftsliv

Jag håller på att skriva en bok om rekreativt friluftsliv och som livsstil. Som en av dem som tjatade till oss detta forum en gång i tiden anser jag att det ingår att göra och förbättra sin utrustning själv.

Har du några ideer som du absolut tycker vara med i en sådan bok eller något du skulle vilja läsa om i en sådan bok är du välkommen att kontakta mig.

Tack på förhand.

Anders Villumsen

anders.villumsen@tdcmail.se

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re bok om friluftsliv

Hej!

Det finns ju två vägar, minst som jag ser det.
Idéplantering eller handfasta råd....
Själv tycker jag att litteraturlistan är måhända av det viktigaste, (trots att jag aldrig inkluderar Jägargrupp, och Jägarpluton). Men väl Skogsliv vid Walden, Färd, Enkelt friluftsliv, C Fletcher, R Jardin, K Bergner, dv Friluftsmatböcker och torka själv....Smid själv och Thommassons kanothandbyggarbok....
Titlar som inte ens längre finns i bibliotekens magasin, utan bara hos gamla stötar som mig själv är inte till mycken hjälp för de födda på -90 o 2000-talet.
Fjäll legenderna stöter envar på som fördjupar sig, klättar och långvandrarna med, men jag tror att glädjen av vad som finns i skogsbacken hemom, vid bäcken-ån, det är kvintesensen. Som det så träffande stod i Lunds bok om uteliv, Äventyret väntar runt hörnet... för så enkelt är det.

mvh

Johan

Eff forum som gör det själv, görsa väl av alla som ute i stugorna putar och plitar samt delger oss andra, mest av allt. Ingen nämnd eller glömd.

go tur

Äran...

är INTE min allena, utan jag skrev "en av dom" som tjatade. Kommer ni ihåg när vi diskuterade med maillista i början? Snart tio år sedan. Det var tider det.

Vitsen är nog att ha med mest inspiration och lite handfasta tips, men att fördjupningen och smådetaljer får sökas vidare i speciallitteratur när man kommer sig igång. Annars blir det en oformlig tegelsten som kommer spreta åt alla håll.

Det var just bristen på aktuella böcker som gjorde att jag drog igång detta projekt. Det mesta som utges idag är om äventyr långt bort, högt upp osv.
Just äventyret runt hörnet är ju där man måste börja.

Tanken med frågan var om du i ditt pysslande stött på en pryl eller ide som du absolut tycker andra borde ta del av eller stött på ett problem som många andra också kan stöta på det, så maila gärna.

MVH
Anders Villumsen

Re: Äran...

Anders V; sa:
...
Det var just bristen på aktuella böcker som gjorde att jag drog igång detta projekt. Det mesta som utges idag är om äventyr långt bort, högt upp osv.
Just äventyret runt hörnet är ju där man måste börja.

Tanken med frågan var om du i ditt pysslande stött på en pryl eller ide som du absolut tycker andra borde ta del av eller stött på ett problem som många andra också kan stöta på det, så maila gärna.

MVH
Anders Villumsen

Kul att andra drar samma slutsats av bristen på aktuella böcker. Jag har just skrivit en bok om lättpackning, Vandra fjäderlätt, som lanseras på Vildmarksmässan i nästa vecka (www.vildmarksbiblioteket.se). Den fokuserar på UL/ultralätt för svenska förhållanden och innehåller ganska mycket prylar som jag har gjort själv.

För mig är gör-det-själv en hobby som dels är kul dels hjälper mig att fixa lätta, avskalade prylar som är sällsynta på marknaden. Åtminstone i Sverige och åtminstone än så länge, det kommer att ändra sig kraftigt de närmaste åren, tror jag.

Jörgen

Svårt att veta målgruppen

När jag läser en del böcker i ämnesområden som intresserar mig mest, så finns det inget nytt eller nyttigt för mig, utan jag tror att jag skulle kunna skriva en bättre bok själv :)

En sak som jag var fullständigt ovetande om fram till 2006-11-03 var det med vitsen med rem (lina) på kniven http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40604&pagenumber=4
dePaul (Paul Dalforsén) 2006-11-03 13:19.

Eftersom jag inte vet om fotografen är Paul Dalforsén eller någon annan vill jag inte länka till fotot.

Per Brune

Re: Svårt att veta målgruppen

Brune; sa:
När jag läser en del böcker i ämnesområden som intresserar mig mest, så finns det inget nytt eller nyttigt för mig, utan jag tror att jag skulle kunna skriva en bättre bok själv :)

En sak som jag var fullständigt ovetande om fram till 2006-11-03 var det med vitsen med rem (lina) på kniven http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40604&pagenumber=4
dePaul (Paul Dalforsén) 2006-11-03 13:19.

Eftersom jag inte vet om fotografen är Paul Dalforsén eller någon annan vill jag inte länka till fotot.

Per Brune

När det gäller fackböcker inom ett område där man själv är kunnig och har läst det mesta så är det väl rimligen sällan man stöter på en bok som innehåller speciellt mycket nytt. Tror inte du hittar särskilt mycket nytt för just dig i min bok heller. Fast jag räknar förstås med att du måste köpa den för att konstatera just det :)

Jag tyckte också att knivremsbilderna var intressanta, och nya för mig. Remmen används på samma sätt som remmen på en batong, konstaterar jag. Ganska finurligt eftersom det ger bra stöd utan att man riskerar att inte kunna få handen ur snaran om någon lyckas greppa den. Beteckningen "sabelgrepp" får mig att ana att detta är en mer ursrprunglig variant som sedan övertagits av batongen.

Det finns ju divers finurliga sätt att med en rem fixera en kniv så att man kan precisionstälja med stor kraft utan att kniven riskerar att fara iväg och sprätta upp livsviktiga organ på närstående. Wille Sundkvist bok innehåller en del sådant, vill jag minnas.

Tillbaka till tråden :)

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips