Biljetter till fjällvärlden 2024

Orsaken tjafsas det om. Leve privatiseringen.
Fast tänk om det slutar med återkomsten av de direkta nattåg från Skåne och Göteborg, som förgyllde livet för mina barn när de var små.
Instämmer, det gick faktiskt direkta nattåg från Göteborg till övre Norrland varje dag ända fram till senaste upphandlingen som VY vann, då Trafikverket enbart prioriterade Stockholm. Att kliva på nattåget i Göteborg och inta sin plats utan byte i Stockholm var oerhört bekvämt och uppskattat, för att inte tala om avstressande då bytet i Stockholm mht risken för försenat anslutande tåg alltid är nervkittlande. Jag hopps dessa direkta nattåg kommer tillbaka.
Och vem minns inte alternativet med biltåget på 80-talet? Kör ombord bilen på en vagn och inta din liggvagnskupe i en annan vagn i samma tåg. Vakna upp i Luleå morgonen efter och påbörja äventyret, kanske en kombinerad tur på Lofoten och en veckas fjällvandring 🙂
 
...och Vy vill inte längre köra nattåg till Norrland. Visserligen är de kontraktsbundna året ut, men med det perspektivet kan man inte förvänta sig något jätteengagemang i sommar heller.

Orsaken tjafsas det om. Leve privatiseringen.
Fast tänk om det slutar med återkomsten av de direkta nattåg från Skåne och Göteborg, som förgyllde livet för mina barn när de var små.
Privatiseringen gillar jag.👎🏻
 
Båttrafik.
Kanske inte är en utgångspunkt för vandring men undrar om det blir någon båttrafik över Mavasjavrre i år. Förra året var det visst ingen. Skulle vilja gå från Vuoggatjålme till Kvikkjokk via Pieskehaure.
 
För Er som ska upp till fjällen en eller två gånger per år kanske det är ett problem men vi som bor här uppe litar inte på den sk tågtrafiken. Antingen är det för kallt och då blir det inga ersättningsbussr eller så är tågen trasiga, nedisade eller så saknas det lokförare.

Nog för att vi här uppe kommer att stå för den gröna omställningen när det gäller stål men för oss finns bara bil eller flyg för längre resor. Bussarna är trots allt hyfsat bra. Den 4:e januari på em gick det en enda busstur i Norr- och Västerbotten och det var bussen från mitt jobb och hem. Frågade chauffören på morgonen på väg till jobbet och han lovade att köra hem oss. För övrigt körde inte Taxi heller.
 
Båttrafik.
Kanske inte är en utgångspunkt för vandring men undrar om det blir någon båttrafik över Mavasjavrre i år. Förra året var det visst ingen. Skulle vilja gå från Vuoggatjålme till Kvikkjokk via Pieskehaure.
Ring Mavas Stugby. Deras nummer finns på deras facebooksida bland annat. Oavsett vad folk säger här är det nog bäst att kolla med dem för säkerhets skull.
 
Nämen de får väl bygga lite nya fräscha tåg! Det skulle väl hjälpa pålitligheten lite på traven också, om nu folk är mottagliga för det eller om de bestämmer sig först för att de inte vill åka tåg och hittar på en orsak sen.
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Dessa ligg- och sovvagnar har ju rullat säkert 40+ år nu, så klart de börjar bli slitna och skulle bytts tidigare. Vad jag kunnat läsa kommer nya lok och vagnar att handlas upp men sätts inte in i trafik förrän runt 2028-30, så vi får tyvärr dras med osäkerheten många år till. Tydligen kommer inte heller 6-bäddars liggkupé som budget alternativ finnas kvar i de nya vagnarna.
 
Dessa ligg- och sovvagnar har ju rullat säkert 40+ år nu, så klart de börjar bli slitna och skulle bytts tidigare. Vad jag kunnat läsa kommer nya lok och vagnar att handlas upp men sätts inte in i trafik förrän runt 2028-30, så vi får tyvärr dras med osäkerheten många år till. Tydligen kommer inte heller 6-bäddars liggkupé som budget alternativ finnas kvar i de nya vagnarna.
Skall det bara finnas sov- och sittvagn, om jag förstår dig rätt?
 
Båttrafik.
Kanske inte är en utgångspunkt för vandring men undrar om det blir någon båttrafik över Mavasjavrre i år. Förra året var det visst ingen. Skulle vilja gå från Vuoggatjålme till Kvikkjokk via Pieskehaure.

Jag gick från parkeringen vid Golitis (förmodligen felstavat, men nästan vid norska gränsen), till Mavas 2015. Hade då gjort upp i förväg med Thomas som skötte båttrafiken då om en tid att bli upphämtad. Sista biten nere i björkskogen var riktigt svårnavigerat, det är nog väldigt få som går där och ledmarkeringar fanns inte kvar. Har läst något om upprustning av leden efter vi var där men jag vet inte om det blev något av det.

Sen kan det vara värt när du ringer dom och frågar, om det är semaforen som är bäst att gå till. Fråga om den syns från stugan eller om den är igenvuxen. Vi hade lite tur och hörde båten när han hämtade en norrman som hade gått från Balvattnet så jag sprang ut på stranden så såg han oss. Vi tog oss inte hela vägen till semaforen alltså. Men jag vill minnas att Thomas sa att den syntes dåligt.

Nu för tiden kan det vara någon annan än Thomas som sköter eventuell båttrafik.

Har även läst om någon som gått norr om Ikkis för att slippa vara beroende av båttransport. Kanske var det här på Utsidan.
 
Säkert med hotellstandard och svindyr. Budgetresenärer är inte så poppis för de är inte lika lönsamma, så de måste ha ännu större skillnad i standard på lyx och budget så att folk väljer lyxen.

Slavdäck och Business klass..... Ingenting för vanliga människor ? Det blir väl svårt/omöjligt med cyklar och mkt baggage - som vanligt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips