Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel

Hej,

Det självklara svaret är väl att "cykla" men vår senaste tanke är att ta med oss cyklarna till Gibraltar och cykla hemåt så långt vi hinner under 2 mån. Vi bor i Malmö så flyg fr Kastrup via London finns ju. Dock verkar det som att man måste vänta i London under en natt för byte av flyg så går det att undvika hade det ju varit schyst. Någon som har några tips? Tips om själva färden hemåt är också av intresse.

/Johan

Flyg till Malaga, det är 13-14mil till Gibraltar därifrån men lättare att hitta billigt flyg. Cykla eller kolla om det går att ta med cykel på bussen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag hade nog kollat vad det kostar med tåg. Det är bökigt att flyga med cykel och det verkar som att det börjar bli rejält dyrt att ta med den på flyg numera också.

Jag har för mig att det skall gå att boka tåg hela vägen antingen via Tysklands motsvarighet till SJ eller om det fanns någon annan sida. Tyvärr har jag inga länkar.

Københavns Hovedbangård är en bra startplats för kontinentala tågresor. Annan cykelkultur oxså på köpet. Tåg ner verkar rätt i tiden. Har bara tagit mig till Rom och åter men det var vida enklare och billigare från Kbh än från Malmö, dyra 35 km.

Die Bahn är bra som sagt:
http://www.deutschebahn.com/site/bahn/de/start.html

Det verkar vara smidigare att åka tåg m cykeln i Europa. Jag har bara erfarenhet av Danmark men det funkade väldigt fint. Till Köpenhamn kan man ta sig m Öresundståget, där får man ha med sig cykeln mot en barnbiljett (dyrt! tycker jag). Det brukar funka rätt bra på de tågen, ett tips är att ha med ett snöre att fästa cykeln m (jag brukar använda den snodd jag har till pakethållaren).

Tack för svaren. Dock blev det flyg ändå, verkar smidigast och inte tokfarligt prismässigt heller när man bokar tidigt, 1500 + 500 för cykel från Köpenhamn.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips