Utrustningslista för novembervandring

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

nermander; sa:
De kläder man har med sig är ju (förhoppningsvis) anpassade för att man skall ha tillräckligt varmt för att kunna stå still. När man rör sig behöver man alltså inte ha alla kläder på sig.

Regnar det blir man blöt det är bara att acceptera. Det går inte att förhindra, det är en naturkraft:) Gå MED elementen istället för mot dem:)

Har ni nånsin sett en älg i regnställ? Eller brukar älgarna krypa in i en grotta nånstans när det regnar?

---

Du gör felet att sätta likhetstecken mellan kall och blöt. Man ska undvika att bli kall, det är riktigt, men man behöver inte nödvändigtvis bli kall av att bli blöt (om man agerar rätt).

Nu tycker jag du cyklar lite även om du kanske har rätt i teorin.

Det var länge sedan vi var skapta som älgar, merparten av oss har mindre päls än så, vidare är vi genetiskt/biologiskt anpassade i första hand för att ströva runt på Afrikanska savannen. När vi lämnade den och gick norrut upptäckte vi att vi behövde skydd mot kyla och sämre väder och uppfann kläderna. (Kanske tom klubbade ner en älg och tog pälsen..)

Med regnskyddade kläder, ventilerande skalplagg eller annat behöver man ej acceptera att bli genomblöt. Dock ofta fuktig men det kyler inte alls lika mycket. (Nu pratar jag inte om regn under varma sommardagar då man klarar sig i t-shirt & shorts.)

När man stannar för dagen är det vanligen sent på eftermiddagen eller kväll. Då faller vanligen temperaturen ganska mycket. Inte bra att vara blöt då. Särskilt inte om man inte har flera omgångar med extrakläder i ryggsäcken.

Eftersom jag i mitt friluftsutövande mycket sällan är a: kall b: genomblöt eller c: kall och blöt, är jag rätt säker på att jag både tänker & agerar rätt.

Sen för att återknyta till Raskesvens packlista så har man förstås mer spelrum med en kåta med kamin, går säkert bra att torka kläder i den och få upp hyfsad temperatur om man blir blöt men inte lyckas ånga bort fukten utan att bli avkyld.

/Jarl - Ljummen, torr, mätt, lätt
[Ändrat av jarlmoden 2003-10-17 kl 13:02]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

jarlmoden; sa:
Det var länge sedan vi var skapta som älgar, merparten av oss har mindre päls än så, vidare är vi genetiskt/biologiskt anpassade i första hand för att ströva runt på Afrikanska savannen. När vi lämnade den och gick norrut upptäckte vi att vi behövde skydd mot kyla och sämre väder och uppfann kläderna. (Kanske tom klubbade ner en älg och tog pälsen..)

Istället för päls har vi idag en massa moderna kläder i olika material som i många avseenden är bättre än päls.

När man stannar för dagen är det vanligen sent på eftermiddagen eller kväll. Då faller vanligen temperaturen ganska mycket. Inte bra att vara blöt då. Särskilt inte om man inte har flera omgångar med extrakläder i ryggsäcken.

Nej men när man stannar ska man inte vara blöt, man ska se till att använda den sista överskottsvärmen innan man stannar till att torka upp kläderna.

Eftersom jag i mitt friluftsutövande mycket sällan är a: kall b: genomblöt eller c: kall och blöt, är jag rätt säker på att jag både tänker & agerar rätt.

Du använder kläderna för att hålla dig varm istället för att använda "hjärnan" för att hålla dig varm. Jag skrev ju att det är svårt att lära sig detta, men när man kan det fungerar det. Jag bemästrar det inte alls till fulländning, men jag de gånger jag har lyckats tänka på att göra "rätt" så har det fungerat. Det är en fascinerande känsla:)

Det är just detta som många av de ultralätta fantasterna trycker hårt på: Med mer kunskap i hjärnan behöver man mindre packning på ryggen.

Vi människor har blivit bortskämda med uppvärmda hus och torkmöjligheter så vi har helt vant oss av vid de beteenden som behövs för att hålla sig varm utan denna lyx.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

nermander; sa:
Nej men när man stannar ska man inte vara blöt, man ska se till att använda den sista överskottsvärmen innan man stannar till att torka upp kläderna.

Kanske ska förtydliga detta.

När man börjar gå så har de flesta lärt sig att man ska ta av sig lite kläder innan man börja gå för annars börjar man svettas.

Men när det gäller att stanna gör folk "tvärtom". De stannar först och tar sen på sig kläder. Man ska ta på sig kläderna innan man stannar.

Ungefär en halvtimme timme innan man slår läger gör man alltså ett kortare stopp för att förbereda "totalstoppet" så att säga.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

nermander; sa:
nermander; sa:
Nej men när man stannar ska man inte vara blöt, man ska se till att använda den sista överskottsvärmen innan man stannar till att torka upp kläderna.

Kanske ska förtydliga detta.

När man börjar gå så har de flesta lärt sig att man ska ta av sig lite kläder innan man börja gå för annars börjar man svettas.

Men när det gäller att stanna gör folk "tvärtom". De stannar först och tar sen på sig kläder. Man ska ta på sig kläderna innan man stannar.

Ungefär en halvtimme timme innan man slår läger gör man alltså ett kortare stopp för att förbereda "totalstoppet" så att säga.

Jag måste säga att jag fattar inte dina tankegångar - skall jag när jag går, varm/fuktig/svettig/blöt ta på mig mer kläder för att torka?

Som jag fattar dig:
Förutsättningar:
-Det regnar
-Jag sitter i tältet

När jag börjar gå:
-tar jag inte på mig regnjacka för att inte blöta ned den.
-tar jag av mig värmeplagg för att inte bli för varm.

1/2-timme innan nästa rast:
-tar jag på mig värmeplagg (med/utan regnjacka?) för att torka utan att bli för varm.

Vid nästa rast:
-är jag torr!?!?!

/Micke - mer än skeptisk
 
Re: Blöt älg

nermander; sa:
Istället för päls har vi idag en massa moderna kläder i olika material som i många avseenden är bättre än päls.

Bra, använd dessa istället för att leka blöt älg.

Nej men när man stannar ska man inte vara blöt, man ska se till att använda den sista överskottsvärmen innan man stannar till att torka upp kläderna.

Lycka till i ihållande regn. Som opel skrev, vatten rinner dessutom neråt..

Du använder kläderna för att hålla dig varm istället för att använda "hjärnan" för att hålla dig varm...

Du använder backpackinglight.com för att bli blöt i onödan, jag använder skallen för att hålla mig torr..

Vi människor har blivit bortskämda med uppvärmda hus och torkmöjligheter så vi har helt vant oss av vid de beteenden som behövs för att hålla sig varm utan denna lyx.

De flesta har dock begränsade torkmöjligheter på längre turer i skog och berg, Raskesven undantaget. :)

Stay dry kids.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

nermander; sa:
nermander; sa:
Nej men när man stannar ska man inte vara blöt, man ska se till att använda den sista överskottsvärmen innan man stannar till att torka upp kläderna.

Kanske ska förtydliga detta.

När man börjar gå så har de flesta lärt sig att man ska ta av sig lite kläder innan man börja gå för annars börjar man svettas.

Men när det gäller att stanna gör folk "tvärtom". De stannar först och tar sen på sig kläder. Man ska ta på sig kläderna innan man stannar.

Ungefär en halvtimme timme innan man slår läger gör man alltså ett kortare stopp för att förbereda "totalstoppet" så att säga.

Rena snurren detta; Ta på sig extra kläder en halvtimma innan man stannar?!?! SÅ att man anländer svettig och blir kall när man sätter sig? Otroligt osmart.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fria funderingar kring Raskesvens lista

opel; sa:
Jag måste säga att jag fattar inte dina tankegångar - skall jag när jag går, varm/fuktig/svettig/blöt ta på mig mer kläder för att torka?

Och jag vet varför: Du tänker fortfarande i gamla banor. Det handlar om att tänka på ett helt annat sätt än man fått lära sig.

Som jag fattar dig:
Förutsättningar:
-Det regnar
-Jag sitter i tältet

När jag börjar gå:
-tar jag inte på mig regnjacka för att inte blöta ned den.
-tar jag av mig värmeplagg för att inte bli för varm.

Nej, det är när det är torrt som man tar av sig värmeplagg för att inte bli varm. När det regnar så tar man av sig värmeplaggen för att de inte skall bli blöta och för att man kommer att hålla värmen genom att gå.

1/2-timme innan nästa rast:
-tar jag på mig värmeplagg (med/utan regnjacka?) för att torka utan att bli för varm.

Nej, du tar på dig värmeplagg (och eventuellt nåt som skyddar det mot att bli dyngsurt) för att lagra överskottsvärme som kommer hjälpa dig att torka när du stannar. Det kan innebär att man måste justera sitt tempo på den sista biten för att mängden värme skall bli lagom.

Det är svårt att komma in i detta tankesätt, och man måste verkligen kunna sina kläder och sin kropp (så man vet hur varm man blir etc).
 
Nä nu begriper jag inte riktigt?

nermander; sa:
Nej, du tar på dig värmeplagg (och eventuellt nåt som skyddar det mot att bli dyngsurt) för att lagra överskottsvärme som kommer hjälpa dig att torka när du stannar. Det kan innebär att man måste justera sitt tempo på den sista biten för att mängden värme skall bli lagom.

Det är svårt att komma in i detta tankesätt, och man måste verkligen kunna sina kläder och sin kropp (så man vet hur varm man blir etc).

Förvisso är klockan mycket just nu, men jag förstår inte alls hur principen du beskriver fungerar.

Kroppen gör väl av sitt "värme överskott" genom svettning, dvs förångning av vatten. Så för att lagra detta överskott så trycker man in vattenånga i värmeplagget?

Eller menar du att tempot ska sänkas så mycket att man endast gör av med "överskotts" värmen genom ledning till ytterplaggen, dvs värma upp det till max kroppstemperatur?

/Jesper
 
Re: Nä nu begriper jag inte riktigt?

polarhund; sa:
Kroppen gör väl av sitt "värme överskott" genom svettning, dvs förångning av vatten. Så för att lagra detta överskott så trycker man in vattenånga i värmeplagget?

Nej, det tar ju en stund för svettningen att komma igång. Man ska alltså bli så varm att kroppen strax kommer att börja svettas. Det är därför man måste kunna sin kropp så man vet hur hårt man kan anstränga sig utan att börja svettas för tidigt.

Sen är det ju så att kroppen har en viss "feedback" av svettningen, är huden blöt så känner kroppen det och dämpar svettproduktionen.

Jag har inte påstått att det är lätt att göra. Det är jättesvårt och kräver enorma mått av självdisciplin. Jag har jättesvårt för det, precis som när jag sätter mig på cykeln första gången på vårkanten. Då trampar jag på som en galning så jag får blodsmak i munnen redan efter 1 km.

Det är ju ungefär samma grej som när folk använder en pulsklocka för att hålla jämnt tempo.
 
Jag har inte läst alla inläggen men allmänt verkar man ibland vara överdrivet fixerad vid vikten tycker jag. Jag har gått från Nikkaluokta till Tjuonajokk, till en bit ovan Tjirtjam sedan längs älven till Kaitum. Minns inte exakt men några mil blir det.

Hade då nästan 35 kg på ryggen. Det gick bra. Sedan kan man väl säga att man av såväl viktsskäl som ordningsskäl ska försöka undvika ha dubletter eller "överlappande" saker med sig. 35 kg innehöll förstås en hel del som jag valde att ta med (kamera och fiskegrejor osv.) Sedan måste jag säga att Nescafe inte är ett alternativ till kokkaffe. Jag dricker nog hellre te.

Ett problem med mycket vikt kan dock vara att ryggsäckarna inte håller. På vandringen ovan hade jag en Haglöfs Grönland. Den höll i ganska bra. En tidigare gång hade jag 32 kg i en Fjällräven Trader. Den var trasig på ganska många sätt efter bara ett par dagars vandring (naturligtvis behöver man inte 32 kg för ett par dagars vandring om man inte har särskilda syften med vandringen).

Jag har vid vissa tillfällen färdats ganska långt och länge med väldigt lite packning, det har gått bra det med. Frågan är ju oftast vad syftet med vandringen är...
 
Mezzner; sa:
Jag har inte läst alla inläggen men allmänt verkar man ibland vara överdrivet fixerad vid vikten tycker jag. Jag har gått från Nikkaluokta till Tjuonajokk, till en bit ovan Tjirtjam sedan längs älven till Kaitum. Minns inte exakt men några mil blir det.

Hade då nästan 35 kg på ryggen. Det gick bra. Sedan kan man väl säga att man av såväl viktsskäl som ordningsskäl ska försöka undvika ha dubletter eller "överlappande" saker med sig. 35 kg innehöll förstås en hel del som jag valde att ta med (kamera och fiskegrejor osv.) Sedan måste jag säga att Nescafe inte är ett alternativ till kokkaffe. Jag dricker nog hellre te.

Ett problem med mycket vikt kan dock vara att ryggsäckarna inte håller. På vandringen ovan hade jag en Haglöfs Grönland. Den höll i ganska bra. En tidigare gång hade jag 32 kg i en Fjällräven Trader. Den var trasig på ganska många sätt efter bara ett par dagars vandring (naturligtvis behöver man inte 32 kg för ett par dagars vandring om man inte har särskilda syften med vandringen).

Jag har vid vissa tillfällen färdats ganska långt och länge med väldigt lite packning, det har gått bra det med. Frågan är ju oftast vad syftet med vandringen är...
Gram, hekton och kilon har tidigare diskuterats, debatterats, skällts och skämtats om, varit upprörda känslor om osv. Sök reda på t.ex "klenisar" tråden eller några "packlista"- eller "UL"-trådar så ser du vad jag menar. Under senare tid har dock de diskussionerna blivit allt mer sansade och bra, tycker jag.

Syftet med min vandring är att vandra genom ett relativt vilt skogsområde, blandat vandrings- och lägerdagar. Typ 7 vandringsdagar och 3 hela dagar när vi stannar i samma läger.
 
Jo just, allt går...
Sedan kan det vara skönt att inte bära i onödan, eller att inte lämna allt hemma på viktbesparandets altare.
Det gäller väl att hitta en lagom balans, så man slipper ångra sig för mycket under vandringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.J88 Utrustningslista? Utrustning allmänt 30
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.