Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022

Som resenär har jag ju ett väldigt enkelt behov.
Jag befinner mig vid punkt A. Vid en viss tidpunkt behöver jag befinna mig vid punkt B.

Jag struntar blankt i vem som äger tågen, vem som servar dom, vem som betalar lokförarens lön, vem som fördelar spårtider, vem som smörjer växlarna och byter lampor i signalerna.

Jag förväntar mig att den som tar emot mina pengar för att hjälpa mig från A till B vid en viss tid också tar ansvar för att jag faktiskt kommer dit.

Det är väl här skillnaden mellan teori och verklighet frontalkrockar, lägsta anbud är inte alltid samma sak som bästa utförande.
(eller bäst ekonomisk på lång sikt för den delen)

Sen ska man vara medveten att det inte är biljettpengarna som håller järnvägen vid liv, det är skattepengar.
Så hur man röstar påverkar även hur framtidens järnväg kommer att fungera.
 
Det är väl här skillnaden mellan teori och verklighet frontalkrockar, lägsta anbud är inte alltid samma sak som bästa utförande.
(eller bäst ekonomisk på lång sikt för den delen)

Så är det definitivt. Men det är inte (borde inte vara) resenärens problem. Eller skattebetalarens.
Man kan diskutera om det är bättre eller sämre med en upphandlad järnvägstrafik. En sak ska dock vara solklar: OM man upphandlat trafiken på en sträcka och en privat leverantör lämnat ett för lågt bud så är det bara ett problem för det bolagets ägare.
Har bolaget kalkylerat med tolv tågset och tvåhundra anställda, men det i verkligheten krävs tretton tågset och trehundra anställda för att klara utförandet så är det bara att hosta upp pengarna för ett ytterligare tågset och hundra ytterligare anställda. Betyder det röda siffror så är det ägarnas problem.

Sen ska man vara medveten att det inte är biljettpengarna som håller järnvägen vid liv, det är skattepengar.
Så hur man röstar påverkar även hur framtidens järnväg kommer att fungera.

Sant. Nu är det väl knappast något politiskt alternativ som står för dålig järnväg. Det handlar mer om ren duglighet än politik.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har bolaget kalkylerat med tolv tågset och tvåhundra anställda, men det i verkligheten krävs tretton tågset och trehundra anställda för att klara utförandet så är det bara att hosta upp pengarna för ett ytterligare tågset och hundra ytterligare anställda. Betyder det röda siffror så är det ägarnas problem.
I princip håller jag med dig, men verkligheten är mer komplicerad än så. Exempelvis vagnar och lok hyrs av andra, bl a hyr Vy av Trafikverket och SJ. Fattas vagnar så beror det snarare på att de inte levererats i tid än att de är för få (förseningar i underhåll och reparation verkar vara en vanlig orsak). Personalfrågan är också komplicerad. Jag läste någonstans att erfaren personal inte utan vidare kan ersättas med oerfaren sådan (gäller väl främst förare). Och erfaren personal är det inte så gott om. En del har nog slutat för att de tröttnat, gissar jag.

Nu är det väl knappast något politiskt alternativ som står för dålig järnväg. Det handlar mer om ren duglighet än politik.
Det skulle jag också tro. Även om regeringen för några år sedan gav en massa miljoner till Trafikverket för att de i sin tur skulle kunna (delvis) kompensera tågbolagen för förseningsersättningar så har man känslan av att de som ytterst bestämmer inte tagit problemen på tillräckligt allvar.
 
I princip håller jag med dig, men verkligheten är mer komplicerad än så. Exempelvis vagnar och lok hyrs av andra, bl a hyr Vy av Trafikverket och SJ. Fattas vagnar så beror det snarare på att de inte levererats i tid än att de är för få (förseningar i underhåll och reparation verkar vara en vanlig orsak). Personalfrågan är också komplicerad. Jag läste någonstans att erfaren personal inte utan vidare kan ersättas med oerfaren sådan (gäller väl främst förare). Och erfaren personal är det inte så gott om. En del har nog slutat för att de tröttnat, gissar jag.

Ja det finns alltid hundra anledningar och komplikationer. Men i slutändan är det ändå alltid enkelt (eller borde vara det):

Vy har lämnat ett anbud på att bedriva tågtrafik på en viss sträcka, mot en viss ersättning från oss skattebetalare.
När Vy lämnade in anbudet var man fullt medvetna om att man inte hade egna vagnar utan tänkte hyra. Man var också fullt medvetna om att man saknade egna verkstäder och behövde rekrytera och behålla personal.

Att det blir problem är ju knappast förvånande, men allt detta är faktiskt problem som kan lösas med pengar. Tanken är att den ersättning som staten betalar Vy för att driva trafiken ska räcka till att lösa problemet.
Återigen: Räcker den inte så är det Vy:s ägares problem, inte resenärernas eller skattebetalarnas.

Det skulle jag också tro. Även om regeringen för några år sedan gav en massa miljoner till Trafikverket för att de i sin tur skulle kunna (delvis) kompensera tågbolagen för förseningsersättningar så har man känslan av att de som ytterst bestämmer inte tagit problemen på tillräckligt allvar.
De som ytterst bestämmer här är ju vi väljare...
 
Ja det finns alltid hundra anledningar och komplikationer. Men i slutändan är det ändå alltid enkelt (eller borde vara det):

Vy har lämnat ett anbud på att bedriva tågtrafik på en viss sträcka, mot en viss ersättning från oss skattebetalare.
När Vy lämnade in anbudet var man fullt medvetna om att man inte hade egna vagnar utan tänkte hyra. Man var också fullt medvetna om att man saknade egna verkstäder och behövde rekrytera och behålla personal.

Att det blir problem är ju knappast förvånande, men allt detta är faktiskt problem som kan lösas med pengar. Tanken är att den ersättning som staten betalar Vy för att driva trafiken ska räcka till att lösa problemet.
Återigen: Räcker den inte så är det Vy:s ägares problem, inte resenärernas eller skattebetalarnas.


De som ytterst bestämmer här är ju vi väljare...

VY har sannolikt räknat fel på intäkterna och det får naturligtvis de (norska staten o deras skattebetalare) stå för.

Sedan kompliceras det av att SJ när de körde hade egna vagnar att förstärka med vid behov. Nu måste VY klara sig med de som Trafikverket tillhandahåller, tyvärr var det t.o.m. så att Trafikverket hade ställt av en del vattenskadad vagnar som de inte orkat renovera förrän VY tog över trafiken.
 
Japp, vill till Hemavan så får ta buss ett par timmar sen, därav gött att kanske ha sovit.

Gjorde ett tillägg i min förra kommentar om att utbudet varierar med huruvida man har kryssat i om man har husdjur med sig eller ej, hittar en del kupeer via SJ om jag tar bort kampanjkoden "djur". Kupeer under augusti för kampanjkoden "djur" har inte funnits, eller så fanns det under en mkt kort tidsperiod någon dag mellan mars och juni en dag mellan kl09-12 eller kl13-16 då jag jobbade och så blev alla sålda då. Who knows, not me.

Hittar bara avdelningen "djur tillåtet" på Vys vilket jag gissar är sittande. Andra avgångar säger "slutsålt" eller "inte tillgänglig för försäljning än" vilket det har stått sen i mars...

Tack för att du engagerar dig oavsett, jag tror att jag kommer behöva förlika mig att inte få en enkel lösning på detta utan får istället lägga tid på att undersöka hur jag bäst ska kompromissa med min tid och mina pengar och minska mina förväntningar (ännu mer!! nu går vi ner på minussidan av skalan känner jag) på denna högst ovilliga part som är SJ/Vy/m.fl.

Hittade den hör länken där SJ informerar om banarbeten. Andra veckan i augusti bör det vara Uppsala som ställer till det, vilket förhoppningsvis betyder att nattågen kan omledas (t.ex. över Västerås). Så det borde gå att boka så fort Trafikverket är färdiga sin trafikplanering (vilken tyvärr visat sig mycket senfärdig under våren).

 
GBG -abisko ok juli
Abiko-GBG Aug inte klart banarbete alltså ingen resa kan köpas då inget i SV fjällen i år
 
Norrbotten-Stockholm går att boka så problemet är nog tågen mellan Stockholm och Göteborg.
Det var en överraskning, varför har inte SJ kunnat släppa biljetter hela vägen då man önskar resplus pga risk för förseningar till Stockholm (vilket ju hänt förut). Ett år blev det lokfel på X2000 bara en km från Gbg Central. Vi hann bytet i Stockholm med andan i halsen den gången tack vare att nattåget även det hade försenad avgång.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips