Bara tunneltält till fjälls??

Är det bara Fjällräven el Hilleberg och någon rusta tält som folk använder till fjälls??

Har surfat runt på bloggar mm och letat lite bra tips på resmål och lätt utrustning.. och enda man ser är stora hedeliga tunneltält på 5kg överallt,när man läser här på forumet så får folk utslag när man pratar tält på 2kg utan det ska vara max 1kg el helst 500g..

Har sett max 5 bloggar med lättpackare några med hammock men resten måste ha blivit avknyffade från Hercules plan på plats..

Sitter alla lättpackarna hemma utan pengar efter all investering på svindyr utrustning så dom har råd på sin höjd ta bild på grejorna hemma??

Har ni tips på bra och intressanta bloggar??
 
inte en enda blogg.. själv blandar jag hejvilt.. allt från UL pressening och hammock till hilleberg.. har även ett fjälliz kupoltält.. fantastiskt bra!!
 
Är det bara Fjällräven el Hilleberg och någon rusta tält som folk använder till fjälls??

Har surfat runt på bloggar mm och letat lite bra tips på resmål och lätt utrustning.. och enda man ser är stora hedeliga tunneltält på 5kg överallt,när man läser här på forumet så får folk utslag när man pratar tält på 2kg utan det ska vara max 1kg el helst 500g..

Har sett max 5 bloggar med lättpackare några med hammock men resten måste ha blivit avknyffade från Hercules plan på plats..

Sitter alla lättpackarna hemma utan pengar efter all investering på svindyr utrustning så dom har råd på sin höjd ta bild på grejorna hemma??

Har ni tips på bra och intressanta bloggar??

Själv föredrar jag kupoltält...och inga små hundkojor för mig, har sovit tillräckligt många hundra nätter i trånga solotält...nej, ett lätt tvåmans är min modell som solo, och ett tre när vi är två :).

...den dag jag börjar blogga vill jag att någon stjäl min dator och rycker mitt internet...

//J
 
Nästan samma här, fast jag bytte bort mitt 2-mans Allak till ett 1-mans Soulo. Kör med ett HB Nammatj 3 när vi är två plus hund.
 
Hon äter lika mycket som mig men jag blir fet och hon är vältränad med väldigt låg fettprocent. Fattar noll. Jag har en Jervensäck till hunden så det blir inte så blött inne men visst hade det inte suttit fel med GT-absid.

vi kör GT, skönt att ha hundarna i absiden.. gillar inte att trängas med dom i innertältet.. din sambo väger ju mindre än en hantel :)
 
Här är ett någorlunda lätt tält i fjällmiljö (1,2 kg 2-personers tält):

IMG_6488.JPG


Nog finns det en hel del bloggar och reseberättelser på nätet med och om lätt utrustning om man bara ids söka lite, även om det mesta materialet är på engelska.

Jag kör med lätt utrustning och har en blogg, men rör mig mest på cykel och ganska lite i fjällen.
 
Lätt tvåmannatält är bra tips

Det är gott råd som föregående har skrivit - satsa på ett lätt tvåmannatält som fungerar som både solo- och duotält.

När jag skaffade mig ett lätt tvåmannatält - då använde jag aldrig Hilleberg-tält (hade två: Akto & Helags) efteråt. Tog alltid med det här lätta duotältet eftersom det tog mindre plats och var tom lättare än Akto. Dessutom fungerade det bra i de flesta förhållanden. Det är bättre att ha färre tält och använda dem oftare än att ha flera och knappt använda dem. På kort tid blev det flera nätter i lättviktstältet än antalet nätter i Helags och Akto.

Det existerar inget perfekt tält - det är alltid en kompromiss. Nackdelen med det här lättviktstältet är att det inte är lika varmt som svenska fjälltält som är totalt skyddat mot väder och vind.

/Jonas
 
Det finns många bloggar på engelska som sagt. Du kan börja titta på nordiclightpacking.com t ex.

Jag vänder mig lite emot uttalandet att lättpackning skulle vara så dyrt. Det är snarare tvärtom (frånsett sovsystemet, med säck och liggunderlag). De flesta av mina nya lätta prylar har varit rejält mycket billigare.

Det jag har valt att offra är vindstabilitet och varmt tält. Vill man inte offra det får man lägga till ett halvt kilo till och lite mer pengar, men inte mer än ett tradtionellt fjälltält ändå. Jag tänker då på t ex tarptent scarp 2, med extra bågar och nyloninnertält. Borde gå loss på runt 3000kr.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
anomifo Reservdelar till tunneltält? Bo och sova 2
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
vandrafjäll NORDISK Oppland 3 LW tunneltält Bo och sova 12
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
Jocke_latorp Tunneltält Bo och sova 4
JohnnyL Tunneltält med två ingångar? Bo och sova 3
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
thureb Tunneltält med liggriktning längs med bågarna Bo och sova 16
christer42 Helsport - Tunneltält Bo och sova 5
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
Jocke B Vettiga tunneltält - tips? Bo och sova 5
Carassius Tunneltält Bo och sova 30
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.