Bohusleden

Jag har gått Bohusleden (bortsett från två etapper mellan Vaktarekullen och Daletjärnen pga att leden är bruten). Jag gick nästan hela Bohusleden år 2015 och förra året gick jag Bohusleden igen (förutom fyra dagsturer) för att ta bilder. Jag tänker gå klart de fyra delarna som kvarstår så snart som möjligt (förmodligen när snön smälter helt och det blir mer rimligt väder (helst utan minusgrader)). Hur som helst så beskriver jag mina vandringar på min blogg: https://rickarddahl.blogspot.se . Här är en sammanfattning av mina vandringar (inkl. Bohusleden): https://rickarddahl.blogspot.se/2016/08/summary-of-walks-general-statistics.html Mina vandringar är dock dagsturer, oftast åker jag med buss till starten för vandringen och åker hem med buss från slutet av vandringen. Så vattenkällor eller matbutiker m.m. är något jag inte har koll på. Däremot har jag bra koll på kollektivtrafiken och hur man kan dela upp t.ex. Bohusleden med hänsyn till kollektivtrafiken.
 
Var det inte det vindskyddet du låg i när du skrev på nätet att du satt där och skickade bilder på god mat på liggunderlag och jag pratade med några som sov där - vi blev lite snurriga? Kanske missförstånd

Vi var verkligen förvånade minst sagt
 
Gick en del på Etapp 8 idag och började i Grandalen. Gick inte hela då jag hade bil med och tiden sprang iväg. Men måste säga att det var riktigt kass sträcka. Leden gick genom kalhyggen nästan hela vägen så någon vildmarkskänsla var det inte direkt, då är det mer vilt i änggårdsbergen tom.
Kanske var så att det börjar efter där jag slutar och ska nästa gång börja vid bottenstugan någon som gått båda som kan jämföra?

Om man kollar på satellitbilder ser det dock ut att vara en del kalhyggen norr om bottenstugan också. Känns lite konstigt i ett naturreservat.
 
Sträckan runt Härsevatten och norrut har du orörd natur en bit.Riktigt fint dock får man inte ens tälta där.Notera att Härsevatten är en testsjö som är försurad och okalkad..Den sista gäddan togs där 1977 nått.

Inge fiske med andra ord.

Finns lite fina klippor där med utsikt också.

När man kommer fram till Stora Hästevatten norrut finns vindskydd och toaletter utmärkta på kartor b.la från LMV men dom finns/ fanns inte för några år sedan när jag gick hela sträckan mot Strömstad men det går att campa där ändå.

Efter ett antal km längs leden kommer man fram till St Hällebovattnet , här finns nån privat liten plats med eldstad,stolar och ved - man kan campa här.Ligger på vänster på väg norrut.

Ännu längre norrut längs leden där den går närmast Stora Gunnarsvattnet finns också en liknande privat/almänn lite plats med eldstad iaf.

Återkom med status om dessa , har sett dom 2016 senast
 
Gick en del på Etapp 8 idag och började i Grandalen. Gick inte hela då jag hade bil med och tiden sprang iväg. Men måste säga att det var riktigt kass sträcka. Leden gick genom kalhyggen nästan hela vägen så någon vildmarkskänsla var det inte direkt, då är det mer vilt i änggårdsbergen tom.
Kanske var så att det börjar efter där jag slutar och ska nästa gång börja vid bottenstugan någon som gått båda som kan jämföra?

Om man kollar på satellitbilder ser det dock ut att vara en del kalhyggen norr om bottenstugan också. Känns lite konstigt i ett naturreservat.

Ganska fin sträcka både en bit söder om och norr om bottenstuga. Svartedalen är vilt men förbaskat svårvandrat! Glöm "medel" svårighetsgrad som det står på bohusleden.se. Det är skitsnack. Mycket svår terräng med mycket klättring.
 
Tänkte knyta samman Hallandsleden med Bohusleden och jag undrar nu om någon har gått Bohusleden? Har varit inne på deras hemsida men jag har fortfarande frågor. Hur är den att vandra? Finns det tillgång till mataffärer längst vägen? Behöver man gå långa omvägar för att nå dem? Hur ser det ut med dricksvatten? Kommer ha vattenrenare med mig men undrar ändå om det finns dricksvatten. Tar tacksamt emot all info och tips som jag kan få.

Jag har gått från Göteborg till en bit norr om Stenungsund. Det är samma tråkiga granskog överallt. Skulle inte rekommendera någon av de etapperna utom möjligtvis bottenstugan-lysevattnet, där det är åtminstonde ett minimum av vildmarkskänsla. Skulle vara intressant å veta hur det ser ut norröver. Blir det finare då eller e det samma skit?

För övrigt kan man INTE lita på informationen på hemsidan. Gick etapp 5 i helgen. Vid torpet freden skulle det finnas både ved och papperskorg, men nej. Vedboden är låst och numera bara för de som hyr torpet. Sophämtningen hade tydligen även den "dragits in". Well done, bohusleden 👎 slutligen en stor miss att leden dragits runt bokedalens naturreservat. Varför?? Följer du leden ser du inte en enda bok
 
Tänkte gå denna leden från göteborg till strömstad nästa vecka. Första vandringen för mig och sitter nu och samlar på mig information.
Någon här som kan ge något specifikt tips ang. bohus leden kanske?

Känner mig lite vilsen och nervös vilket är bra, vill ha en riktig trip :D iaf, jag ser att vatten finns det gott om, behöver jag inte packa några vattenflaskor? jag tänkte packa 4-5 flaskor som nödproviant. Sen kommer jag ha kompass, tändare, underlag, sovsäck, torrföda i mändger(bars o nötter etc.)

Riktigt taggad nu men ge mig gärna råd och tips om just denna leden men kanske också generella vandringstips.
 
Jag har gått sträckan under torrperiod som nu , normalt klarar man sig med 3L vattenföråd.Jag skulle ha ytterligare buffert flaskor på 3L som man kan använda vid vissa lägen.Det var längs soteleden ute längs kusten i det sjöfattiga Bohuslän som jag fick vatten problem visserligen i torkan.Har du vatten filter/klorpulver?
 
Jag har gått sträckan under torrperiod som nu , normalt klarar man sig med 3L vattenföråd.Jag skulle ha ytterligare buffert flaskor på 3L som man kan använda vid vissa lägen.Det var längs soteleden ute längs kusten i det sjöfattiga Bohuslän som jag fick vatten problem visserligen i torkan.Har du vatten filter/klorpulver?

Kollade upp klortabletter, lät supersmidigt.
 
Köp ett kilo klorgranulat från Biltema , du får en miljon liter vatten för typ 100 spänn.Klortabletter så får en spann för 100!

Haha

Förvara i ett treorör , man tar 2 korn per liter , väntar 15min - 30 om det är kallt vatten.
 
grymt. En annan sak: Jag tänkte bara ha sovsäck och underlag, inget tält eller pressening. Funkar det okej? vad gör jag om det ösregnar och jag behöver sova, bara vandra tills jag kommer till ett vindskydd då antar jag?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
sb_stefan Bohusleden Vandringsleder 19
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...