Ben Nevis

Hejsan!

Jag undrar om månadsskifet Mars-April är en väl vald tidpunkt vädermässigt för att vandra upför Ben Nevis i Skottland?

Johan
 
The Ben

I Mars, April kan det nog vara lite kargt på Ben Nevis. Bästa tiden generellt i Scotland är definitivt maj eller september. Minst risk för regn och minst risk för ett berg överhopat av turister. (det kanske jag inte skulle avslöjat... nu kommer hela landet vara överhopat med galna svenskar till hösten...
Räkna med snö så klarar du dig nog fint även i Mars :)
Som extra info kan jag tala om att Ben betyder berg och Nevis tros betyda giftig.
//J
 
Re: The Ben

Jennieovi; sa:
Som extra info kan jag tala om att Ben betyder berg och Nevis tros betyda giftig.
//J

Med risk för att förstöra en bra historia så är "nevis" ett gaeliskt ord för antingen moln eller i vissa sammanhang himmel. Ben Nevis kan närmast översättas med det molnhöljda berget ... vilket är ganska fyndigt för ett berg vars topp är dolt i moln eller dimma ca 340 av årets dagar.
April är Nevis snötäckt och ni bör ha rätt utrustning för att ta er upp. En god vän som tidigare har varit med i The Mountain Rescue Team i just det området har oönskade erfarenheter av dåligt utrustade personer som försökt bestiga berget under vintern och våren. Det lär dock vara en fantastisk upplevelse om man lyckas pricka in en fin och klar dag.

Lennart
 
Re: Re: The Ben

[ [/QUOTE]
Med risk för att förstöra en bra historia ...
[/QUOTE]
Finns ingen bra historia att förstöra och att det betyder moln är mycket trevligare än giftig! Tack för upplysningen! Jag skall genast ändra i min missinformerande bok :)
//J
 
Juventus88; sa:
Hejsan!

Jag undrar om månadsskifet Mars-April är en väl vald tidpunkt vädermässigt för att vandra upför Ben Nevis i Skottland?

Johan

När ska du dit? Jag åker upp till Fort William den 4:e Mars för att klättra up på Ben Nevis. Vad jag förstått efter att ha pratat med diverse skottar så är det ganska isigt för tillfället. Dock har det vart fler klara, molnfria dagar än normalt.
 
Vädret i mars i Skottland kan vara nästan vad som helst! Snö o is eller varmt o soligt. April är inte så anorlunda heller! Ta med alla kläder du har, så blir det bra! Personligt skulle jag rekomendera sen vår/ tidigt sommar (maj/juni) eller tidigt höst (september).

Vissa år kan det vara väldigt mycket snö o andra nästan ingenting så man måste vara lite flexibel.

ha de bra
Alistair McCann
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kongidz Ben Nevis Trekking 15
Soleil Ben Nevis? Trekking 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.