Tunneltält

Hej!

Jag velar mellan Fjällrävens Akka R/S 2 och Hillebergs Nammatj 2 GT.

Skiljer inte så mycket vid en första jämförelse.
Vad motiverar prisskillnaden?
Har jag missat nåt viktigt?

/Micke
 
Mycket

Hej
Det finns många trådar om detta, sök. Min åsikt (som ägare av Nammatj3) är att har du råd köp Hilleberg. Kvaliteten och detaljerna är mycket bra. Har du inte råd skall du ändå inte köpa Fjällräven tältet. Helsport har ett brättre tält som är lite billigare eller köp ett bergans
mvh
ht
 
Re: Mycket

bredviken; sa:
Hej
Det finns många trådar om detta, sök. Min åsikt (som ägare av Nammatj3) är att har du råd köp Hilleberg. Kvaliteten och detaljerna är mycket bra. Har du inte råd skall du ändå inte köpa Fjällräven tältet. Helsport har ett brättre tält som är lite billigare eller köp ett bergans
mvh
ht

Det är ju bra om man kan motivera sina åsikter på något vis också.. ;) Vad är t ex fel på Fjällräven som Hilleberg, Bergans och/eller Helsport gjort rätt?

Prisskillnaden mellan exempelvis Nammatg 2GT och Akka RS/2 är ju drygt 2000 kronor. Vad motiverar detta?

MvH
 
Re: Re: Re: Mycket

tigertamjaren; sa:
millimeter; sa:
Prisskillnaden mellan exempelvis Nammatg 2GT och Akka RS/2 är ju drygt 2000 kronor. Vad motiverar detta?

MvH

Exakt ett kilo, eller nästan 50% högre vikt än Hillebergtältet...

Okej, jag har länge funderat på hur man ska tolka Fjällrävens viktangivelser. De anger dels en "Total vikt", och dels "totalvikter" för enbart bågar respektive pinnar. Det man måste bära med sig på fjället är alltså "Total vikt" + "Bågar total vikt" + "Pinnar total vikt" = ca 3.7 kg?

[Edit]

Hilleberg anger "nettovikt" och "bruttovikt", och det verkar som om "nettovikten" är vikten för tält och stänger, dvs utan markpinnar. Om man lägger på 200g för markpinnarna (samma som för Akka) så får man 2.9 kg för Nammatg 2GT och 3.7 kg för Akka R/S 2, så det skiljer kanske 0.8 kg. Vikten är isf 30% högre för Akka.

MvH
[Ändrat av millimeter 2005-02-17 kl 10:22]
 
Istället för tält - total förvirring

Jag kan inte tänka mig att Fjällräven är så psykotiska att deras totala vikt inte är just totalvikten - samma sak som Hillebergs bruttovikt.

En vikt som inte innehåller vikten för pinnar och bågar kan ju inte på något sätt kallas "total". Den är tvärtom väldigt "o-total".

Alltså:
Nammatj 2 GT: 3,3 kg
Fjällräven Akka 2: 3,0 kg

(ellervafan?)

Skillnaden mellan tälten ligger nog mest i materialvalet. Nammatj har en väv som är galet stark.
Jag gissar att Akkas väv mer är att jämföra med Nallos.
Jämför man Akka och Nallo GT blir det enklare eftersom tältens vikt/prisförhållanden är ungefär lika. Akka är ungefär lika mycket billigare som det är tyngre.
 
Re: Istället för tält - total förvirring

Nordesjö; sa:
Jag gissar att Akkas väv mer är att jämföra med Nallos.
Jämför man Akka och Nallo GT blir det enklare eftersom tältens vikt/prisförhållanden är ungefär lika. Akka är ungefär lika mycket billigare som det är tyngre.

Har jag mycket svårt att tro på. Tekniken är knappast den samma vid tillverkning av tyget. Hilleberg har inte ens tejpade sömmar på grund av att det inte behövs då sömnadstekniken är överlägsen.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Istället för tält - total förvirring

crazy; sa:
Nordesjö; sa:
Jag gissar att Akkas väv mer är att jämföra med Nallos.
Jämför man Akka och Nallo GT blir det enklare eftersom tältens vikt/prisförhållanden är ungefär lika. Akka är ungefär lika mycket billigare som det är tyngre.

Har jag mycket svårt att tro på. Tekniken är knappast den samma vid tillverkning av tyget. Hilleberg har inte ens tejpade sömmar på grund av att det inte behövs då sömnadstekniken är överlägsen.

*Försiktig fundering*

Är det inte så att materialet i Hillebergs tält gör att det inte går att tejpa sömmarna även om Hilleberg skulle vilja det för att tejpen inte fäster nog bra. Istället får man lov att använda sömtätning i yttertältet för ett Hilleberg är inte helt tätt i sömmarna när det är riktigt dåligt väder ute. Inte mitt i alla fall.
 
Så här skulle jag välja

Vintertältning i fjället ingår i de tältningar du tänker göra, ta Hillebergtältet, de är ohyggligt beprövade i vinterfjället.

Liten budget och ingen vintertältning i fjällterräng eller eljest hårt vindexponerad, ta Fjällräventältet.

Vad som skiljer mellan tälten vet jag inte, men ett vet jag att på vintern i fjällterräng är det tryckt att ha erkänt stormsäkra prylar även om de kostar mer.
 
Re: Så här skulle jag välja

klippen; sa:
Vintertältning i fjället ingår i de tältningar du tänker göra, ta Hillebergtältet, de är ohyggligt beprövade i vinterfjället.

Liten budget och ingen vintertältning i fjällterräng eller eljest hårt vindexponerad, ta Fjällräventältet.

Vad som skiljer mellan tälten vet jag inte, men ett vet jag att på vintern i fjällterräng är det tryckt att ha erkänt stormsäkra prylar även om de kostar mer.

Onekligen en bra synpunkt (att man ska välja stormsäkra prylar), men samtidigt är det ju intressant att veta på vilket sätt exempelvis Fjällrävens Akka är stormodugligt.

Duger Akka så är det ju inte nödvändigt att köpa Hilleberg (och vice versa!). Frågan är alltså kanske inte vilket tält som klarar mest, utan vilket tält som är tillräckligt bra. På vilket sätt är inte Fjällrävens Akka-tält det? (Jag har inte lyckats hitta nån info om rivstyrkan på Fjällrävens dukar - deras hemsida är rätt dålig.)

(Jag funderar själv på inköp av ett av dessa tvåmannatält, vilket kanske märks.)

MvH
[Ändrat av millimeter 2005-02-17 kl 21:21]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.