Tunneltält med liggriktning längs med bågarna

1986 eller 1987 köpte jag ett tunneltält på Åhlens för 1000 Kr. Ett tremans Kerki konstruerat av Sten Brander. Utmärkt funktion med bra ventilation och två absider på långsidorna. Tältet hade en svaghet glasfiberbågar men gjorde utmärkt tjänst vid framför allt paddling under många år sedan jag bytt bågarna mot aluminium. Min fru modifierade tältet genom att sy in myggnätdörr även i den andra absiden vilket gav utmärkt ventilation med genomdrag tvärs tältet varma nätter.

Slutligen var tältets ytterduk alltför försvagad av solljus och fladder så det fick pensioneras.

Hilleberg sålde också den tiden motsvarande modell som hette Stalon. http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2173&all=1

Bägge tälten har utgått men jag gillar grundmodellen som ger bra utrymmen och innertältstakhöjd och bekvämlighet speciellt om man är två som delar ett trepersonerstält.

Man får då varsin ingång och stora absider att hantera sin packning i. Tar man ned innertältet blir det en utmärkt rastplats för en grupp och hyggligt säkert att hantera ett stormkök därinne.

Finns liknande tält på marknaden idag?

Thure
 
1986 eller 1987 köpte jag ett tunneltält på Åhlens för 1000 Kr. Ett tremans Kerki konstruerat av Sten Brander. Utmärkt funktion med bra ventilation och två absider på långsidorna. Tältet hade en svaghet glasfiberbågar men gjorde utmärkt tjänst vid framför allt paddling under många år sedan jag bytt bågarna mot aluminium. Min fru modifierade tältet genom att sy in myggnätdörr även i den andra absiden vilket gav utmärkt ventilation med genomdrag tvärs tältet varma nätter.

Slutligen var tältets ytterduk alltför försvagad av solljus och fladder så det fick pensioneras.

Hilleberg sålde också den tiden motsvarande modell som hette Stalon. http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2173&all=1

Bägge tälten har utgått men jag gillar grundmodellen som ger bra utrymmen och innertältstakhöjd och bekvämlighet speciellt om man är två som delar ett trepersonerstält.

Man får då varsin ingång och stora absider att hantera sin packning i. Tar man ned innertältet blir det en utmärkt rastplats för en grupp och hyggligt säkert att hantera ett stormkök därinne.

Finns liknande tält på marknaden idag?

Thure

Tältcentralen har en modell, tror den heter Ripan.

Taltcentralen.se

//J
 
Kanske du kommer närmast ditt önskemål genom att titta på självstagande tält, ex HB Staika, Allak eller Unna. Dessa tält ger några av de fördelar du räknade upp, men med korslagda stänger istället för parallella;)
Ex Staika är 140cm i liggbredd vilket är lite mer än vanliga HB 2-manstält
 
Exped

Håller med dig Thure, även om jag själv aldrig haft ett sådant tält. Egentligen är det en modern variant av de gamla ryggåstälten, t ex Fjällräven Original som jag var väldigt nöjd med i yngre dagar, men som nu känns hopplöst omodernt.
Titta på Exped, de har ett par modellserier (Venus och Orion) som nog motsvarar dina önskemål. De har, precis som Hilleberg Staika, tre bågar, men med den skillnaden att två bågar sitter parallellt med den tredje vinkelrätt tvärs över. Bör ge bättre utrymme i innertältet och hyggliga absider. Såg ett Orion uppställt en gång och nackdelen jämfört med Staika tyckte jag verkade vara att duken mellan de parallella bågarna blev dåligt utspänd, åtminstone nertill

http://www.exped.com/sweden/en/product-category/tents
 
Jag delar din förtjusning i denna typ av tältarkitektur. Exped har flera modeller med liggriktning längs med bågarna och dubbla ingångar, fr a Orion och Venus, varav den förra dessutom är självstagande. Bägge finns i två- och trepersonsstorlek och i "expedition grade"-version. Venus även i UL-version.

Edit: var visst inte ensam om att tipsa om Exped ;)
 
Jag tror att det här tältet är ganska nära Stalon som också hade ytterduk av silikoniserad polyester och var relativt tungt. Priset är dock lägre. Jag har tipsat om det här tältet tidigare i någon annan tråd utan att ha någon koppling till vare sig shoppen eller tälttillverkaren. Däremot tror jag att det är ett mycket bra tält för pengarna och jag gillar också tältarkitekturen.

Xtend Adventure Blizzard 3

Tältet finns även i tvåpersonersutförande.
 
Jag vill förtydliga att jag inte äger ett sådant tält Thure. Jag har ett Exped Venus extreme när jag vill ligga längs med bågarna och ett Hilleberg Keron 4 när jag positionerar mig i rät vinkel mot dem. (Vi är fyra i familjen.) Vi har dock sytt ett extra innertält till hillebergtältet, motsvarande ett halvt originalinnertält. Då blir det som ett Stalon GT och vi ligger längs med bågarna.

attachment.php


Jag har alltså ingen egen erfarenhet av Blizzardtältet, men jag skulle för det priset utan tvekan rekommendera till någon av mina vänner om de skulle få för sig att tälta på fjället.

Den största nackdelen är vikten (4kg för trepers. resp 3,5kg för tvåpers.), men i gengäld får man gått om utrymme och kraftig tältbotten. Att yttertältet är av silikoniserad polyester bidrar också till ökad vikt jämfört med nylon, men polyestern har fördelen av att inte expandera vid kyla (kallt regn, dagg), vilket kan resultera i hängande duk. Detta borde innebära att man inte behöver efterspänna tältet. Jag har ägt en äldre version av Keron vars yttertält var av silikoniserad polyester med den egenskapen.

Dessutom tilltalas jag av Blizzardtältets ventilationsmöjligheter samt enkelhet.
/daniel
 
Jag har ett Exped Orion 2 Extreme tält som jag är väldigt nöjd med och som känns som ett tält som du beskriver. Två ingånger, bra plats då väggorna är branta och tältet högt(jag kan problemfritt stå på mina knä) och man ligger längs med bågorna. Mitt tält har funkat galant på sommaren och även på vintern uppe i nordnorge i riktig snöstorm.
Vikten är lite bättre än HB Staika och förpackningsmåttet är också bättre (jag få tom in tältet i min Arrow Ivalu kajak) Staikan står däremot lite bättre innan man spänner av med pinnar.

De klagomålen jag har hittat om Orion verkar mest vara handhavande fel. Tex få man inte spänna de första två bågorna innan man satt in den tredje, men har man ingen koll spänna man med följd att den tredje bågen är svårt att få in eller tom går igenom duken på ngt ställe - gör man rätt vilket inte är så svårt så funkar allting smidigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.