Hejsan!
Ja... för tre tusen får du knappast någon ny cykel som är något att ha.
jag rekomenderar absolut att kolla på begagnat marknaden, men det gäller att ha lite koll på växelsystem osv. Så att man kan avgöra om grejerna är i bra skick, blir en ganska dyr historia om man får byta kasset, drev och kedja. Fälgarna kan ha nerbromsade sidor och då får man antingen bygga nya hjul med ny fälg eller köpa kompletta hjul. Det viktigaste på cykeln är egentligen ramen, komponenterna på ramen kan man byta ut och uppgradera om man vill. Det är då vettigt att köra slut på de grejerna som sitter på och då man skaffar nya delar kan man gå upp några snäpp om man nu skulle ha lust med det. Min första Mtb köpte jag -96, en Univega, den tjänar nu som vintercykel och till jobbet cykel. Den kostade 8000:- och den har verkligen funkat bra, den har stålram(crom molly). Det som är vettigt att tänka på att en aluminium ram är lätt och väldigt styv, medans en stålram är ngt tyngre men stål är ett mer levande material. Detta påverkar komforten i hög grad, speciellt om man kör helt odämpat, det är rent av olämpligt att ha en framgaffel i aluminium. Detta tror jag säkert förekommer på "Epa" cyklar... Men vid valet av cykel är det ju var och ens behov och plånbok som styr, för 3000:- kan du nog hitta en ganska bra odämpad hoj som har några år på nacken... Lycka till med införskaffandet av en hoj.
/Bikerrog