Utrustningslista för novembervandring

Ska på en 10-dygnsvandring i 10-milaskogen, Värmland, parallellt med Värmland/Dalarna-gränsen, med start första november. Någon som har synpunkter på min "macho"-utrustningslista ( :) ;-) :) )?

Jag är inte så mycket ute efter kommentarer typ "ta tarp istället för kåta så spar ni 9 kg i vikt". Hoppas mer på synpunkter typ, "va fan, både ylletröja och windbreaker fleece, ta hellre skjortbröstet till en frack i kombination med ylletröjan..."

Allvarligt talat, låt mig gärna motivera och/eller ge mig alternativ. Min utgångsvikt blir 26600 gram.

Mvh Raskesven


Vandring Tiomilaskogen, 10 dygn, första 10 dygnen i november, två personer.

Vikt (g) Utrustningsdetalj
3308 Ryggsäck: Berghaus Vulcan, sidofickor,
spännremmar, 100l. Plånbok, färdplan,nycklar

220 Regnskydd: Haglöfs med resårsnören & hakar

7800 Kåta: Moskoselkåtan Tåpp Jakt 5, mittstång,
stångfodral, aluchuck, 1 lång metallarm,
alukors, måttlina, liten vaxduk, 18 refflade
pinnar, 1 eldstål, torklina, pinnpåse,
packrem, Haglöfs packsäck

1236 Kåtagolv, grågrön Tatonkapackpåse

1032 Eldspis: Moskoselkåtans mini, packfodral

1396 Sovsäck: Rab Quantum 400 Endurance (976),
Haglöfs överdrag (311) & kompressionsfodral
S (109)

549 Liggunderlag: Fjällräven 14 mm, läderrem


549 Ombyte: Craft poly/ylle-långkalsonger (230),
1 par yllestrumpor (58), 1 par tjocka
yllesockor (110), formfiltsulor (66),
Tatonka packsäck M (85). (Anm: även
sovsäcken packas i Tatonkasäcken)

2736 Förstärkningsplagg: Sasta Gore Windstopper
fleecetröja (539), arméns mellantjocka
ylletröja (537), blå långa ylleunderkläder
(473), yllebalaklava (113), yllehalsvärmare
(14), fleecefodrade M/90 handskar (132), TNF
Cloud Peak GT-jacka (859), Tatonkapacksäck S
(69)


1144 Kök: Brännare Primus MFS (382), blå
Primuspackpåse (23), pump (109), 0,6 l
heptan i MSR-flaska (570), gråbrungrön
packpåse (18), disksvamp (6), 15 ml
diskmedel (22), packpåse (14)

1231 Köksutrustning: 2,5 l kastrull med lock &
hänkel (401), 1,6 l taflonkastrull (156),
stor titanstekpanna (113), MSR kaffepanna i
rostfritt med lock & hänkel (330), handtag
(50), diskhandduk (131), svart packpåse (30),
rem (20)

584 Depåbränsle: 0,6 l heptan i MSR-flaska
(570), gråbrungrön packpåse (14)

238 Vindskydd: Tatonka

277 Bricka: träbricka (256), grågrön
Tatonkapackpåse (21)

111 Kökstillbehör: sked (46), visp (35),
msk.mått (4), minivisp (5), packpåse (21)

59 Kåsa: armèns gröna 3 dl

98 Storkåsa: grön

326 Vattenflaska: arméns med fodral i tovad ull
(176), vattenhämtare Ortlieb (150)


210 Lanterna med 1 ljus (192), 1 burk t-stickor
(18)

83 Diodlampa Princeton Tech Aurora

149 Kniv: Mora 2000

616 Yxa: Fiskars lilla, eggskydd i läder

171 Såg: Malco´s ihopfällbara

107 Karta, vattensäkert kartfodral, kompass std.
Silva

363 Kamera: Olympus superzoom ”weather
protected” med 1 filmrulle (310), svart
litet ministativ (53)

36 Elddon: 2 vattentäta t-sticksburkar med plån
(á 18)

657 Reparationsutrutning mm: nål & tråd, snöre,
2 ljus, G-1000 vävbit, 2 wettexdukar,
syftkompass Silva, 1 xenonglödlampa, 2 små
batterier, stormlina, buntband, metalltråd,
2 snörlås, superklister, Leatherman PST, 15
ml zippobränsle, rep.grejor till MFS, folie,
anteckningsblock, blyertspenna, packpåse

646 Fiske: spö, spöfodral, rulle, draglåda,
drag, tillbehör, lina, grönt packfodral


198 Hygien: toapapper (62), tandborste (10),
tandkräm (11), Lactacyd 15 ml. (23), 3
tandstickor, 1 Y3 inplastad (14), handduk
(64), packpåse (14)

216 Apotek: Compeed, Leukoplast, Imodium, Akla
sårtvättare, blodstoppare, 20 cm vävplåster,
fästingpincett, gasbinda, Mezcinplåster,
Distalgestic, Voltaren, tub Treo,
kuddplåster, Lamisil, 6 st. Puritab
vattenreningstabletter, vattentätt fodral
(Anm: fästingpincett får komma med alla
årstider och även på fjällvandringar, då som
vanlig pincett)


399 Plunta: OP 300 ml.

7000 Mat (Anm: 700g per dag), vattentät
Tatonkapacksäck L (88)


Summa: 33765

Gemensamt: kåta 7800 + kåtagolv 1236 +
eldspis 1032 + köksutrustning 1231 + kök
1144 + depåbränsle 584 + bricka 277 + karta
mm. 107 + vindskydd 238 +
reparationsutrustning mm. 657 +
vattenhämtare 150 + yxa 616 = 15072. 15072/2
= 7536 g per skalle.
Skalle 2 tar 7165 gram av det gemensamma
ovan.

Min summa: 33765 – 7165 = 26600


Vandringsklädsel: tunna yllestrumpor (41), yllesockor (99), yllekortkalsonger (102), Craft poly/ylletröja (327), vindtät snabbtorkande skjorta med bröstfickor (242), tunn snusnäsduk (50), Norröna XCR byxor (505), arméns tyglivrem (76), Jörnkängor med formfiltsulor (1616), handskar M/90 med tygfoder (163), Orvishatt (234).

I benficka och byxfickor: 1: a förband (57) & tunt sittunderlag (88) , tändsticksburk (18) & lypsyltyp (12), salta tabletter (69) & UKE minixenonlampa (42). Kniv i bältet (inräknat), kompass i skjortficka (inräknat), karta, kartfodral runt halsen, instoppad under axelremmen (inräknat).

Summa kläder, prylar på mig som standard under vandring: 3741 gram.
[Ändrat av Raskesven 2003-10-12 kl 14:46]
 
reducera vikt...

tjenare!

ja du, det var inte en dålig lista på prylar...
:)

här kommer ett litet förslag på några grejer som JAG inte skulle ta med...


220 Regnskydd: Haglöfs med resårsnören & hakar
STOPPA NER EN STOR SVAT PLASTSÄCK I RYGGSÄCKEN OCH PACKA ALLT I DEN ISTÄLLET

1236 Kåtagolv, grågrön Tatonkapackpåse
FUNKAR DET INTE MED EN LÄTTVIKTSPRESSENING ISTÄLLET? KOSTAR TYP EN 50-LAPP PÅ BILTEMA ELLER CLAS OHLSSON OCH VÄGER HÄLFTEN SÅ MYCKET...FAST JAG VET INTE OM DET BLIR SAMMA SAK?

Haglöfs överdrag (311)
SKA NI SOVA I KÅTA BEHÖVS VÄL INGET ÖVERDRAG TILL SOVSÄCKEN??


VERKAR VARA MYCKET KLÄDER...JAG SKULLE VANDRA I ETT TUNNT UNDERSTÄLL EVENTUELLT MED EN TUNN FLEECE. SEDAN HA EN ULLFROTTE TRÖJA+EN TJOCK HAGLÖFS FLEECE ATT BYTA TILL NÄR JAG SLAGIT LÄGER OCH HUGGT VED.


ANG. KÖKS UTR. TA EN DISKBORSTE OCH BRYT AV SKAFTET. RÄCKER LÄNGRE ÄN EN DISKSVAMP. DISKMEDEL HADE JAG SKIPPAT

SKIPPA ALLA GRYTOR. TA TVÅ STYCKEN MED ETT LOCK. DET RÄCKER. SJÄLV BRUKAR JAG KLARA MIG MED EN EN-LITERS.
LÄMNA STEKPANNAN OCH STEK I LOCKET. LÄMNA KAFFEPANNAN OCH TA MED FRYSTORKAT KAFFE SOM MAN SLÄNGER NER I VARMT VATTEN.

LÄMNA TRÄBRICKAN HEMMA

VISP OCH MINIVISP. RÄCKER DET INTE MED EN?

STOR PLUS LITEN KÅSA VERKAR JU VARA OVERKILL

VATTENFLASKAN LÄMNAS HEMMA OCH BYTES UT MOT EN VANLIG PET-FLASKA. CIRKA TUSEN MILJONER GÅNGER BÄTTRE

LANTERNA MED LJUS BYTES UT MOT VÄRMELJUS I BOTTEN PÅ EN DJUP GRYTA


BYT UT 2 WETTEXDUKAR MOT EN HALV. FUNGERAR LIKADANT MEN MAN FÅR VRIDA UR DEN OFTARE :)

BATTERIER TILL FICKLAMPA? SÅ MYCKET KOMMER DU VÄL INTE ATT LYSA PÅ TIO DAGAR?

LEATHERMAN OCH MORAKNIV. RÄCKER DET INTE MED BARA EN LEATHERMAN

ZIPPO-BRÄNSLE? TILL VADÅ?
RÄCKER DET INTE MED EN VANLIG TÄNDARE? DEN KAN MAN TÄNDA HUNDRA TUSEN GÅNGER INANN GASEN TAR SLUT.


ANG. HYGIENEN:
ÄR INTE LACTACYD EN TANDKRÄM? I SÅ FALL LÄMNA EN TUB HEMMA. EN HEL TUB ÄR REDAN MER ÄN TILLRÄCKLIGT
VAD ÄR Y3?
HANDDUK VERKAR ONÖDIGT...

ANG. APOTEK:
VERKAR VARA LITE MYCKET GREJER.
FÖLJANDE RÄCKER FINT:
COMPEED, LITE ELASTOPLAST (FÖR ATT TEJPA FÖTTER) TEJPA EN GÅNG INNAN DU GÅR SÅ HÅLLER DET NOG I EN VECKA ÅTMINSTONE. PURITAB, ETT ELLER TVÅ PLÅSTER, 1:A FÖRBAND. THATS IT!


EN PLUNTA SOM VÄGER NÄSTAN ETT HALVT KILO?!?
KOM IGEN NU...


SKIPPA ETT EXTRA LITET SITTUNDERLÄGG. DU HAR JU REDAN ETT VANLIGT MED DIG.


hmm...det var nog allt...
SÅ HÄR HADE jag PACKAT. KOMMENTERA GÄRNA!

HA DET SÅ BRA PÅ TUREN!
/Andreas, Uppsala
 
Ok...

Raskesven; sa:
Ska på en 10-dygnsvandring i 10-milaskogen, Värmland, parallellt med Värmland/Dalarna-gränsen, med start första november. Någon som har synpunkter på min "macho"-utrustningslista ( :) ;-) :) )?

Jag är inte så mycket ute efter kommentarer typ "ta tarp istället för kåta så spar ni 9 kg i vikt". Hoppas mer på synpunkter typ, "va fan, både ylletröja och windbreaker fleece, ta hellre skjortbröstet till en frack i kombination med ylletröjan..."

Allvarligt talat, låt mig gärna motivera och/eller ge mig alternativ. Min utgångsvikt blir 26600 gram.

Mvh Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2003-10-12 kl 14:46]

Ok, jag skär lite i dina prylar enligt nedan:

220 Regnskydd: BORT, onödigt om du plastar i känsliga grejor.

Haglöfs överdrag (311) BORT, varför sovsäcksöverdrag inuti kåtan?


549 Ombyte: Craft poly/ylle-långkalsonger (230) BORT, du har redan ett ställ nedan.

2736 Förstärkningsplagg: Sasta Gore Windstopper
fleecetröja (539) BORT, ta på dig understället på kvällen, använd armetröjan vid rast, använd kaminen i kåtan om ovanstående inte räcker ;).

yllehalsvärmare BORT, balaclava räcker.

BORT både disksvamp och diskmedel, använd tvål om du måste få loss ngt.

1231 Köksutrustning: 2,5 l kastrull med lock &
hänkel (401) BORT, en kastrull räcker när ni också har en kaffepanna. Alternativt tar ni med två kastruller och skippar storkåsor/armekåsor och kaffepanna. Kaffe dricker ni ur vikkåsa, mat käkas i kastrullen. Stekpanna kan ni skippa, man steker lika bra i en kastrull.

diskhandduk (131) BORT, helt onödigt,

238 Vindskydd: Tatonka BORT, skaffa ett lätt folievindskydd istället.

277 Bricka: träbricka (256), grågrön
Tatonkapackpåse (21) BORT, bricka behövs bara i snö, spänn utanpå ryggan, ingen packpåse.

BORT med visparna, kan förfärdigas på plats av pinnar.

98 Storkåsa: grön BORT, du har redan en kåsa som duger att äta ur.

326 Vattenflaska: arméns med fodral i tovad ull
(176), vattenhämtare Ortlieb (150) BORT, skaffa en 1-liters nalgenflaska istället, använd kastrull för vattenförvaring under natten. Nalgenflaskan kan t ex kokas i kastrullen om den fryser ihop. Armens alu-flaskor får inte användas i försvaret eftersom de fäller ut mindre nyttiga ämnen i vattnet...

1 Y3 inplastad (14) BORT, använd tvål

Jag vill komplettera din lista med ett par tumhandskar samt ytterligare ett par sockar och strumpor.

MVh,

J
 
Aldrig är det någon som säger "28 kg kan du gott ta, det här skulle jag lägga till..." ;-) Närå, tack för synpunkterna darkhippo och joru. En hel del var likartat, så jag tar allt här:

Regnskyddet tas bort. Har länge känts lite som tårta på tårta.

Överdraget skyddar sovsäcken mot sprättande glöd. Viktigt i kåta.

Craft långkallingar tas bort, kortkallingar i tunn ylle läggs till.

Tar mindre diskmedel. Vill dock kunna utföra "särskild tillsyn" på kastrullsetet 2-3 ggr under 10 dar. Stekpannan tas bort. Resten, inklusive kåsor, vill jag dock ha kvar. Stor kastrull med hänkel i lägret vill vi ha, likaså taflonaren till morgongröten. Kaffepannan är helig, tillsammans med kokkaffe (inget att göra :) ) Minivispen funkar som tesked.

Yllehalsvärmaren är värd sina 14 g, yllebalaklavan används som yllemössa vid denna årstid.

Vindskyddet till brännaren är en dragspelsvariant som är högre och mer stabil än ett aluskydd. Mycket bättre.

I skogen, i motsats till på fjället, sammanfaller inte alltid en bra yta för kåtan med omedelbar närhet till bra vatten, därav vattenhämtaren. Vad som är bättre med Pet än min armévariant (inte arméns vanliga platta grådaskiga alu utan en mer rundad variant med annat, blankt utseende på alun), utom vikt, har jag svårt att tänka mig. Det tovade ullfodralet håller svalka vid värme och försvårar frysning vid kyla, är behagligt att hålla i och vattenflaskan är hållbar jämfört med Pet. Lät dock inget vidare med utfällning i alut. Borde gälla för surt vatten då antar jag.

Y3 tas bort (tvättmedel)

2 par handskar får räcka. Yllesockorna jag går i vrids lätt ur då och då, så det räcker med lägersockorna.

Lanternan lyser upp trevligt, och man ser hjälpligt.

2 pers ger 2 (tunna) wettex.

Batterier är till den lilla xenonlampan, som lyser upp mycket bättre an diodlampan när t.ex lägret slås upp i mörker. Den drar dock en del.

Morakniven används till att skära bröd, bre smör, vända fjällagg, rensa fisk, kapa lina, spänta stickor osv. Leatherman används till ev. reparationer.

Gaständare kan paja första dagen. Zippotändare (som hör till byxfickan) håller fem dar på en fyllning. Heptan är för flyktigt. Jag har med mig rulltobak, vars 40 g ingår i matvikten tillsammans med kokkaffe:) ,därav zippotändaren.

Lactacyd är flytande tvål. Bra till allt. Handduk är fint att torka håret med när man sköljt ur det, när det är kyligt.

Apoteket får vara. Det som ligger där ligger där bl.a. pga egna och andras mindre trevliga erfarenheter.

Pluntan ger 30 cl på två personer. Fint att två kyliga lägerkvällar ta en hutt eller två.

Sittunderlaget är platt, smidigt att ha med sig vid dagsturer när man vandrar iväg med bara fiskespöt osv. Man har inte alltid liggunderlaget i släptåg:)

Brickan byts mot en med halva vikten.

Lite reducering blir det så tack igen:)

Mvh Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2003-10-12 kl 19:07]
 
Raskesven; sa:
Ska på en 10-dygnsvandring i 10-milaskogen, Värmland, parallellt med Värmland/Dalarna-gränsen, med start första november. Någon som har synpunkter på min "macho"-utrustningslista ( :) ;-) :) )?

Lägg till dragkärra, motorsåg & dragspel så är den komplett!

Nappar fisken i November?

:)
 
jarlmoden; sa:
Raskesven; sa:
Ska på en 10-dygnsvandring i 10-milaskogen, Värmland, parallellt med Värmland/Dalarna-gränsen, med start första november. Någon som har synpunkter på min "macho"-utrustningslista ( :) ;-) :) )?

Lägg till dragkärra, motorsåg & dragspel så är den komplett!

Nappar fisken i November?

:)
Ja visst är det fantastiskt att få med så bra grejor till så låg vikt. För att ge en insnöad )-; )-; UL-fanatiker ( ;-) ) lite perspektiv så motsvarar min ursprungliga lista med kåta en vikt på ca. 20 kg om vi istället tagit tält, vilket gett mindre ryggsäck och uteslutit yxa, samt om vi uteslutit fiske och plunta. Så, jag tycker inte drygt 26 kg för 10 dygn i november med bl.a. kåta är så farligt, relativt hur bra vi får det vid lägerplatserna.

Även fisken äter i november, så det beror mycket på fiskaren om fiskens ätande sammanfaller med kroken:)
 
Re: reducera vikt...

darkhippo; sa:
tjenare!

220 Regnskydd: Haglöfs med resårsnören & hakar
STOPPA NER EN STOR SVAT PLASTSÄCK I RYGGSÄCKEN OCH PACKA ALLT I DEN ISTÄLLET


HA DET SÅ BRA PÅ TUREN!
/Andreas, Uppsala

Ett regnskydd väger ett par hundra gram...En blöt ryggsäck väger flera hundra gram mer än en torr ryggsäck......Låt kapellet ligga kvar....Det är det värt....Dessutom är det allmänt bökigt med soppåsar. Jag testade det förut men har gått tillbaks till kapellet (problemet kan dock vara att man behöver kunna hänga på saker på utsidan av ryggan och att det då blir platsproblem med kapellet)

P.D
 
Jag skulle möjligen överväga att inte ta med så mycket "eggverktyg":
Kniv
Multitång
Yxa
Såg

Personligen skulle jag skippa kniv och yxa - multitången går att skära med så länge det inte skall täljas alltför mycket.
Sågen räcker till för att få ved till spisen/brasan - och är det i skogsterräng brukar man kunna bryta/plocka torra kvistar/grenar så t.o.m. sågen skulle nog få stanna hemma.

/Micke
 
Re: Re: reducera vikt...

P.D; sa:
darkhippo; sa:
tjenare!

220 Regnskydd: Haglöfs med resårsnören & hakar
STOPPA NER EN STOR SVAT PLASTSÄCK I RYGGSÄCKEN OCH PACKA ALLT I DEN ISTÄLLET


HA DET SÅ BRA PÅ TUREN!
/Andreas, Uppsala

Ett regnskydd väger ett par hundra gram...En blöt ryggsäck väger flera hundra gram mer än en torr ryggsäck......Låt kapellet ligga kvar....Det är det värt....Dessutom är det allmänt bökigt med soppåsar. Jag testade det förut men har gått tillbaks till kapellet (problemet kan dock vara att man behöver kunna hänga på saker på utsidan av ryggan och att det då blir platsproblem med kapellet)

P.D
Sopsäckar var det länge sedan jag använde. Däremot har jag vattenkänsliga grejor som sovsäck, kläder och mat i vattentäta rullförslutningsbara lätta Tatonka packsäckar. Tycker det är bättre än en sopsäck i ryggan (dessutom ogillar jag plastpåsar), eftersom grejorna är vattenskyddade oavsett om ryggan är stängd eller inte och oavsett om de ligger i eller utanför ryggan. Kondens på kvällen fuktar också ner grejor. Bra att ha vattentäta säckar, som kläder, mat och sovsäck lätt kan tas ur och läggas tillbaks i.

Har trots "tårta på tårta" använt regnskydd till ryggan också, just för att, som du säger, det är en fördel med även själva ryggan så torr som möjligt. Dessutom är regnskyddet så stort att det täcker även liggunderlaget som är fastspänt vertikalt baktill på säcken. Regnskyddet är dock rätt bökigt att hålla på med. Hmm, testar att skippa regnskyddet denna gång och ser vad jag tycker. Får se hur jag gör med regnskyddet framöver....

Raskesven
 
Ingen kniv eller yxa???

opel; sa:
Jag skulle möjligen överväga att inte ta med så mycket "eggverktyg":
Kniv
Multitång
Yxa
Såg

Personligen skulle jag skippa kniv och yxa - multitången går att skära med så länge det inte skall täljas alltför mycket.
Sågen räcker till för att få ved till spisen/brasan - och är det i skogsterräng brukar man kunna bryta/plocka torra kvistar/grenar så t.o.m. sågen skulle nog få stanna hemma.

/Micke

Men vänta här lite nu... möjligen är det okej at dra till fjälls utan riktig kniv (även om jag aldrig skulle göra det) men att sticka ut tio dar i skogen boendes i kåta utan kniv och yxa låter helt knasigt i mina öron.

/ G
 
opel; sa:
Jag skulle möjligen överväga att inte ta med så mycket "eggverktyg":
Kniv
Multitång
Yxa
Såg

Personligen skulle jag skippa kniv och yxa - multitången går att skära med så länge det inte skall täljas alltför mycket.
Sågen räcker till för att få ved till spisen/brasan - och är det i skogsterräng brukar man kunna bryta/plocka torra kvistar/grenar så t.o.m. sågen skulle nog få stanna hemma.

/Micke
När jag använder tält tas oftast ingen yxa med. Det här är dock en vandring med kåta. Man har då två val; antingen såg och yxa som ger bra ved till kåtan, eller mängder med "kaffepinnar". För att kåtan ska komma helt till sin rätt, dvs. verkligen vara värd sin vikt, krävs att man hugger upp ved som är bra i formatet och som inte brinner upp direkt som kaffepinnar. Det krävs extra noggranhet när man eldar i kåta, jämfört med utomhus, om man vill ha en behaglig tillvaro utan ständiga "rökchocker". Mina första vandringar med kåta 97 skedde utan yxa och såg. Men det visade sig rätt snabbt att både yxan och sågen är klart värda sin vikt, enligt mina preferanser. Stickor späntas på löpande band, så även kniven är viktig. Formatet på veden vid eldning i kåta är avgörande, tillsamans med att elden syresätts på ett bra sätt. Så, eggverktygen kan nästan sägas höra till kåtan, i alla fall om man ofta eldar.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.J88 Utrustningslista? Utrustning allmänt 30
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.