Kirunabuss kör shuttle för 1000 kr, dyrt men kanske ditt enda alternativ på kvällen? Bussen och tåget är annars det enda rimligt prissatta.Tack, jag såg den men vi landar tio så vi missar bussen och tåget.
Jag tittade på Visit Abisko men det verkar mest inriktade på vintern, det var annars ett prisvärt alternativ. Det borde vara fler som ska mot Abisko på flyget så någon slags shuttle som alternativ till taxi vore trevligt.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Biljetter till fjällvärlden 2024
- Trådstartare GustavOh
- Start datum
Gaaah och jag som suttit i veckor och väntat på att biljett till nattåg till Gällivare/Ritsem skulle släppas, tänkte åka upp kring 22/8 men såg nu att där inte finns några tåg mellan 7-25 augusti och de som går därefter matchar inte med morgonbussen till Ritsem....så står mellan flyg och skippa det helt i år.Först idag (onsdag) gick det att boka Resplus med Vy Stockholm-Gällivare-Ritsem den 29 augusti till det facila priset av 1685 riksdaler och då finns det ingen ligg/sovvagn vilket känns både ohemult dyrt och märkligt? Och varken hos SJ eller Norrtåg går det att boka trots att operatörerna är desamma.
För var dag kryper flyget närmare.
Vy ska ju lämna Norrlandstrafiken efter årsskiftet så då kan man hoppas att nån vettigare operatör kliver in.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Senast jag åkte där anpassade de bussen till de förändrade tågtiderna. Det är bara turister som åker med bussen och det finns ju ingen anledning att köra på en tid som ingen hinner fram till. Ring bussbolaget och kolla.Gaaah och jag som suttit i veckor och väntat på att biljett till nattåg till Gällivare/Ritsem skulle släppas, tänkte åka upp kring 22/8 men såg nu att där inte finns några tåg mellan 7-25 augusti och de som går därefter matchar inte med morgonbussen till Ritsem....så står mellan flyg och skippa det helt i år.
Vy ska ju lämna Norrlandstrafiken efter årsskiftet så då kan man hoppas att nån vettigare operatör kliver in.
Vi är fyra personer (två vuxna, två barn), och då blir Sverigetaxi faktiskt billigare (3000kr mot 4000kr), lite trist då shuttle med fler personer borde kunna komma ner något i pris.Kirunabuss kör shuttle för 1000 kr, dyrt men kanske ditt enda alternativ på kvällen? Bussen och tåget är annars det enda rimligt prissatta.
Länstrafiken anger inte just nu vad bussen till Abisko kostar (404 error https://ltnbd.se/priser-biljetter/prislistor), men jag gissar att flygbuss/buss och övernattning i Abisko totalt sett blir dyrare än taxi.
Man kan även kolla pris och boka biljett på SJs webplats, där blir det 228 SEK från stan eller 242 SEK från flyplatsen till Abisko. Vill minnas att det var samma pris (om inte även billigare) där som på Länstrafikens webbutik när jag kollade en annan förbindelse för några år sen.Länstrafiken anger inte just nu vad bussen till Abisko kostar (404 error https://ltnbd.se/priser-biljetter/prislistor), men jag gissar att flygbuss/buss och övernattning i Abisko totalt sett blir dyrare än taxi.
Tyvärr går tågen inte att boka, och de som finns som "obokingsbara" missar vi eller så går de sent på eftermiddagen.Man kan även kolla pris och boka biljett på SJs webplats, där blir det 228 SEK från stan eller 242 SEK från flyplatsen till Abisko. Vill minnas att det var samma pris (om inte även billigare) där som på Länstrafikens webbutik när jag kollade en annan förbindelse för några år sen.
Är det någon som vet fler taxibolag? Jag hittar bara Sverigetaxi.
EDIT: Det är lite irriterande med de dåliga tågförbindelserna i sommar, jag hade tänkt vandra själv i Abisko i sommar men det blir en tur från Storulvån till Vålådalen istället.
Så hade då stunden kommit för beställning av min egen årliga fjällresa. Lund - Ritsem samt Jokkmokk - Lund. (Mitt blodtryck är ännu inte nere på normala värden.)
1. Uppresan bokades för ett par dagar sedan via Vy. De hade åtgärdat problemet som fanns tidigare, nämligen att man måste boka i två delar, dels Lund - Boden, sedan Boden - Ritsem. Men nu kunde hela biljetten Lund - Ritsem bokas. Problemet var mest att jag inte kunde få mina Prio-poäng på sträckan Lund - Stockholm.
Borde jag då använt SJ:s bokning? Kollade idag för säkerhets skull. De hittar ingen resa alls den dagen utan meddelar: "Vi hittade inga matchande resor. Prova gärna en annan sökning." Samma meddelande får man vissa andra dagar. Inte ens sträckan Stockholm - Ritsem reder de ut alla dagar. (Men för vissa dagar står det "Fullbokad", så vart tog just vår resdag vägen?)
2. Resan tillbaka. Från Murjek verkar inte gå några tåg den dagen (4: augusti), så det blir buss till att börja med. Kompisarna hittade buss till Östersund och sedan SJ nattåg till Stockholm. Den resan klarade SJ:s bokningssystem. Men jag skulle ju vidare till Lund (med SJ), men se det gick inte. Bokningen redde inte ut hela vägen, då hade jag fått boka delad resa. Men jag ville ha både Prio och Resplus så jag kontaktade chatten och begärde en människa. Det fick jag.
Människans svar var att bokningssystemet inte ännu klarar att sy ihop Vy:s tåg med SJ:s. Jag skrev då att resan går med buss till Östersund och sedan SJ till Stockholm. Vy är inte inblandat, varför går det ändå inte till Lund? Hon svarade att när hon söker Jokkmokk - Lund så får hon upp att en del av sträckan går med Vy:s tåg. Jag svarade att det kan jag inte se, det är mörkat i bokningssystemet för mig. Jag är nöjd med att åka buss till Ö-sund och SJ till Stockholm och sedan Lund. Det tog en stund att övertyga henne om att jag hade rätt, men till slut erbjöd hon sig att göra hela bokningen åt mig. Så blev det - jag hade nästan noll koll på någonting och har nu gjort en ny SJ-upplevelse: köpa grisen i säcken. Den biljetten blev dyr.
Till sist kunde jag inte låta bli att skicka en hälsning efter Tack för hjälpen: "Men ni MÅSTE fixa bokningssystemet." Hennes svar var ungefär: "Ja, vi ska se till att få med Vy:s resor framöver."
Milda himlar!
1. Uppresan bokades för ett par dagar sedan via Vy. De hade åtgärdat problemet som fanns tidigare, nämligen att man måste boka i två delar, dels Lund - Boden, sedan Boden - Ritsem. Men nu kunde hela biljetten Lund - Ritsem bokas. Problemet var mest att jag inte kunde få mina Prio-poäng på sträckan Lund - Stockholm.
Borde jag då använt SJ:s bokning? Kollade idag för säkerhets skull. De hittar ingen resa alls den dagen utan meddelar: "Vi hittade inga matchande resor. Prova gärna en annan sökning." Samma meddelande får man vissa andra dagar. Inte ens sträckan Stockholm - Ritsem reder de ut alla dagar. (Men för vissa dagar står det "Fullbokad", så vart tog just vår resdag vägen?)
2. Resan tillbaka. Från Murjek verkar inte gå några tåg den dagen (4: augusti), så det blir buss till att börja med. Kompisarna hittade buss till Östersund och sedan SJ nattåg till Stockholm. Den resan klarade SJ:s bokningssystem. Men jag skulle ju vidare till Lund (med SJ), men se det gick inte. Bokningen redde inte ut hela vägen, då hade jag fått boka delad resa. Men jag ville ha både Prio och Resplus så jag kontaktade chatten och begärde en människa. Det fick jag.
Människans svar var att bokningssystemet inte ännu klarar att sy ihop Vy:s tåg med SJ:s. Jag skrev då att resan går med buss till Östersund och sedan SJ till Stockholm. Vy är inte inblandat, varför går det ändå inte till Lund? Hon svarade att när hon söker Jokkmokk - Lund så får hon upp att en del av sträckan går med Vy:s tåg. Jag svarade att det kan jag inte se, det är mörkat i bokningssystemet för mig. Jag är nöjd med att åka buss till Ö-sund och SJ till Stockholm och sedan Lund. Det tog en stund att övertyga henne om att jag hade rätt, men till slut erbjöd hon sig att göra hela bokningen åt mig. Så blev det - jag hade nästan noll koll på någonting och har nu gjort en ny SJ-upplevelse: köpa grisen i säcken. Den biljetten blev dyr.
Till sist kunde jag inte låta bli att skicka en hälsning efter Tack för hjälpen: "Men ni MÅSTE fixa bokningssystemet." Hennes svar var ungefär: "Ja, vi ska se till att få med Vy:s resor framöver."
Milda himlar!
Senast ändrad:
Själv försöker jag också brottas med dessa bokningssystem och boka en resa norrut, utan att lyckas speciellt bra. Det enda som är hugget i sten är att jag flyger hem från Luleå på em 18/8, och att ta sig dit samma dag innebär lämpligen att jag tar bussen från Gällivare på lördag fm.
Upp till fjällen håller jag på och letar tågavgångar från Göteborg runt 7-8/8, och enda möjlighet som dyker upp är SJ Nattåg till Umeå och vidare med VY och Länstrafiken. När man väljer detta alternativ och går vidare hänger sig senare SJ's bokningssystem och meddelar föga upplysande dag efter dag "Något gick fel, försök igen"...suck!
Upp till fjällen håller jag på och letar tågavgångar från Göteborg runt 7-8/8, och enda möjlighet som dyker upp är SJ Nattåg till Umeå och vidare med VY och Länstrafiken. När man väljer detta alternativ och går vidare hänger sig senare SJ's bokningssystem och meddelar föga upplysande dag efter dag "Något gick fel, försök igen"...suck!
Kollar SJ/Vy varje dag..... Nattåget som går 10 augusti till Abisko skulle vara perfekt men av någon anledning så är det inte tillgängligt. VY kundtjänst sa att de inte vet när och OM det kommer bli fixat... Kör de tomt tåg då eller?
Hur lyckades du boka till Ritsem? Jag ska Stockholm-Ritsem men får bara att det inte går att boka. Ringde du?Så hade då stunden kommit för beställning av min egen årliga fjällresa. Lund - Ritsem samt Jokkmokk - Lund. (Mitt blodtryck är ännu inte nere på normala värden.)
1. Uppresan bokades för ett par dagar sedan via Vy. De hade åtgärdat problemet som fanns tidigare, nämligen att man måste boka i två delar, dels Lund - Boden, sedan Boden - Ritsem. Men nu kunde hela biljetten Lund - Ritsem bokas. Problemet var mest att jag inte kunde få mina Prio-poäng på sträckan Lund - Stockholm.
Borde jag då använt SJ:s bokning? Kollade idag för säkerhets skull. De hittar ingen resa alls den dagen utan meddelar: "Vi hittade inga matchande resor. Prova gärna en annan sökning." Samma meddelande får man vissa andra dagar. Inte ens sträckan Stockholm - Ritsem reder de ut alla dagar. (Men för vissa dagar står det "Fullbokad", så vart tog just vår resdag vägen?)
2. Resan tillbaka. Från Murjek verkar inte gå några tåg den dagen (4: augusti), så det blir buss till att börja med. Kompisarna hittade buss till Östersund och sedan SJ nattåg till Stockholm. Den resan klarade SJ:s bokningssystem. Men jag skulle ju vidare till Lund (med SJ), men se det gick inte. Bokningen redde inte ut hela vägen, då hade jag fått boka delad resa. Men jag ville ha både Prio och Resplus så jag kontaktade chatten och begärde en människa. Det fick jag.
Människans svar var att bokningssystemet inte ännu klarar att sy ihop Vy:s tåg med SJ:s. Jag skrev då att resan går med buss till Östersund och sedan SJ till Stockholm. Vy är inte inblandat, varför går det ändå inte till Lund? Hon svarade att när hon söker Jokkmokk - Lund så får hon upp att en del av sträckan går med Vy:s tåg. Jag svarade att det kan jag inte se, det är mörkat i bokningssystemet för mig. Jag är nöjd med att åka buss till Ö-sund och SJ till Stockholm och sedan Lund. Det tog en stund att övertyga henne om att jag hade rätt, men till slut erbjöd hon sig att göra hela bokningen åt mig. Så blev det - jag hade nästan noll koll på någonting och har nu gjort en ny SJ-upplevelse: köpa grisen i säcken. Den biljetten blev dyr.
Till sist kunde jag inte låta bli att skicka en hälsning efter Tack för hjälpen: "Men ni MÅSTE fixa bokningssystemet." Hennes svar var ungefär: "Ja, vi ska se till att få med Vy:s resor framöver."
Milda himlar!
Nej, bokade med datorn på Vy. Men det kan bero på datum. Jag ska åka upp 19 juli. Men på hemresan i augusti verkar det inte gå tåg förbi Murjek överhuvudtaget. Vilket får mig att misstänka att det inte går tåg till eller ifrån Gällivare heller. Antagligen har Trafikverket ett finger med i spelet, att det är tåglöst vissa dagar/veckor.Hur lyckades du boka till Ritsem? Jag ska Stockholm-Ritsem men får bara att det inte går att boka. Ringde du?
Jo det är ju definitvt trafikverkets planering som spökar, även om operatörernas bokningssystem inte direkt gör det lättare för oss.Nej, bokade med datorn på Vy. Men det kan bero på datum. Jag ska åka upp 19 juli. Men på hemresan i augusti verkar det inte gå tåg förbi Murjek överhuvudtaget. Vilket får mig att misstänka att det inte går tåg till eller ifrån Gällivare heller. Antagligen har Trafikverket ett finger med i spelet, att det är tåglöst vissa dagar/veckor.
Det hade ju varit så mycket lättare att planera sin resa om det syntes tydligt (i samband med bokningen) vilka dagar det helt enkelt inte kommer gå några nattåg. I år var jag tack och lov flexibel med dagarna.
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg