Behöver tips vid köp av begagnat

Hej!

Jag ska köpa en hybrid, och har kollat ut några olika och vet ungefär vad jag vill ha. Däremot behöver jag tips om vad man bör titta lite extra på på en cykel innan man köper den. Det är ju alltid lite oroligt när man köper begagnat, framförallt av privatpersoner.

Så om någon har några snabba tips om vad jag bör kolla upp lite extra på en cykel, för att undvika att bli lurad, vore jag grymt tacksam!
-Johannes
 
Sådant som är svårt att rikta ska vara rakt. Som t.ex. ram, framgaffel, vevparti.
Det får naturligtvis inte finnas sprickor. Titta kring vevlagret, längs ramens nederrör, gaffeländar, svetsfogar, fälgsidor.

Slitdelar som kedja och kransar kan man byta. Men kolla gärna att det är lätt att hitta reservdelar som passar innan du slår till, och vad de kostar. Även fälgar och bakväxel kan man i viss mån räkna som slitdelar.

Köp inte stöldgods. Be att få se originalkvittot.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Hej Gunnar, och tack för svaret!

Sprickor i exempelvis ram och gafflar, syns de väl eller måste man titta väldigt, väldigt noga?
 
Det börjar med en knappt synlig spricka, men om någon försöker sälja en cykel för att den är trasig har ju han/hon upptäckt sprickan själv, och då borde du också kunna se den. Man ska nog inte vara överdrivet rädd för sprickor. Det som framför allt spricker enligt min egen erfarenhet är fälgar, och som jag skrev får fälgar närmast betraktas som slitdelar som man byter när de är slut. Gäller särskilt om man har fälgbromsar.
 
Okej. Har siktat in mig på en Nishiki Pro SL från -04, som enligt säljaren inte har gått mer än 50-60 mil, så om han inte ljuger alltför hårt ska det nog inte vara någon fara :) Tar med mig en kompis som har en del koll på landsvägscyklar, så uppenbara brister ska nog upptäckas i tid.

Tack för hjälpen!
 
Lycka till!

Förresten, ett ställe till som kan vara värt att titta lite extra på är växelörat, dvs där man skruvar fast bakväxeln i ramen. Det kan bli böjt om man kör omkull och tål inte att böjas tillbaka hur många gånger som helst.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips