Bästa tältkaminen?

Jo det stämmer. Problemet är väl att de ser ganska små ut och har oklar kvalité. Jag vill ha en kamin med kvalité, hög effektivitet och med relativt stor plats för ved.:)
 
Höörs Plåt gjorde ju tältkaminen till FM, tung men med omvänd förbränning, kokyta och gnistsläckande skorsten.

Förekommer på öppna marknaden och är en av de bästa.

go tur
 
Både Tentipi och Helsport har kaminer till sina tältkåtor. De väger dock en del. Seekoutside (mindre amerikansk tillverkare) har lätta titan-kaminer i varierande storlek, som väger en bråkdel i jämförelse.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ok, nu klickade jag på länken med tältet. Vikten kanske inte är prioritet [emoji3]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Höörs Plåt gjorde ju tältkaminen till FM, tung men med omvänd förbränning, kokyta och gnistsläckande skorsten.

Förekommer på öppna marknaden och är en av de bästa.

go tur

Jo. Jag har den platta varianten men den är ju ganska svårhanterbar. Dessutom kass att laga mat på..
Måste ju finnas någon vanlig kamin med bra effekt och kvalité
 
Lånar denna tråd då jag har fråga i samma ämne. Funderar på kamin till tältkåta 8-10manna. Har försökt göra en liten översikt på modeller. Tänkte höra med er som har kamin eller har testat flera olika om ni har några tips. Kommer för egen del främst tas med vid paddling.
Några funderingar:
* Hur viktigt är det med rökrörets diameter?
* Vilket värde tycker ni det är att kunna strypa lufttillförseln så att det brinner länge så som på tex mobiba sogra? Hur mycket sotar det och hur stor risk för kolmonoxid i kåtan är det om man gör det?
* Hur stort värde upplever ni det är med glassida, kunna se elden för mysfaktor och när det är dags att lägga i? Eller är det så att less is more? (Enkel konstruktion med bara plåt, bättre hållfasthet och det sotar ändå igen)
* Hur mycket vikt lägger ni vid effektiv konstruktion att det är bra effekt på kaminen? Eller räcker det att det är en eldlåda?

* Hur viktigt att alla rör får plats och kan packas i kaminen? Känns som att många kaminer är anpassade för och inte rymmer längre skorstenshöjd än till de mindre kåtorna. Om man har en 8-10 manna storlek så får man komplettera och ta rör vid sidan av.
* Tex flera av Winnerwells kaminer och g-stove har ju "galler" man kan fälla ut på sidorna. Hur mycket använder ni det som avställningsplats vid matlagning eller torkhängare (är ju rätt nära kaminen, man vill ju inte elda upp kläderna).

Som sagt kollat lite och här här några olika modeller och kort info samt aktuellt pris hos en försäljare, inte jämfört och letat efter absolut billigaste. (Kan finnas något fel och en del behöver kompletteras för att passa kåtan vilket ju ökar både vikt och pris).
För min del är en del av spisarna alldeles för dyra men kom med åsikter, erfarenheter och plus och minus.


Mobiba sogra
11kg
klarar 39cm vedlängd
59x33x28
Kan strypa lufttillförsel så brinner i 6-10 timmar
9cm rör
3675Norska kronor

Winnervell nomad
Mått på själva kaminen exlusive tillbehör: 380 (L) × 200 (W) × 210 (H) mm.
Mått monterad: 430 (L) × 525 (W) × 2290 (H) mm.
Rökrör diameter: 63 mm/2,5tum.
Vikt ca 9,8 kg.
4259kr

Gstove Heat View
9,4kg
30x38x22cm 6cm skorsten

3499kr

Kamin Z-aim Danne G
Vikt: ca 10 kg komplett.
45x25x19cm
Diameter rökrör: 60 mm
2495kr

Petromax Loki 2
Mått: 40x25x? cm. Rördiameter ca. 6
Vikt: 10,5kg
2949kr

Savotta Hawu Wood Stove 400
37 x 22 x 40 cm
5,4kg
5075 kr
+ behöver kompletteras med rökrör och gnistfångare.

Helsport lavvu vedugn
13kg
Mått ? Men ser rätt stor ut.
4995kr

Winnerwell Woodlander Medium tältkamin
Mått 38x20x20
Rökrör diameter: 63 mm
Vikt ca 8,6 kg.
3619kr
Finns även i small och largestorlek och väger då 6 respektive 15kg

Tentipi Eldfell Pro 5
25x58x?cm
Vikt: 14,1 kg
8995 kr

Seek Outside U-Turn Stove Tältkamin Titan

0,737kg + skorsten 0,732kg + gnistskydd
4999kr + 2360kr + gnistskydd

Winnerwell Fastfold Titanium Stove Titankamin

36x22x18cm
1,8kg + skorsten och gnistskydd
5739kr + skorsten + gnistskydd

-----------
Egna tankar:

Winnerwell woodlander och nomad är ju tilltalande i pris kontra vikt.
Mobiba sogra känns intressant ut prespektivet att kunna strypa lufttillförseln så inte behöver mata ved så ofta, ffa nattetid. Den verkar även skydda marken rätt bra mot värme med strålningsplåtarna.
 
Hej. Ett par erfarenheter från de två sista (titan-) kaminerna på din lista, då jag har bägge och använt dem båda med ett par olika lavvus jag äger. Här är mina 2 cent:

Seek outside:

Jag har den kamin som Seek outside omnämnt som "large" och den väger in på precis under ett kilo (med några gram). Den värmer bra och lätt att bära - MEN godset är RIKTIGT tunnt, varför den svalnar snabbt. Det blir rätt mycket "elda för kråkorna" i den och man måste mata den ofta. Jag själv tycker inte om sättet den monteras (med bitar som först kläms ihop med varandra i spår i kanterna, för att sedan skruvas och hållas ihop "i spänn" med genomgående skruvar som dessutom tjänstgör som ben till kaminen. Dels är det nästan omöjligt att få till det hela "helt jämnt", så att samtliga ben är lika långa och dels får man vingmuttrar på ovansidan av kaminen, som omöjliggör att kunna laga mat på den med "för stora" kärl som stekpanna etc.

Winnerwellkaminen då:

Jag uppskattar att - där jag köpte den - allt kom med i förpackningen (som t.ex. gnistskydd och skorsten) och för ett vettigt pris (runt 5700, om jag inte minns fel - jag köpte den på "General Prepper"). Då ingick en skorsten som var en bit över 3 meter, som jag fick korta ned för att användas till mitt tält (detta är ju å andra sidan ett enkelt jobb med en enkel kökssax och tar inte många sekunder att göra). Winnerwells kamin fälls ihop och behöver inga skruvar och/eller verktyg för att monteras. Det här har jag själv tyckt varit en av de största fördelarna. Dels står den jämnare på sina fötter (om än närmare marken) än vad seek outside-kaminen gör och dels är det mindre "fippel" med vingmuttrar som riskerar att tappas bort i naturen (något som hänt när kaminen skulle monteras av min son, och vi därför inte kunde sova i kaminvärme den natten). Jag gillar också lösningen med fästpunkter för staglinor i gnistfånget, som på den här kaminen alltså sitter i toppen, vilket gjort att kaminen stått stadigt även i riktigt hård vind, något jag saknat på seek outsides lösning (som vid en tur vred sig så illa av vinden att skorstenen vek skorstensinfästningen och gnistfällan/gnistfånget ramlade in i kaminen som resultat, då den på Seek outsides kaminer sitter i den lösa insfästningen, och under spjället).

Kaminen är betydligt tjockare i godset (och väger därför ungefär dubbelt så mycket som) än Seek outsides kamin. Det gör att den håller värmen längre och blir mer "bränsleekonomisk" att nyttja.

Nackdelarna blir å andra sidan att A) den inte kan fällas ihop lika "platt" som Seek outsides kamin, beroende på dels att den viks och dels att skorstensinfästningen är fastsvetsad "i lådan". och B) Den väger "mer". Samtidigt väger den - med skorsten - mindre än 2,5 kg med alla tillbehör, så det är fortfarande betydligt mer "bärbart" än "släpbart".

Slutligen:

Jag tycker bägge kaminerna har sin plats för respektive äventyr - de har fördelar och nackdelar jämfört med varandra. Personligen behöver jag sällan "räkna vikt" på de sista hektona på kaminen i tältet och föredrar därför winnerwell (nu mer, när jag har en sådan) just pga möjligheten att A) bygga ihop det snabbare - och utan skruv/mutterfippel - och B) hålla värmen längre i kaminen - och således tältet - med mindre ved och C) den går att förankra i backen och med staglinor i toppen som gör att skorstenen inte riskerar att bändas eller vikas vid hård vind.

Samtidigt förstår jag folk som tycker att "varje gram räknas" och att "ett tält får aldrig väga mer än 2 kg - inklusive kamin!" - och för dessa är Seek outside givetvis det givna valet.

PS jag har ägt min seek outside-kamin betydligt längre än min winnerwellkamin (5 år kontra ett halvt år), men jag har helt gått över till att använda winnerwell-kaminen när jag vill ha med en "vandringskamin i titan", även om den packar lite sämre och väger lite mer. DS
 
Tack för bra svar! Lät som att winnerwells titankamin är bra.
Hur gör man med sådana "rull-rör" om de behöver förlängas, eller det gör man inte? Om man har en kåta för 8-10 personer så rekommenderar helsport en piphöjd på 3,46 meter. Med den pipa som winnerwell har så blir totalhöjden enligt dem 2,7m.

Kanske svår fråga, och är ju efter tycke och smak men tänkte på om man kollar mått på kaminer, vilka ungefärliga mått anser ni är de minsta för att kaminen skall vara funktionell (lådans volym, längd och inkastets diameter)?
Är det viktigt att tänka på att välja storlek av kamin efter tält-storlek?
Vilken skorstens-isolations-lösning anser ni bäst, utanpåliggande rör eller isolationsmatta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.