Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol)

Först stod jag och valde mellan Nammatj 2 och Nallo 2 som jag också fått testa på Femmans sport. Den egentliga skillnaden förutom några hundra gram och att Nammatj i 1800-väven kommer att se bättre ut om 35 år kom jag dock inte på. På grund av vikten och avsaknaden av andra skillnader lutar det åt Nallo av de två men det är absolut inte avgjort.

Jag kontaktade Hilleberg och deras säljare tyckte inte att det var någon nämnvärd skillnad på de två annat än just slitstyrkan över (lång) tid. Dock kastade han in kupoltältet Saito i leken, det var hans personliga favorit. Jag har ingen erfarenhet alls av kupoltält, vad har ni för åsikt om dem jämfört med tunneltält? Nu är ju Saito rätt tungt men finns i lättviktsvarianten Allak också, dessutom finns ju Jannu som ytterligare en variant även om det kanske inte är exakt vad jag är ute efter.

Hur ser ni på från frågan om tunneltält eller kupoltält? Gärna erfarenheter av de olika modellerna också!

Användningsområdet kommer att vara diverse vandring här och där i Sverige i bra och dåligt väder. Eftersom jag brukar kånka på en rejäl kamera får allt annat gärna vara så lätt som möjligt men jag är ingen gramnörd heller. En annan sak är att jag genom mitt jobb eventuellt kommer att få tillfälle att jobba i polartrakterna emellanåt, både i norr och söder och jag vill ju att tältet ska klara av det också. Å andra sidan lät det inte på Hillebergs säljare som att det skulle vara nämnvärt värre förhållanden där jämfört med de svenska fjällen i dåligt väder så jag vet inte om det är något att fästa sig vid.
 
Staika..?

...antar att du menar Staika när du skriver Saito :)?

Skillnad mellan Nammatj och Nallo är ju inte bara vävarna, ventilationen är betydligt bättre på Nammatj om du tänker dig att använda tältet i snö. Detta eftersom aktern på Nallotältet, där ena ventilen finns, ofta kommer att dreva över och vara under snön...medan de högt placerade ventilerna på nammatj håller sig snöfria. Sen är det utrymmet, i ett Nammatj kan du sitta rak i större delen av innertältet, i ett Nallo bara vid ingången.

Staika är ett utmärkt tält. Fördelen med två absider är en ingång i lä. Vintertid uppskattar du att kunna ta dig in och ut i lä när det är skitväder. Tältet tål också snötryck bätttre än tunneltält (alla kupoltält har den egenskapen). Även detta kan vara en bra skitvädersegenskap, man slipper ut och skotta om det rasar ner mycket snö.

Nackdelen med kupoler är lite mindre utrymme i förhållande till vikten, ett Nammatj känns rymligare än ett Staika t. ex.

Själv har jag ett Tarra som väger 2 hekto mer än Staika men som har betydligt bättre utrymmen. Enligt min mening ett bättre val om man ändå accepterar ett tält på ca 4 kg. Men då är absiderna av tunneltältstyp och måste sätta fast med pinnar. Men Tarra/Staika är tunga, om vintern med pulka spelar det ingen större roll, men om sommaren ska du packa dem i säcken ;)...

Allak har jag ingen erfarenhet av, men konstruktionen gör att tältet *borde* vara stabilt nog för lite tuffare vinterväder. Lättare vävar och tunnare stänger gör möjligen att tältet uppför sig lite annorlunda, men skillnaden i stryktålighet är nog på marginalen, har själv använt både Jannu och Suolo i riktigt hårt väder och det var inga problem (samma vävar och samma dimension på stängerna, fast iofs lite annorlunda konstruktion på Jannu).

//J
 
Tack för kommentaren, det var intressanta synpunkter du hade!

Jo precis, det är Staika jag menar, undrar vad jag fick Saito ifrån :) Det verkar inte gå att ändra inlägget så här långt i efterhand men Saito kan vi alltså glömma helt.
 
Jag har ett Nammatj som är ca 25 år gammalt och det är bara att gratulera Hilleberg.
Tältet är perfekt för mig när jag vandrar ensam. Även om det finns lättare alternativ så är det värt det extra kilot vid dåligt väder då man kan bre ut sig. Vi har till och med bott tre vuxna i tältet under en vandring och det var inga problem. Har man kamera och tillbehör kan det vara värt det extra utrymmet.

Lycka till, du lär inte bli missnöjd med ett Hilleberg.
 
Ok, fanns Nammatj för 25 år sedan? Det låter iallafall förtroendeingivande! :)
Men för 25 år sedan såg nog tältet ganska annorlunda ut. Även Keron har funnits länge, sedan 1980. Jag har jämfört ett sådant från -85 med ett av 2011-års modell och skillnaderna är många, både i material och storlek. Det blir lite som att jämföra en 25 år gammal Passat med en helt ny.

Med detta sagt är jag ändå inte säker på att dagens tält enbart är bättre. :)
 
Efter lite mer funderande och lite kontakt med Hilleberg igen lutar det mer åt ett Nammatj 2.

Jag ska till stan och kika på tält imorgon, då ska jag försöka få titta på kupolmodellerna också, men hur man än vänder på det är Nammatj väldigt lockande :)
 
Efter att ha satt upp 3 tält och tillbringat 3 timmar på Naturkompaniet, varav sista timmen på en pall mitt emellan alla tre med en hög broschyrer i knät, kom en säljare som tyckte att jag funderade för mycket och sa att jag borde gå ut och tälta istället. Mot en så obönhörlig logik fans inget att invända så gick jag därifrån med ett Nammatj 2 i grönt 10 minuter senare ;)

Nu ska jag följa hans råd och tälta!

(Jag kommer nog inte att sluta fundera däremot :) )
 
Nammatj 2 eller 3

Hej! Roligt att läsa denna diskussion, särskilt om ditt sista besök i affären mellan de tre tälten! Det kunde varit jag... Lutar själv åt Nammatj 2 (inte GT) men fick rekommendationen att ta till i storlek och välja Nammatj 3. Men då faller nästan lusten att använda det ensam ibland, och det kanske är det jag oftast gör, tältar själv. Så jag är mycket nyfiken på att höra dina erfarenheter när du tältat några gånger! Har själv ett gammalt Fjällräven Termo Expedition som jag skulle vilja byta ut, det är en stång i vägen och de sneda väggarna tar mycket utrymme i onödan, som man inte kan använda i kanterna alltså. Hälsningar från en som tältar mycket i tankarna hemma... men ibland ute!
 
;)


Jag ska såklart skriva några rader när jag har använt det lite mer, men det finns redan mycket skrivet om tältet på olika ställen, än så länge har det bara blivit en natt i det. Med tanke på att redan Nammatj 2 inte är det mest kompakta och lättaste skulle jag inte tro att Nammatj 3 är något man vill släpa på som ensamvandrare.

Det är riktigt gott om plats i Nammatj 2 också, väggarna är raka långt upp och det är högt i tak, du kanske kan få testa att sätta upp det i någon butik för att se själv.

Blir du inte nöjd med det är det inte ett tält du ska ha helt enkelt ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.