Hilleberg kupol eller tunnel?

En försäljare i en friluftsbutik rekommenderade mig att köpa ett tunneltält från HB istället för ett kupol (Allak), mycket pga att det var lättare att sätta upp själv. Jag ska ej vandra själv, men han anspelade på om det skulle hända någonting med den andre parten så jag skulle få lov att sätta upp tältet själv. Vad säger Ni? Jag har lutat mer åt Allak eftersom det, vad jag förstått är mer stabilt i stark vind. Jag ska använda det på sommaren. Tycker det verkar segt att gå ut ur tältet mitt i natten och rikta om ett tunneltält i vindens riktning.
angående tunneltält: är det värt att bära några extra 100 gram för ett Nammatj istället för ett Nallo? Nammatj är väl mer stabilt vad jag förstått.
 
En försäljare i en friluftsbutik rekommenderade mig att köpa ett tunneltält från HB istället för ett kupol (Allak), mycket pga att det var lättare att sätta upp själv. Jag ska ej vandra själv, men han anspelade på om det skulle hända någonting med den andre parten så jag skulle få lov att sätta upp tältet själv. Vad säger Ni? Jag har lutat mer åt Allak eftersom det, vad jag förstått är mer stabilt i stark vind. Jag ska använda det på sommaren. Tycker det verkar segt att gå ut ur tältet mitt i natten och rikta om ett tunneltält i vindens riktning.
angående tunneltält: är det värt att bära några extra 100 gram för ett Nammatj istället för ett Nallo? Nammatj är väl mer stabilt vad jag förstått.


De två varianterna är lika lätta att slå upp enligt min mening. Om jag skulle köpa tält för sommarbruk skulle jag absolut köpa den lättare duken. Det är nog ingen som går ut på natten och flyttar tältet. Om det blåser så hårt att du inte vågar ha kvar det som det är, hur lätt tror du då att det kommer gå att flytta tältet i mörker ? :) Tänk istället efter innan du slår upp tältet!
 
Jag tycker säljaren har fel. Jag har testat att resa ett Nallo i ca 25 m/s ensam, och det är ingen barnlek (även om det går). Att ligga ner och pressa duken mot marken med kroppen och samtidigt föra in bågarna är... spännande...

Ett Allak inbillar jag mig är lättare. Dessutom så spänns duken automatiskt av bågarna. Just att få spänn på duken, så att den inte fladdrar allt för mycket, är det stora problemet med tältresning i hård vind (enligt min förvisso begränsade erfarenhet).
 
Har själv ett Staika och ett Nammatj 2GT. Det senare köpte jag för att jag blivit lite trött på att sätta upp Staikat med alla sina krokar och för att få större absid. Staikat använder jag bara när jag paddlar i skärgården, där det med sin självstagande konstruktion har sina fördelar. På vandringar sommar som vinter föredrar jag tunneltältet - snabbare att sätta upp, lite lättare och högre boendekomfort.
Att jag valde Nammatj före Nallo beror på den bättre ventilationen. Men Nallo GT har ju en suveränt mångsidig absid, så valet var inte lätt.
 
Håller med om att tunneltält är lättare om man är ensammen. Man fäster kortsidan med 2 tältpinnar, trär sedan in stängerna utan att behöva flytta sig och sedan drar ut "dragspelet". Sätter man upp ett kupoltält måste man springa runt en massa och det är jättesvårt att skjuta in båda stängerna samtidigt, särskillt om det blåser.
 
Håller med om att tunneltält är lättare om man är ensammen. Man fäster kortsidan med 2 tältpinnar, trär sedan in stängerna utan att behöva flytta sig och sedan drar ut "dragspelet". Sätter man upp ett kupoltält måste man springa runt en massa och det är jättesvårt att skjuta in båda stängerna samtidigt, särskillt om det blåser.

Nu har jag bara rest HBs kupoltält under ytterst stillsamma förhållanden, men de har ju fördelen att man kan sätta i en båge i taget och att den bara sätts i i ändarna, sedan krokar man upp tältet. Inbillar mig att det är bra mycket lättare i vind.

När det inte blåser är det piece of cake att sätta upp ett av deras tunneltält. Men när det blåser är det värre. Och då är det ändå en ovanligt begåvad design. (Fast jag tycker ryggås är ännu enklare ;) )
 
Har aldrig vänt mitt nammatj efter det att vinden vänt sig. Det har hållt i sex år hittills. Tror att tält är det som är mest överspecat i de flesta packningar. Och kom inte med argumentet att det är jätteviktigt, klarar sig everestexpeditioner i ett BD firstlight så ska man nog klara sig i fjällen med vilket HB-tält som helst, oavsett vindriktning.

Själv har jag överlevt nån fjällvecka i festivaltält för många år sen. Det var skoj, men lite fuktigt. Hade lika god upplevelse som sist, i ett nammatj.
 
Nu har jag bara rest HBs kupoltält under ytterst stillsamma förhållanden, men de har ju fördelen att man kan sätta i en båge i taget och att den bara sätts i i ändarna, sedan krokar man upp tältet. Inbillar mig att det är bra mycket lättare i vind.

När det inte blåser är det piece of cake att sätta upp ett av deras tunneltält. Men när det blåser är det värre. Och då är det ändå en ovanligt begåvad design. (Fast jag tycker ryggås är ännu enklare ;) )

På vilket sätt har du problem med att sätta upp ett HB tunneltält själv i vind? Har svårt att se problemet själv, men har bara haft mitt i 15 år.

Fördelen med tunneltältet är att du i lugn och ro kan föra in en båge i taget med tältet liggande platt på marken utan att vinden når det och utan att det riskerar att flyga iväg (kortsidan är redan fäst mot vinden). När bågarna är på plats reser du tältet på 2 sekunder genom att dra ur absiden i vindriktningen och sätta fast den med två spik. Inget fipplande med krokar i kombination med fladdrande tältduk. Jag förstår faktiskt inte hur det kan bli enklare.

Kan tillägga att jag aldrig under de 15 åren jag haft mitt tält har behövt vrida det pga vinden.
 
Har et Nallo 2, et Saivo og et Nanok Arxcis Duo telt (likner Allak). En venn har Jannu. Har satt opp både Nallo 2 og Saivo i vind rundt stiv kuling/liten storm om vinteren alene.

Jeg valgte nettopp Saivo som nytt vintertelt da Hillebergs kuppeltelt med klipssystem er de desidert enkleste å sette opp alene i sterk vind. Du plugger teltet til bakken før du setter i stengene. Med tunneltelt må du først feste teltet til noe tungt, f.eks. sekken før du begynner oppsettingen. Det tar lengre tid å sette opp et kuppeltelt enn et tunneltelt.

Under normale forhold om sommeren er det ytterst sjeldent vindforholdene er såpass at du trenger et kuppeltelt. Jeg har imidlertid opplevd at teltet ble revet ut av hendene til onklen min på en fjelltur i Nord-Norge av sterkt vind. Teltet forsvant, og vi måtte gå tilbake.

Så lenge du ikke planlegger å bruke teltet mye vinterstid eller til toppturer ville jeg gått for et tunneltelt. Allak er et fint telt. Synes du ikke en ekstra kg gjør så mye så velg det. Selvstående kuppeltelt er også en fordel der det er vanskelig å få pluggfeste. Selv synes jeg Kaitum er et spennende telt. Kombinerer lav vekt med høy konfort.

Bildet viser oppsett av Saivo i sterk vind.
 

Bilagor

  • IMGP0017 copy.jpg
    IMGP0017 copy.jpg
    27.1 KB · Visningar: 2,313
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.