Biljetter till fjällvärlden 2024

Jag gick från parkeringen vid Golitis (förmodligen felstavat, men nästan vid norska gränsen), till Mavas 2015. Hade då gjort upp i förväg med Thomas som skötte båttrafiken då om en tid att bli upphämtad. Sista biten nere i björkskogen var riktigt svårnavigerat, det är nog väldigt få som går där och ledmarkeringar fanns inte kvar. Har läst något om upprustning av leden efter vi var där men jag vet inte om det blev något av det.

Sen kan det vara värt när du ringer dom och frågar, om det är semaforen som är bäst att gå till. Fråga om den syns från stugan eller om den är igenvuxen. Vi hade lite tur och hörde båten när han hämtade en norrman som hade gått från Balvattnet så jag sprang ut på stranden så såg han oss. Vi tog oss inte hela vägen till semaforen alltså. Men jag vill minnas att Thomas sa att den syntes dåligt.

Nu för tiden kan det vara någon annan än Thomas som sköter eventuell båttrafik.

Har även läst om någon som gått norr om Ikkis för att slippa vara beroende av båttransport. Kanske var det här på Utsidan.
Ok, tack för ditt svar!
Har också funderat på att börja i Kvikkjokk och avsluta i Vuoggatjålme. Borde ju vara enklare med båttransporten då. Men ska absolut ta kontakt och höra mig för innan vid ev. vandring den sträckan i sommar.
 
Säkert med hotellstandard och svindyr. Budgetresenärer är inte så poppis för de är inte lika lönsamma, så de måste ha ännu större skillnad i standard på lyx och budget så att folk väljer lyxen.
Det gillar jag inte, men jag lär väl knappast få vetorätt i frågan. Jag brukar själv alltid välja liggvagn. Att sitta upp hela natten finner jag mycket påfrestande.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Stockholm Central–Kvikkjokk kyrkan​

25 juli från kl. 08:46



Infomeddelande: Resedatumet som du har valt ligger mer än 120 dagar framåt i tidenResedatumet som du har valt ligger mer än 120 dagar framåt i tiden​

De flesta kollektivtrafikföretag lägger ut tidtabeller och biljetter 90 dagar framåt i tiden, vissa upp till 120 dagar. Efter 120 dagar kommer det att vara få eller inga resor som är tillgängliga för köp.
Försök igen lite närmare ditt resedatum.
 
Snälla, kan vi hålla oss till konkreta uppdateringar om tidtabeller och liknande i denna tråd? Även om det finns mycket att säga om tågens och tågbolagens kvalitet?
Va? Hur skulle det se ut? Kärnfrågan "staten borde betala för mitt nattåg" är väl nästan lika central för Utsidan som "vindkraften förstör naturen" och "STF borde dela med sig av sina miljarder..."

Ok, on topic då: bussar kan vara ett ganska bra alternativ till åtminstone de södra delarna av fjällvärlden. Till exempel kan man ta "Härjedalingen" till Funäsdalen: https://www.mohlinsexpressbuss.se/ . Bekvämt, snabbt och med trevlig utsikt. Finns det fler bra linjer? (om man pusslar lite bör det gå att ta sig rätt långt, även om man kanske får ta ett nattstopp på vägen)
 
De flesta kollektivtrafikföretag lägger ut tidtabeller och biljetter 90 dagar framåt i tiden, vissa upp till 120 dagar. Efter 120 dagar kommer det att vara få eller inga resor som är tillgängliga för köp.
Försök igen lite närmare ditt resedatum.
Den upplysningen är inte mycket värd. Min erfarenhet: biljetter till nattåg för hela sommarsäsongen brukar släppas samtidigt. Det sker oftast i slutet av mars, men annonseras inte i förväg. Därför är det klokt att hålla ögonen särskilt öppna just nu.
 
Enligt artikel i DN önskar nu bl a LKAB att persontrafiken på malmbanan pausas. Skulle det bli så kan det säkert få påverkan för oss fjällresenärer. (För mig ter sig inte önskemålet helt orimligt, däremot definitivt inte önskvärt; det är nog krångligt med allt som redan påverkan fjällresorna.)
Jag anar att malmlagren är en fråga som stöts och blöts intensivt nu och att det inte blir något biljettsläpp för levande last förrän det är färdigsnackat. Tycker också att det är OK att ta bussen till eller från Boden.
 
Jag gick från parkeringen vid Golitis (förmodligen felstavat, men nästan vid norska gränsen), till Mavas 2015. Hade då gjort upp i förväg med Thomas som skötte båttrafiken då om en tid att bli upphämtad. Sista biten nere i björkskogen var riktigt svårnavigerat, det är nog väldigt få som går där och ledmarkeringar fanns inte kvar. Har läst något om upprustning av leden efter vi var där men jag vet inte om det blev något av det.

Sen kan det vara värt när du ringer dom och frågar, om det är semaforen som är bäst att gå till. Fråga om den syns från stugan eller om den är igenvuxen. Vi hade lite tur och hörde båten när han hämtade en norrman som hade gått från Balvattnet så jag sprang ut på stranden så såg han oss. Vi tog oss inte hela vägen till semaforen alltså. Men jag vill minnas att Thomas sa att den syntes dåligt.

Nu för tiden kan det vara någon annan än Thomas som sköter eventuell båttrafik.

Har även läst om någon som gått norr om Ikkis för att slippa vara beroende av båttransport. Kanske var det här på Utsidan.
Leden från Vuoggatjålme genom Seldutvágge röjdes och markerades upp 2021 och 2022. Gick där 2021 och redan då var det en trevlig upplevelse.
Även sträckan genom skogen till semaforen vid vindskyddet hade de bättrat på markeringen. Det var dock inte mycket till stig att följa. Det har åtminstone tidigare funnits en semafor även i viken som heter Siktimluokta, men den syns inte alltid från stugbyn. Så det säkraste är att gå till den vid vindskyddet.

Sommaren 2023 läste jag något om att de bara varit på plats några veckor. Så definitivt bäst att ringa till de och kontrollera läget först.

Värst sträcka var leden norr om Mavas. Såvida de inte redan gjort det så skulle den behöva röjas. Tappade också bort stigen bitvis där. Inte så jag fick vilse totalt men fick stanna upp och leta ett tag för att hitta fortsättningen.
 
Ingen info om bussarna till Ritsem heller, vare sig tidtabeller eller sökresultat. Finns inte ens på Flixbus karta över hållplatser.

Det ställer till möjligheterna att planera att inte kunna få fram någon information alls. Parallellt vill jobbet att man lämnar in om semester, vilket förstås inte går innan resemöjligheterna kan överblickas.

URDÅLIGT av både SJ och Flixbus!!!

Skärmbild 2024-04-09 214259.png
 
Ingen info om bussarna till Ritsem heller, vare sig tidtabeller eller sökresultat. Finns inte ens på Flixbus karta över hållplatser.


URDÅLIGT av både SJ och Flixbus!!!
Visst är det uselt. Men jag tror inte att Flixbus är inblandade längre. Operatör är Falcks, som hänvisar till de tre tågbolagen för bokning. SJ är dock de minst inblandade i denna sörja, de förmedlar strängt taget bara bokningar till konkurrenterna som kör. Tidtabeller finns på https://roadtoritsem.com men där står ännu bara vintertiderna.
 
Jag kan tänka mig att det är svårt att schemalägga ritsem-bussarna när det fortfarande är så oklart med trafiken på malmbanan. (Men det vore ju rimligt ätt ändå ha NÅGON info).

Smidigast mtp malmbanans skick vore kanske att sätta in en tillfällig linje med långfärdsbussar mot ritsem från Boden istället för från Gällivare. Åtmintone om det blir som lkab vill och persontrafiken boden-narvik ersätts med buss i sommar. Men vad vet jag.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips