Blöta fötter - farligt eller skönt?

den ursprungliga frågan är väl delvis felaktig, blöta fötter: farligt eller skönt?

det är situationsanpassat, vid en viss typ av aktiviteter med vissa förutsättningar kan säkert blöta fötter vara trevligt men vid andra aktiviteter med andra givna förutsättningar fullkomligt livsfarligt. vi är vuxna och förhoppningsvis kloka nog att välja rätt don till rätt aktivitet.

Fast hela diskussionen, som här har initierats av Jörgen, bygger ju på att vi är några som anser att vid just fjällvandring så är blöta fötter skönt och inte farligt, vilket är en åsikt som går på tvärs emot konventionell visdom och konsensus inom friluftsbranschen.

Jag anser till exempel att jag, före det jag läst Jörgens bok och introducerats till lågskokonceptet, inte var klok nog att använda rätt don till rätt aktivitet.
 
Fast jag tror nog att Patric menar att det inte är varandras motsatser eller olikheter. Om något är farligt så behöver det inte vara oskönt och tvärtom.

Jag vandrar också med lågskor och får blöta fötter när jag vadar eller när det regnar.
Farligt har jag aldrig råkat ut för att det är men skönt??? Det vet jag inte om jag kan säga att det alltid är?
Jag föredrar alltid, om jag får välja, torra fötter. Oavsett om fukten kommer utifrån eller inifrån. Men jag har inga problem med blöta fötter.

//Peter
 
Hur är Roclite 315 i storlekarna om man jämför med andra skor? Jag har för mig att någon nämnt att dom är ganska små i storleken. Frågan är därmed vilken storlek man skall välja om man vill ha lite plats i skon och dessutom ska ha ett par tunna neoprensockar?
//Peter

Jo det stämmer att de är något små i storleken. Jag tycker att den typ av tunna neoprensockar som Thomas länkade till ovan (2 mm tjocklek) fyller ut något mindre jämfört med Sealskinz (ev bara för att jag alltid haft en kompletterande strumpa utanpå...) vilket gjort att jag faktiskt valt en halv storlek mindre skor när jag köpte mina Roclite.
 
Jag har testat ett par gånger att vandra med lågskor och jag föredrar det så länge jag kan hålla fötterna torra, tyvärr fungerar det inte under längre turer. Jag har likt en tidigare skribent fötter som inte mår bra i blöta skor, jag får skavsår direkt.

För min del blir det kängor då det är enda alternativet som inte ger mig skavsår eller ömmande fötter. Som konstaterats lär det vara många olika åsikter då alla har olika fötter och preferenser.
 
Grejen är ju att det finns inga skor som under alla omständigheter kan hålla fötterna torra.

Är skorna täta så fukten inte kommer in utifrån så är de också täta så fukten från fötterna stannar i skorna.

Mina fötter är överlag torrare sen jag började använda mesh-skor (då använder jag dem visserligen inte året runt, men ändå). T.o.m. med gympadojor så blir ju fötterna svettiga på sommaren när det är varmt, gissa då vad de blir i täta kängor? Men i mesh-skor så är de torra och ventilerade sommartid.

Visst, kommer det en regnskur blir de kanska blöta, men de torkar snabbt.

Så det hela faller tillbaka på vilken typ av väder det är. Regnar det största delen av tiden kanske täta skor är vettiga (fast hur slipper man få fötterna fuktiga av fotsvett i dem?).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.