Blöta fötter - farligt eller skönt?

Jag har sett folk som råkat ut för "skyttegravsfot", pga fukt och kyla under lång tid. Efter 7-8 dagar (av 12) fick han problem med fötterna av tältning i minusgrader med gympaskor (+ tubsockor). Själv hade jag kängor med dubbla strumpor och klarade mig utmärkt.

Jag vill i alla fall vara torr om fötterna, jag tycker att det är skönare så.
 
Att känna kallt vatten kyla heta fötter är skönt, men det är en tillfällig historia. Att systematiskt ofta under lång tid vara blöt om fossingarna är av ondo, Utöver redan diskuterade skav, är fotsvamp inledningsvis inte farligt men obehagligt. Bästa sättet att få fotsvamp, eller svamp mellan tårna, är fukt och värme. Över huvud taget ska allt hållas så torrt som möjligt, även då fötterna.

Raskesven
 
En poäng med gympaskor-och-blöta-fötter-teorin är väl just det att man ser till att ha snabbtorkande skor (typ vattensport) och snabbtorkande stumpor (jag testade med ICAs 60 denier damstrumpor i helgen [vristhöga, vill jag tillägga ;)]), så att man inte går omkring i fuktpaket för länge.

Däremot har jag erfarenhet av att gå omkring i genomblöta vadderade GoreTexkängor en tid, som aldrig torkar, och det är inte så kul. Då fick även jag tendenser till upplöst hud...
 
Avslöja en hemlighet...

Känner att jag måste till slut avslöja en hemlighet jag bara berättat för mina sambos, som har sett vad jag använder.
Har inte vågat berättat det förrän nu.
Först ett par Sarekkängor med högt snörat skaft., träsula. cellgummifot, läderskaft.
Jag har FEM (5) par sockor på mig sommar som vinter, OCH har ända sedan jag började med det konceptet inte haft några som helst problem med skavsår, fukt, även fast jag vandrar mycket på dyngsura mossar. Ett par vanliga strumpor först, de ska sitta skönt ej strama åt, halka av, sedan ett par långa yllesockor som går upp över kängskaften,
sedan TRE (3) par "raggsockor" till (hemmagjorda).
Det ni, gör att fötterna har mycket material runt om sig så de kan andas o ha det skönt, och har fötterna skönt, så har jag det med...
Vintertid kompletterar jag med ett par älgskinnssulor, av framben med håren uppåt, framåt, sen kan man stå still länge utan frysa om fossingarna.

Blödande köttskavsår fick jag första och enda gången när jag gick i ett par stela skidpjäxor som var för små, morsan hade inga pengar till riktiga kängor, men jag höll käften, för jag var bara 12 år, och de som var med mig var äldre killar, FBU:are (frivillig befälsutbildning), som hånade dom som gnällde. Dom älskade att vandra långt, och hade givetvis lärt sig hur man ska klä fötterna för hårda marscher...
Bilden föreställer de hemmagjorda raggsockorna
Men det här konceptet är inget för dom som inte orkar lyfta på fötterna....
 

Bilagor

  • PICT0065.jpg
    PICT0065.jpg
    64.9 KB · Visningar: 829
Senast ändrad:
Känner att jag måste till slut avslöja en hemlighet jag bara berättat för mina sambos, som har sett vad jag använder


...älgskinnssulor, av framben med håren uppåt...

Tack för tipsen, kanon.

Jag undrar (man får ju erkänna att man inte hänger med på allt), skall man göra sulor från älgar där håren växer uppåt på benen eller menar du helt enkelt att håren skall vara uppåt (sträva mot himmelen) när de ligger i skorna?
 
Tack för tipsen, kanon.

Jag undrar (man får ju erkänna att man inte hänger med på allt), skall man göra sulor från älgar där håren växer uppåt på benen eller menar du helt enkelt att håren skall vara uppåt (sträva mot himmelen) när de ligger i skorna?
Var lite otydlig där, det är när dom ligger i skorna, de ligger still bäst då. Anledningen att det ska va frambenspäls på älg, är att frambenspälsen tål mycket nötning, exvis när dom tar sig fram bland ris i skogen, skaren på vintern,etc
Funkar säkert bra med andra hjortdjur ochså.
peter
 
Snygga strumpor peter. Jag kör också uteslutande på hemmagjorda nuförtiden. Lättare att laga, billigare, snyggare och oftast bättre än köpesockar.
 
Vad gäller raggsockor har jag aldrig provat något köpes som kommit i närheten av farmors och mormors. Synd bara att den tiden sedan länge är över, om ingen vill adoptera mig... Skulle gärna lära mig sticka men hur få tiden att räcka till?

Däremot tycker jag att en del av de vävda yllesockorna (exv Ullfrotté) faktiskt är förvånansvärt hållbara. Men de är ju inte lika varma som ragg.
 
Hårt och stumt

Jag övergav mina kängor efter 5 dagar på min nordtillsyd.se vandring. Vad jag kände var just att fötterna var blöta och kängorna hann aldrig torka upp på nätterna men kanske mest att det var väldigt hårt och stumt att gå i kängor. I Karesuando bytte jag ut dem mot sandaler (tyvärr ett par nummer för små) och just nu går jag i ett par Salomon skor med mycket meshnät i. Med den något begrändade erfarenhet jag har så känns det som att fötterna blir blöta (eller snarare fuktiga) förr eller senare oavsett vad man använder för skodon. Jag kommer att fortsätta i lättare skor söderu täven om det dagar som just denna kommer att bli blött. Det regnar strax norr om Pajala.
 
Senast ändrad:
Med den något begrändade erfarenhet jag har så känns det som att fötterna blir blöta (eller snarare fuktiga) förr eller senare oavsett vad man använder för skodon.

Jo, det är ju just den tanken som ligger bakom det här med att istället för att ha vattentäta skor så har man snabbtorkande skor och strumpor.

Visst kan man ha snabbtorkande strumpor även i de vattentäta skorna, men då torkar de inte så länge man har dem på fötterna.


Det är inte utan anledning som jag brukar försöka skriva "gympadojor" inom citationstecken i såna här trådar, vanliga gympaskor torkar alldeles för långsamt (för att inte tala om tubsockor av bomullsfrotte). Jag har ännu inga riktigt bra snabbtorkande vandringsskor, jag har dock ett par "streetskor" som jag haft i ett par år och de har så att säga visar var skåpet ska stå. Tyvärr är deras sula totalt värdelös.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.