Så hade då stunden kommit för beställning av min egen årliga fjällresa. Lund - Ritsem samt Jokkmokk - Lund. (Mitt blodtryck är ännu inte nere på normala värden.)
1. Uppresan bokades för ett par dagar sedan via Vy. De hade åtgärdat problemet som fanns tidigare, nämligen att man måste boka i två delar, dels Lund - Boden, sedan Boden - Ritsem. Men nu kunde hela biljetten Lund - Ritsem bokas. Problemet var mest att jag inte kunde få mina Prio-poäng på sträckan Lund - Stockholm.
Borde jag då använt SJ:s bokning? Kollade idag för säkerhets skull. De hittar ingen resa alls den dagen utan meddelar: "Vi hittade inga matchande resor. Prova gärna en annan sökning." Samma meddelande får man vissa andra dagar. Inte ens sträckan Stockholm - Ritsem reder de ut alla dagar. (Men för vissa dagar står det "Fullbokad", så vart tog just vår resdag vägen?)
2. Resan tillbaka. Från Murjek verkar inte gå några tåg den dagen (4: augusti), så det blir buss till att börja med. Kompisarna hittade buss till Östersund och sedan SJ nattåg till Stockholm. Den resan klarade SJ:s bokningssystem. Men jag skulle ju vidare till Lund (med SJ), men se det gick inte. Bokningen redde inte ut hela vägen, då hade jag fått boka delad resa. Men jag ville ha både Prio och Resplus så jag kontaktade chatten och begärde en människa. Det fick jag.
Människans svar var att bokningssystemet inte ännu klarar att sy ihop Vy:s tåg med SJ:s. Jag skrev då att resan går med buss till Östersund och sedan SJ till Stockholm. Vy är inte inblandat, varför går det ändå inte till Lund? Hon svarade att när hon söker Jokkmokk - Lund så får hon upp att en del av sträckan går med Vy:s tåg. Jag svarade att det kan jag inte se, det är mörkat i bokningssystemet för mig. Jag är nöjd med att åka buss till Ö-sund och SJ till Stockholm och sedan Lund. Det tog en stund att övertyga henne om att jag hade rätt, men till slut erbjöd hon sig att göra hela bokningen åt mig. Så blev det - jag hade nästan noll koll på någonting och har nu gjort en ny SJ-upplevelse: köpa grisen i säcken. Den biljetten blev dyr.
Till sist kunde jag inte låta bli att skicka en hälsning efter Tack för hjälpen: "Men ni MÅSTE fixa bokningssystemet." Hennes svar var ungefär: "Ja, vi ska se till att få med Vy:s resor framöver."
Milda himlar!