Skalbyxor för oss med långa ben!

Hejsan!

Har letat med ljus och lykta ett längre tag efter en skalbyxa som passar mina lite längre ben. Jag har varit och känt på flertalet sköna byxor som sitter i det närmaste perfekt i passformen förutom att de är för korta. Har kikat på flera märken men alla envisas med storlekar i S,M,L,XL - när det i själva verket är c152 som vore perfekt.

Jag undrar därför om någon har koll på om det finns skalbyxor med långa ben?

Vänligen
Anejon
 
Fjällräven ex säljer byxor med "rålängd" ITAB har en del olika byxor och dom i rålängd och det är flera tillverkare som har. Googla runt på "frilufstsbyxa rålängd" så hittar du.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Beror på vad du väger in i begreppet 'skalbyxor', men ex Marmot Precip regnbyxor finns även i modell med längre ben. Storlek 152 brukar motsvara Large, ex Large long.
 
Just Marmot Precip är nästan den enda regnbrallan du hittar med lång benlängd i Sverige. Hade en sådan i XL som var tillräckligt lång men bred som ett mindre tält, har nu hittat en M Long som passar bra.
Däremot har t.ex Arcteryx på sin hemsida, och i butiker i Canada och USA, flera olika benlängder på de flesta av sina skalbyxor (small, regular och tall). Men jag har inte hittat den servicen i någon svensk butik. Vilket är dåligt, man borde åtminstone kunna beställa hem en Medium Tall om man betalar för sig...
Jag tycker att Norröna och Tierra är lite bättre i passformen, d.v.s lite längre i förhållande till bredden, än t.ex Fjällräven, Black Diamond o.s.v, åtminstone de byxor jag har prövat.
 
@smyx Ja en definition på vilken typ av byxa som jag söker är nog på sin plats. En tålig byxa både för vandringar men även alpin skidåkning.

Har kikat en del på fjällrävens keb-eco och lundhags rocket som jag tycker verkar vara robusta men ändå dugliga för vandringsturer. Men tyvärr verkar de bara finnas för människor med korta ben.

Tack för tipset om arcteryx. Kanske kan hitta något lämpligt där men jag måste ändå säga att det är trist att det inte går att hitta dessa storlekar i svenska webshopar i större utsträckning.
 
Haglöfs, Marmot och Arcteryx är tre tillverkare som brukar ha olika benlängd på sina skalbyxor (short, regular, long), dock är det sällan som återförsäljare tar hem annat än regular. Så det blir nog till att specialbeställa.
 
Haglöfs, Marmot och Arcteryx är tre tillverkare som brukar ha olika benlängd på sina skalbyxor (short, regular, long), dock är det sällan som återförsäljare tar hem annat än regular. Så det blir nog till att specialbeställa.
Jag kollade genom Marmots och Haglöfs hemsidor, tyvärr verkar de inte ha olika benlängder i sortimentet längre, på Marmots hemsida fanns inte ens Precipbrallan i olika längder, och definitivt inte "bergsbyxorna".
Tack för tipset om Berghaus baetis200 !
 
Men kan man kontakta tex fjällräven och be dem specialsy byxor med längre ben? Svindyrt?

Skickat från min S60 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Skalbyxor, Tenson?? Kläder 9
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
Ahlqvist Frilufsbyxor/klätterbyxor med långa ben (rålängd) Kläder 5
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
markusbacka Vandringsbyxor till tjej med LÅNGA ben sökes! Kläder 6
Josefina78 Låga, långa funktionsbyxor för tjejer Kläder 5
SankaBoy Skaljacka med långa armar Kläder 35
karlemyr Polotröjor av bomull som är långa i ryggen Kläder 7
Wessel Täckkläder för långa ben Kläder 3
spiff byxa för långa Kläder 2
bjorn4711 Långa armar Kläder 16
mrhandley Skaljacka för långa Kläder 6
tango Haglöfs damasker, hur använda de långa remmarna? Kläder 1
Långa skidbyxor? Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...