Kupol eller tunneltält

Det beror väl lite på vad du skall ha det till.. Generellt så kan man säga att kupoltältens fördel är att dom är självstagande och ytterst vindtåliga medans tunneltältets fördelar ligger i utrymme per kilo tält. Med detta så vill jag inte påstå att tunneltälten inte är vindstabila, jag har själv tillbringat en natt i ett kerontält när det blåste styva 25sekundmeter.. Själv så har jag svårt att välja, jag har nu ett kupol men jag hade tidigare ett tunnel men jag vet inte vad det blir nästa gång så att säga...hehe

.
 
Jag befinner mig mest i skärgården och oftast på hårt underlag.. så det kanske är smartast med kupol då... eller ? Tunneltällten måste stagasupp mer än kupol ..?

Jimmy
 
Staika

Då kan jag rekomendera Hillebergs Staika. Det är bara att slänga upp på vilken stenhäll som helst. Visst är priset ganska högt men livslängden borde ligga uppåt 15-20 år om man inte använder det extremt mycket.
 
Som kontring till Staika vill jag tipsa om en silvrig budgetvariant av
kupoltält de har på Jysk för 400:-. Jag lånade ett sådant av min
syster inför en 1-veckas västkustpaddling förra sommaren.
Nu var det iofs milda förhållanden och nära till mänskligheten, men
det fungerade riktigt bra.

Jag tycker det kan vara en god investering som första-tält. Dels lär
man sig vad man uppskattar i ett tält, dels har man ett reservtält
man vågar låna ut när man har köpt det största bästa dyraste på
marknaden.

När man väl har lagt ut halva årslönen på exempelvis ett Nallo 2 GT
så är det omöjligt att övertyga sin sambo om att man "behöver" ett
slit-och-släng-tält. Jag lovar. :)
 
boran; sa:
När man väl har lagt ut halva årslönen på exempelvis ett Nallo 2 GT
så är det omöjligt att övertyga sin sambo om att man "behöver" ett
slit-och-släng-tält. Jag lovar. :)

Jag tror att Hillebergsägarna fungerar som småbarnsföräldrar, i sin besvikelse över att det inte riktigt blev som dom trodde så försöker dom lura oss andra i samma fälla som dom själv gått i... Har man varit så ****** att man köper ett tält för mellan 6-8000:- och inte deltar i polarexpeditioner eller everestbestigningar så har man nog tagit i överkant.. Det finns otroligt många tält tillverkare som gör mycket mer prisvärda tält än vad Hilleberg gör, men som vanligt på utsidan så hör man mantrat, hilleberg, lundhag och bergan... Tyvärr så är folk inte kritiska inför sina inköp utan köper av gammal vana det som är "modernt"... Nej!! Se dig kritiskt om efter ett bra tält, lägg lite mer pengar än 400:- och mindre än 6000:- så kommer du att hitta ett jättebra tält!! Gå in på [ http://www.addnature.com/ ] och kolla så skall du se att det finns finfina tält runt 2500:-..
 
FJS90/91; sa:
Jag tror att Hillebergsägarna fungerar som småbarnsföräldrar, i sin besvikelse över att det inte riktigt blev som dom trodde så försöker dom lura oss andra i samma fälla som dom själv gått i... Har man varit så ****** att man köper ett tält för mellan 6-8000:- och inte deltar i polarexpeditioner eller everestbestigningar så har man nog tagit i överkant.. Det finns otroligt många tält tillverkare som gör mycket mer prisvärda tält än vad Hilleberg gör, men som vanligt på utsidan så hör man mantrat, hilleberg, lundhag och bergan... Tyvärr så är folk inte kritiska inför sina inköp utan köper av gammal vana det som är "modernt"... Nej!! Se dig kritiskt om efter ett bra tält, lägg lite mer pengar än 400:- och mindre än 6000:- så kommer du att hitta ett jättebra tält!! Gå in på [ http://www.addnature.com/ ] och kolla så skall du se att det finns finfina tält runt 2500:-..

Håller inte med.... Vist finns det bra tält för ett par tusenlappar. Jag hade själv ett litet kupoltält i flera år som jag köpt på JYSK och det funkade helt OK.
Nu har jag äntligen fått en ekonomi som tillåter mig att köpa ett Nallo 3GT från HB (och jag är fullt medveten om att många andra tillverkare gör lika bra tält !!!). Jag tycker inte att jag är blåst bara för att jag lagt ut mycke pengar på ett tydligt "overkill". Jag slipper bära lika tungt och jag vet med mig att tältet håller. Jag tänker inte göra några expeditioner till grönland utan kommer att hålla mig i våra svenska fjäll och lågland...
Så jag håller nog inte med dig Patric....Man har inte automatiskt gått i en fälla bara för att man köper ett HB !!!

/P.D
 
P.D; sa:
Håller inte med.... Vist finns det bra tält för ett par tusenlappar. Jag hade själv ett litet kupoltält i flera år som jag köpt på JYSK och det funkade helt OK.
Nu har jag äntligen fått en ekonomi som tillåter mig att köpa ett Nallo 3GT från HB (och jag är fullt medveten om att många andra tillverkare gör lika bra tält !!!). Jag tycker inte att jag är blåst bara för att jag lagt ut mycke pengar på ett tydligt "overkill". Jag slipper bära lika tungt och jag vet med mig att tältet håller. Jag tänker inte göra några expeditioner till grönland utan kommer att hålla mig i våra svenska fjäll och lågland...
Så jag håller nog inte med dig Patric....Man har inte automatiskt gått i en fälla bara för att man köper ett HB !!!

/P.D

Nu är det så att jag hårddrar det för att poängtera hur fånigt det blir när alla helt utan att sondera marknade skriker ut att Hilleberg är lösningen på alla problem. Hillberg gör asbra tält det har jag aldrig sagt något om men de flesta köper nog inte Hillberg för att dom är extremt insatta i hur tält fungerar utan just för att det är lite "tufft" med ett Hillebergstält... Varför inte titta på Terra Nova tälten om man vill ha ett lite "tuffare" tält?

De flesta behöver inte ett tält för dom pengarna, de flesta klarar sig med ett tält för halva priset av ett Hillberg, både 400:- och 6000:- är överdrifter åt båda hållern.. Någonnstans i mitten så finns det grymt fina och mycket mer prisvärda tält än Hilleberg.
 
FJS90/91; sa:
[ Hillberg gör asbra tält det har jag aldrig sagt något om men de flesta köper nog inte Hillberg för att dom är extremt insatta i hur tält fungerar utan just för att det är lite "tufft" med ett Hillebergstält...

Måste man vara extremt insatt i hur tält fungerar för att få köpa ett HB ? När jag skulle köpa tält så hittade jag inget annat som vägde mindre till samma yta och rivstyrka. Jag har inte disputerat i tält-matrial-kännedom, men tycker inte att det behövs heller.....

/P.D
 
Forts. från Everesttråden...

"sajberjohan (Johan Forsberg) skrev:
Har du några bra exempel på tält som är billigare än Hilleberg och bättre än Everest?

Går i tältköpartankar och Hilleberg är alldels för dyrt för mig..."

Jag tänker bl a på helsport, vaude, tnf, marmot, fjällräven, haglöfs, bibler, moss, msr, mountain hardwear, sierra designs, lowland, jack wolfskin m.fl.
Av dom jag räknade upp är väl inte alla så mycket billigare än hilleberg, men särskilt om man väljer ett 3-säsongstält så kommer man ner betydligt i pris. Tyvärr är ju dock den svenska marknaden ganska begränsad men om man ger det lite tid och söker igenom tältmarknaden hittar man snabbt många intressanta alternativ. Jag kan även rekommendera att hålla utkik på begagnatmarknaden. Jag köpte själv ett Marmot Fortress geodesiskt kupoltält för 3800 kronor. Ett kap visade det sig som jag är mycket nöjd med. Klart i klass med dom Hilleberg jag varit i kontakt med, om inte bättre. Annars kanske detta tält vore nåt att slå upp i Sarek.. :)
tudor.GIF


mvh
David
 
Är Hilleberg värre än andra premiummärken?

Egentligen fattar jag inte riktigt varför just Hilleberg får vara det svarta fåret när andra premiummärken (Arcteryx, Klättermusen, Norröna mfl) inom andra områden har lika stor prisskillnad mot sina konkurrenter.

Förra säsongen gjorde jag en liten snabbkoll på vad tunneltält kostar, och det visade sig att Hillebergs tält inte så galet tokdyra om man jämför med andra prisskillnader i branschen:

Tremans tunneltält med förlängd absid:

Fjällräven Akka (mellansegmentet) : 4999 kr
Berguven Classic T3 (budgetsegmentet) : 4298 kr
Hilleberg Nammatj 3 GT (premiumsegmentet): 6680 kr (årets pris)

Hilleberg är 50 % dyrare än Berguven. Det är ungefär så mycket dyrare en sovsäck från Haglöfs är än en från McKinley. Och de säckarna är i princip identiska i materialen!
Det är betydligt större prisskillnad mellan till exempel en ryggsäck från Lundhags och en från Everest (ca 80 %). Och även där är materialskillnaden liten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
gmg kupol eller tunneltalt Bo och sova 4
lasmog Kupol eller tunnel? Bo och sova 74
emparasso Tunnel eller kupol, främst för vandring Bo och sova 2
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
flanell familje tält, jofa 80-tal stuket VS 2010 nylon kupol Bo och sova 7
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.