Biltema gas - inte längre lika billig?

Hej!
När jag letade runt på forumet hittade jag gamla trådar om biltemas gas som då ska ha kostat 25-27 kronor burken och därmed var ett kap jämfört med primus gas.
När jag nu kollar runt verkar det inte vara så länge.
Biltema:
230 gram
50 kronor
450 gram
70 kronor

Outdoorexperten:
25 % propan, 25 % isobutan och 50 % butan, 230 gram
50 kronor
450 gram
80 kronor
Grön gasburk 70/30-blandning, 230 gram
50 kronor
450 gram
80 kronor

Naturkompaniet:
Primus Powergas 4 season (blandning som på outdoorexperten?) 230 gram
59 kronor
450 gram
90 kronor

Som jag förstått det är biltemas gas också 70/30 som primus gröna burkar?
Powergasen har väl en annorlunda blandning med bl.a. isobutan vilket gör att den ska fungera bättre i kallare väder?
Har biltemas gas helt enkelt blivit dyrare eller har jag missat något?
Är det bättre att använda 70/30-gasen på sommaren eller är 25/25/50-blandningen bättre året runt?

Upptäckte lite fel som jag fick skriva om, men det bör vara rätt nu...
Edit 13:32:
Hittade i en annan gammal tråd:
Biltema 17613/17614 innehåller: 44,68% Butan, 28,08% Isobutan, 26,46% Propan & 0,78% Etan

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har inte kollat priser på ett tag men såvitt jag vet så har Biltemas priser närmat sig övrigas.

Jag gjorde ett kap på Rusta förra sommaren, de reade ut Primus gas till halva priset (och Rustas ordinarie pris är ju inte direkt det högsta, tror det var hälften av 49). Jag köpte "bara" fyra små burkar eftersom vi var på campingsemester och hade lite ont om utrymme.

Vad vill man helst ha i gasen om vi utgår från att det är 20+ utomhus - butan eller propan?
På vintern antar jag att man vill ha i huvudsak propan, därefter isobutan och sist butan?

Jula
Primus Powergas:
230 gram: 45 kronor
450 gram: 69 kronor

Nu behöver man kanske inte stirra sig blind på gasolpriset. Vid mina turer står bilen för den dominerande bränslekostnaden :)

Mvh, Klas

Jag har ingen aning om hur mycket jag kommer konsumera men förhoppningsvis blir det en hel del.
Sedan är det mest intressant att ta reda på vilket om man vill ha så låg kokpunkt som möjligt oavsett eller snarare ligga nära den. :)

Själv så cyklar jag så det gör ingen större skillnad, blev outdoorexperten idag!

nu har jag bara kollat på de små 100g flaskor men där var xxl just billigast med 29kr jämfört med typ 45 som de kosta på alla andra ställen.
Ang priskoll osv, visst inga jätte skillnader men ändå nåt att spara in på. I år har de. Blivit typ 25-30 100g för mig och räknar jag upp detta på flera år bli det ändå en fin summa.

Apropå prisvärd. Jag köpte just Siverts 2208 flaskor för vinterbruket och gav 214kr/flaska i affären "Tools" som känns rätt okej faktiskt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips