Bästa sättet att göra upp eld?

Eld

Jag har alltid med mig och använder oftast mitt eldstål. Som hjälpmedel till tändningen har jag en tändplatta (Stockholmsnäver kallas det visst...).

Eldstål är det säkraste sättet att alltid kunna få upp eld. Givetvis är det mycket lättare med tändare eller tändstickor, men risken finns alltid att de blir blöta.

Och eldstålet fungerar ypperligt för att tända kök med.

Tändblock

Har alltid ett par små tändblock med mej när jag är ute. Med dem klarar jag att göra upp en eld än om det är blött eller det regnar. Brukar använda mej av märket Änglamark som är betydligt bättre miljöval än att elda däck och cykelslang.

/g

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
tändare, nej tack

Jag har alltid med mig minst en ask, vattentätt packade och ett vattentätt fodral med skruvlock fyllt med stickor.

Tändare är hopplösa att hantera med blöta och/eller kalla händer.

Re: Gummidäck

ÅJO; sa:
Det låter inte särskilt miljövänligt att elda gummidäck! Ryker det inte massor och luktar illa? Man grillar nog inte korv över den elden.

/Åsa

Det är ju inte så att amn släpar iväg två goodyear däck och tuttar på...

Stinker inte speciellet mycket i så små mängder heller, tänkt dig längden av ett pekfinger i däckgummi så har du storleken.

Läs innehållsförteckningen på Bullens pilsnerkorv, den får röken från däckgummi att dofta rosor och sommaräng och förvandlar korven till hallontårta.....

Jag kör med tändstickor i vattentät burk, och ser till att alla som är med har varsin uppsättning tändstickor.

Som reserv har jag ett tändstål, men det är mest för nödsituationer (och köktändande).
Att göra brasa med tändstål är lättare än vad man tror, även om det är blött och kallt, så länge det t ex finns björkar och granar i närheten.

Magnesiumeldstål...

...Har jag sett på Femmans sport i Gbg.

Själv använder jag en vanlig ask solstickan i en snusdosa av plast + en extraask i en plastpåse i ryggsäcken. Dessutom har alltid alla var sin ask med sig när vi är fler som är ute.

/M
(Som trodde "Stockholmsnäver" var vanlig tändvätska...)

Nackspärr

nermander; sa:
, men Jukkasstickan hänger oftast i snöret runt halsen (innanför kläderna) tillsammans med fällkniven, visselpipan och oftast klockan och bilnyckeln (sakerna man inte vill tappa bort helt enkelt).

Wow, det är en rejäl uppsättning du bär runt halsen, är det inte i vägen?

JL

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips