Jag kollade detta med Vy idag eftersom vårt nattåg Murjek-Sthlm endast finns tillgänglig med byte den 16:e augusti. Dom sa att dom var medvetna om problematiken så om det blev problem med bytet så hjälper dom till med vidareresan, precis som om det vore med Resplus.Inte helt korrekt, men...
Vy skrivar ja på hemsidan att de har problem med deras nya bokningssystem - man undrar om de fixar detta innan de lämnar över till SJ i december - och sen är det banarbete under denna tid.
Så under denna tid är det även byta i Boden för den tåg som normalt går hela vägen - och så måste man även där göra två separata bokningar om man vill ha ligg- eller sovplats.
Man undrar ju vilken hjälp man får om den första tågen är sent, man har ju två biljetter och ingen resplus....
Det som verkligen behövs är tydlig information från Vy och Trafikverket och att Vy äntligen fixar bokningssystemen!!! - hur svårt kan det vara?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Biljetter till fjällvärlden 2024
- Trådstartare GustavOh
- Start datum
Ytterligare strul som jag gissar drabbar många på väg till eller från fjällen. Med eget planerat avresedatum norrut senare i nästa vecka hoppas de hinner lösa problemen innan dess:
www.svt.se
Långvarigt stopp i tågtrafiken mellan Sundsvall och Umeå
Tågproblemen längs Mellannorrlands kust fortsätter. Ännu på onsdagen var det helstopp på sträckan mellan Härnösand och Timrå. Tidigast på fredag kväll går tågen mellan Sundsvall och Umeå som de ska igen – men då med reducerade hastigheter. En misslyckad uppdatering av säkerhetssystemet på...

Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Läser jag artikeln och SJ/VY trafikinformation verkar nattågen ledas om gamla banan via Vännäs och Ånge.Hmm, kör nattåget på Ådalsbanan? Eller via Ånge?
Någon som vet vad det innebär tidsmässigt för nattågen, hur försenade de kan förväntas bli med omledningen?
Sitter och tvekar kring bokning av tåg då det ju ska klaffa med bussar etc. Hade ju gärna sluppit att ens överväga både bil och flyg, men de alternativen börjar locka mer och mer...
Sitter och tvekar kring bokning av tåg då det ju ska klaffa med bussar etc. Hade ju gärna sluppit att ens överväga både bil och flyg, men de alternativen börjar locka mer och mer...
Det är nog svårt att säga exakt eftersom det lär bli tågköer och dylikt. Samt att det är en del banarbeten som redan försenar och det har ju inte varit en avsaknad av urspårningar heller. Hade jag inte en för stor grupp jag reser med hade jag tagit bilen (ska till Kvikkjokk med 7 pers).Någon som vet vad det innebär tidsmässigt för nattågen, hur försenade de kan förväntas bli med omledningen?
Sitter och tvekar kring bokning av tåg då det ju ska klaffa med bussar etc. Hade ju gärna sluppit att ens överväga både bil och flyg, men de alternativen börjar locka mer och mer...
Nu vet jag inte om allt var på grund av omledningen men jag har precis kollat på 1409.se för den sena nattåg som avgick igår från Stockholm. Den var två timmer sent i Boden.Någon som vet vad det innebär tidsmässigt för nattågen, hur försenade de kan förväntas bli med omledningen?
Ja, jag gav upp det där med tåg i år. Inte nog med förseningarna, det gick inte ens att boka returresan den dagen jag ska hem (23/8) pga "tekniskt fel". Den ursäkten verkar ju funka för det mesta numera då det gäller tågtrafiken 🙃
Får väl tyvärr instämma i den allmänna klagokören nu kring tågen. Har ändå försvarat tågåkandet (trots otaliga förseningar, trasiga toaletter, hytter där elen inte funkat, trasiga klimatanläggningar och annat elände), då jag tycker att det ändå på nåt sätt varit värt det då mitt lilla lidande bör vara underordnat nån slags miljönytta. Men om det inte går att ta sig till halva Sverige via tåg i rimlig - eller åtminstone förväntad - tid så blir det ju smått absurt. Får väl vara glad för att jag bara är turist i det här läget och inte helt beroende av tågen för att få ihop livet.
Får väl tyvärr instämma i den allmänna klagokören nu kring tågen. Har ändå försvarat tågåkandet (trots otaliga förseningar, trasiga toaletter, hytter där elen inte funkat, trasiga klimatanläggningar och annat elände), då jag tycker att det ändå på nåt sätt varit värt det då mitt lilla lidande bör vara underordnat nån slags miljönytta. Men om det inte går att ta sig till halva Sverige via tåg i rimlig - eller åtminstone förväntad - tid så blir det ju smått absurt. Får väl vara glad för att jag bara är turist i det här läget och inte helt beroende av tågen för att få ihop livet.
Om jag skulle boka en charterresa från Arlanda och jag skulle åka från norr skulle jag åka tåget ett eller två dygn innan från norr och sen bo på hotell. Och jag skojar inte.
Tåg är det sista jag skulle välja.
Flyg det näst sista
Bil efter buss
Buss det absolut första för där har man minst risk att inte komma fram
Tåg är det sista jag skulle välja.
Flyg det näst sista
Bil efter buss
Buss det absolut första för där har man minst risk att inte komma fram
Ytterligare en spik i kistan som kommer drabba oss fjällfarare nästa år och begränsa resemöjligheterna ytterligare med nattåg:
www.svt.se
Tidigare (före senaste upphandlingen som VY vann) körde SJ nattåg från både Göteborg och Stockholm till övre Norrland, där de samordnade och kopplade ihop (och delade på väg söderut) vagnseten i Gävle (om jag minns rätt). Hoppas det kommer tillbaka så man slipper stressen med tågbyte i Stockholm och risken att tom missa nattåget pga försening som inte är direkt ovanligt på sträckan Göteborg-Stockholm och missar en hel semesterdag.
SJ lägger ner nattåg mellan Göteborg och Umeå/Åre
SJ lägger ner nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå samt mellan Göteborg och Duved. Anledningen är att trafiken är olönsam. – Vi kommer att ta bort trafiken då, säger Lina Edström, presskommunikatör på SJ.

Tidigare (före senaste upphandlingen som VY vann) körde SJ nattåg från både Göteborg och Stockholm till övre Norrland, där de samordnade och kopplade ihop (och delade på väg söderut) vagnseten i Gävle (om jag minns rätt). Hoppas det kommer tillbaka så man slipper stressen med tågbyte i Stockholm och risken att tom missa nattåget pga försening som inte är direkt ovanligt på sträckan Göteborg-Stockholm och missar en hel semesterdag.
Skriv under för att rädda nattågen (eller visa att man inte tycker det är ok)

Rädda nattågen mellan Jämtland och Göteborg
SJ har meddelat att de efter påsken 2025 slutar att köra direkt-nattåg mellan Duved och Göteborg. De anger att sträckan inte är lönsam och att de inte fått hörsammat av Trafikverket och regeringen att sträckan ska upphandlas på nytt. Vi i Jämtland vill också ha fungerande tågtrafik och just...
www.skrivunder.com
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg