Bensin vs Lysfotogen

Jag funderade på om jag skulle börja att använda fotogen istället för bensin i mitt Omnifuel.
Det finns ju några kronor att spara, så jag köpte fotogen på Ö&B för 29:- á liter gämfört med Primus Power Fuel för 69:- á liter.
Nu har jag testat de olika bränslena och tyckte inte förvärmingen var så stor skillnad, det var till och med så att fotogenen flammade betydligt lugnare än vad bensinen gör.
Jag kokade upp 5 deciliter kallt vatten i min Primus EtaPower 1,7 och med köket lika mycket "pådraget"under försöken.
Primus bensinen kokade upp halvlitern på 1,07,56
Fotogenen kokade upp lika dan halvliter på 1,44,81
Tiden som skiljer de båda bränslena åt var 40,2 sekunder och det kan jag väl leva med, men stanken från fotogenen var för jävlig, rent ut sagt..!
När köket släcktes med att vända flaskan så att den tömmer sig på bränsle och tryck, så stank det som när grannen häller på tändvätska på sin redan brinnande utegrill.
Med bensin så har jag använt köket inne i tältet på vintrarna, för kaffekok och värme m.m. men att köra med fotogen, det skulle inte funka. Den stanken är olidlig tycker jag.

Nu funderar jag på att testa Alkylat bensin som jag såg kostade 40:- á liter. Hur är effekten och framförallt lukten på det bränslet, nån som har provat och vet?

Det kanske är så, att man helt enkelt får betala de extra kronorna för att kunna köra sitt kök på högsta effekt med minsta lukt och sot m.m.

/Dennis
 
Känner

inte igen att fotogen skulle lukta speciellt. Men jag har bara kört med hattbrännare typ Optimus och munstycken anpassade för fotogen. Har du använt största munstycket till fotogen?

Thure
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har det munstycke som heter 28 (0,28mm) som är för fotogen och disel.
Bränslet heter Petrol Blå och köptes på Ö&B och det är fotogen för kaminer, kök m.m.
Det luktar typ tändvätska bara när jag har vänt flaskan och lågan slocknat om den sista luften som tömms ur tryckflaskan, allså inte medans det brinner.

Jag såg att det fanns 4 takt Alkylat och 2 taks Alkylat, så det är den för 4 takt som man ska använda?
 
Det är 4-takts du skall ha (blå dunk om du köper 5 liter). Den för tvåtaktare är oljeblandad och fungerar den med, men luktar värre än fotogenen du körde innan, plus att det antagligen ger en del dåliga ämnen i luften runt köket.

Vad det gäller skillnad i doft på fotogen och bensin så håller jag med trådskaparen, testade att köra fotogen i mitt Nova, med resultatet att det satte igen ett filter efter 3-4 körningar och att det luktade riktigt mycket när flaskan vänds.

Sedan dess, efter att ha fått filtret utbytt, så kör jag enkom på bensin. Man får vara lite mer försiktig vid hanteringen men att slippa diska sot från kastrullbottnar kan vara värt den extra försiktigheten.
 
Tack för svaren.
Jag ska testa med Alkylat bensin för att se vad det är för något och blir det inte bra så betalar jag hellre några spänn extra och håller mej till kemisk ren bensin som tidigare.
Effektivt, rent och väldigt lite doft, den vet jag går att använda inne i tält m.m. utan att jag mår illa.

/Dennis
 
Jag föredrar alkylatbensin framför kemiskt ren (primus bensin är väl kemiskt ren med antikorrosionstillsats?)
Jag tycker att kemiskt ren bensin dunstar så fort att förvärmningen blir krångligare. Alkylatbensin dunstar ungefär som vanlig blyfri bensin.
Det är möjligt att det blir något värre avgaser från alkylatbensin, men vi talar ändå om ganska snälla saker. Luktmässigt är skillnaden minimal, och prismässigt är skillnaden märkbar.

Hur du lyckats få 40 sekunder sämre koktid på fotogen begriper jag inte. Energimässigt ska det inte vara någon skillnad på bensin och fotogen, men Ö&B är kanske inte kända för kvalitetsprodukter.
Fotogen är krångligare att använda, men när man väl är igång är det trevligt som attan =)
 
det är mindre munstycke vid fotogen och diesel-drift för att luften skall bli mer utblandad för att inte ge sotande låga - i praktiken innebär det lite mindre med bränsle per sekund och lägre värmekapacitet då energivärdet per kg bränsle är samma eller om man är noga en aning mindre än bensin.

dock borde inte skillnaden bli så stor och det har nog med pådraget att göra - skall man vara noga så skall man elda med trycket kontrollerad med tryckmätare och fullt öppen kran på brännaren
 
Så det här är alltså fel:
Energiinnehåll kWh/liter
Bensin 8,7
Fotogen 9,5
Dieselolja 9,9

Alla polarfarare och utforskare som genom åren använt fotogen för att det är mest vikteffektivt har haft fel? Jag är skeptisk.

Lampolja är inte det bästa att hälla i fotogenkök. Statoil blå har jag dock bra erfarenhet av.
 
Beror mer på köket än bränslet...

Har kört på både ren bensin (Coleman fuel/heptan), alkylatbensin och fotogen på MSR kök (Whisperlite & XGK). Hur bra det går beror mest på hur köket är konstruerat - Whisperlite har högst effekt på ren bensin och XGK på fotogen även om båda "går bra" på alla bränslen.

Rent allmänt föredrar jag ren bensin för minst kladd och lukt. Den ökade kostnaden är minimal i sammanhanget.
 
Så det här är alltså fel:
Energiinnehåll kWh/liter
Bensin 8,7
Fotogen 9,5
Dieselolja 9,9

Alla polarfarare och utforskare som genom åren använt fotogen
för att det är mest vikteffektivt har haft fel? Jag är skeptisk.

Lampolja är inte det bästa att hälla i fotogenkök.
Statoil blå har jag dock bra erfarenhet av.

Nejdå, dom där gammgubbarna har inte haft fel - tvärtom. Fotogen är ett utmärkt bränsle i trycksatta kök/brännare (möjligen det utmärktaste), det är bara fråga om att välja en lämplig brännardesign, att lära sig behärska utrustningen, att alltid förvärma rätt - och sedan njuuuta av väsandet, explosionssäkerheten och den perfekta förbränningen. Att köra med bensin (vilken sort som helst) är bra mycket äventyrligare på grund av bensinens förångnings- egenskaper/ temperatur.
Och du har helt rätt i att det är Esso Blå / Statoil Blå som gäller - när det gäller...
 
Tips

Vad det gäller skillnad i doft på fotogen och bensin så håller jag med trådskaparen, testade att köra fotogen i mitt Nova, med resultatet att det satte igen ett filter efter 3-4 körningar och att det luktade riktigt mycket när flaskan vänds.

Bytt ut filtren mot en uns bomull så sätter de inte igen. Åtminstone inte om det är lysfotogen.

Fotogenlukten minskar betydligt om man inte tömmer slangen på Nova eller Omnifuel genom att vända på flaskan och evakuera trycket genom brännaren som det står i instruktionen. På KAP-köket gör man det på flaskan och det luktar mycket mindre.

/Tommy
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips