Skalbyxor för oss med långa ben!

Hejsan!

Har letat med ljus och lykta ett längre tag efter en skalbyxa som passar mina lite längre ben. Jag har varit och känt på flertalet sköna byxor som sitter i det närmaste perfekt i passformen förutom att de är för korta. Har kikat på flera märken men alla envisas med storlekar i S,M,L,XL - när det i själva verket är c152 som vore perfekt.

Jag undrar därför om någon har koll på om det finns skalbyxor med långa ben?

Vänligen
Anejon

Fjällräven ex säljer byxor med "rålängd" ITAB har en del olika byxor och dom i rålängd och det är flera tillverkare som har. Googla runt på "frilufstsbyxa rålängd" så hittar du.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Beror på vad du väger in i begreppet 'skalbyxor', men ex Marmot Precip regnbyxor finns även i modell med längre ben. Storlek 152 brukar motsvara Large, ex Large long.

Just Marmot Precip är nästan den enda regnbrallan du hittar med lång benlängd i Sverige. Hade en sådan i XL som var tillräckligt lång men bred som ett mindre tält, har nu hittat en M Long som passar bra.
Däremot har t.ex Arcteryx på sin hemsida, och i butiker i Canada och USA, flera olika benlängder på de flesta av sina skalbyxor (small, regular och tall). Men jag har inte hittat den servicen i någon svensk butik. Vilket är dåligt, man borde åtminstone kunna beställa hem en Medium Tall om man betalar för sig...
Jag tycker att Norröna och Tierra är lite bättre i passformen, d.v.s lite längre i förhållande till bredden, än t.ex Fjällräven, Black Diamond o.s.v, åtminstone de byxor jag har prövat.

@smyx Ja en definition på vilken typ av byxa som jag söker är nog på sin plats. En tålig byxa både för vandringar men även alpin skidåkning.

Har kikat en del på fjällrävens keb-eco och lundhags rocket som jag tycker verkar vara robusta men ändå dugliga för vandringsturer. Men tyvärr verkar de bara finnas för människor med korta ben.

Tack för tipset om arcteryx. Kanske kan hitta något lämpligt där men jag måste ändå säga att det är trist att det inte går att hitta dessa storlekar i svenska webshopar i större utsträckning.

Haglöfs, Marmot och Arcteryx är tre tillverkare som brukar ha olika benlängd på sina skalbyxor (short, regular, long), dock är det sällan som återförsäljare tar hem annat än regular. Så det blir nog till att specialbeställa.

Haglöfs, Marmot och Arcteryx är tre tillverkare som brukar ha olika benlängd på sina skalbyxor (short, regular, long), dock är det sällan som återförsäljare tar hem annat än regular. Så det blir nog till att specialbeställa.
Jag kollade genom Marmots och Haglöfs hemsidor, tyvärr verkar de inte ha olika benlängder i sortimentet längre, på Marmots hemsida fanns inte ens Precipbrallan i olika längder, och definitivt inte "bergsbyxorna".
Tack för tipset om Berghaus baetis200 !

Men kan man kontakta tex fjällräven och be dem specialsy byxor med längre ben? Svindyrt?

Skickat från min S60 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips