Biljetter till fjällvärlden 2024

Inte helt korrekt, men...
Vy skrivar ja på hemsidan att de har problem med deras nya bokningssystem - man undrar om de fixar detta innan de lämnar över till SJ i december - och sen är det banarbete under denna tid.
Så under denna tid är det även byta i Boden för den tåg som normalt går hela vägen - och så måste man även där göra två separata bokningar om man vill ha ligg- eller sovplats.
Man undrar ju vilken hjälp man får om den första tågen är sent, man har ju två biljetter och ingen resplus....
Det som verkligen behövs är tydlig information från Vy och Trafikverket och att Vy äntligen fixar bokningssystemen!!! - hur svårt kan det vara?
Jag kollade detta med Vy idag eftersom vårt nattåg Murjek-Sthlm endast finns tillgänglig med byte den 16:e augusti. Dom sa att dom var medvetna om problematiken så om det blev problem med bytet så hjälper dom till med vidareresan, precis som om det vore med Resplus.
 
Ytterligare strul som jag gissar drabbar många på väg till eller från fjällen. Med eget planerat avresedatum norrut senare i nästa vecka hoppas de hinner lösa problemen innan dess:
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Någon som vet vad det innebär tidsmässigt för nattågen, hur försenade de kan förväntas bli med omledningen?
Sitter och tvekar kring bokning av tåg då det ju ska klaffa med bussar etc. Hade ju gärna sluppit att ens överväga både bil och flyg, men de alternativen börjar locka mer och mer...
 
Någon som vet vad det innebär tidsmässigt för nattågen, hur försenade de kan förväntas bli med omledningen?
Sitter och tvekar kring bokning av tåg då det ju ska klaffa med bussar etc. Hade ju gärna sluppit att ens överväga både bil och flyg, men de alternativen börjar locka mer och mer...
Det är nog svårt att säga exakt eftersom det lär bli tågköer och dylikt. Samt att det är en del banarbeten som redan försenar och det har ju inte varit en avsaknad av urspårningar heller. Hade jag inte en för stor grupp jag reser med hade jag tagit bilen (ska till Kvikkjokk med 7 pers).
 
Någon som vet vad det innebär tidsmässigt för nattågen, hur försenade de kan förväntas bli med omledningen?
Nu vet jag inte om allt var på grund av omledningen men jag har precis kollat på 1409.se för den sena nattåg som avgick igår från Stockholm. Den var två timmer sent i Boden.
 
Ja, jag gav upp det där med tåg i år. Inte nog med förseningarna, det gick inte ens att boka returresan den dagen jag ska hem (23/8) pga "tekniskt fel". Den ursäkten verkar ju funka för det mesta numera då det gäller tågtrafiken 🙃
Får väl tyvärr instämma i den allmänna klagokören nu kring tågen. Har ändå försvarat tågåkandet (trots otaliga förseningar, trasiga toaletter, hytter där elen inte funkat, trasiga klimatanläggningar och annat elände), då jag tycker att det ändå på nåt sätt varit värt det då mitt lilla lidande bör vara underordnat nån slags miljönytta. Men om det inte går att ta sig till halva Sverige via tåg i rimlig - eller åtminstone förväntad - tid så blir det ju smått absurt. Får väl vara glad för att jag bara är turist i det här läget och inte helt beroende av tågen för att få ihop livet.
 
Om jag skulle boka en charterresa från Arlanda och jag skulle åka från norr skulle jag åka tåget ett eller två dygn innan från norr och sen bo på hotell. Och jag skojar inte.

Tåg är det sista jag skulle välja.

Flyg det näst sista

Bil efter buss

Buss det absolut första för där har man minst risk att inte komma fram
 
Ytterligare en spik i kistan som kommer drabba oss fjällfarare nästa år och begränsa resemöjligheterna ytterligare med nattåg:

Tidigare (före senaste upphandlingen som VY vann) körde SJ nattåg från både Göteborg och Stockholm till övre Norrland, där de samordnade och kopplade ihop (och delade på väg söderut) vagnseten i Gävle (om jag minns rätt). Hoppas det kommer tillbaka så man slipper stressen med tågbyte i Stockholm och risken att tom missa nattåget pga försening som inte är direkt ovanligt på sträckan Göteborg-Stockholm och missar en hel semesterdag.
 
Skriv under för att rädda nattågen (eller visa att man inte tycker det är ok)

 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips