Renskinn, allmänna frågor

Har kommit över ett garvat renskinn som jag tänkte använda när jag är ute i naturen, både som sittunderlag och som komplement i hammocken när det är riktigt kallt ute.

Har försökt fördjupa mig i hur jag gör på bästa sätt då jag förstått att garvade renskinn är för inomhusbruk. Går det ens att vattentäta ett garvat renskinn eller förstör jag skinnet helt och hållet? Har kollat på Norrländsk Läderolja, men hittar ingen tillverkare att maila om detta.

Skinnet i sig är mycket vackert men jag misstänker att det legat på golv eller varmt då det fäller kopiöst mycket. Att det fäller litegrann begriper jag, men kan jag håra av det på något sätt, eller är skinnet ”kört” och kommer fortsätta fälla i samma mängd?

I värsta fall får jag ha det som dekoration någonstans och köpa ett torkat skinn istället, men hade varit trevligt att försöka använda det jag har och kanske återuppliva det i möjligaste mån. Tacksam för alla tips!
 
Disclaimer jag är ingen expert på detta.

Renskinn hårar tyvärr mkt i min erfarenhet. Ett garvat skinn har jag inte ägt. Skulle testa lacka på skinnsidan med typ fernissa så att inte skinnet suger upp fukt från snön.

Torkade skinn kan man stryka med linolja på skinnsidan.

Thure
 
Har obehandlade skinn att sova på vintertid som hårar extremt mycket. Särskilt om man har fleece eller syntetiska kläder..

Vet inte hur det fungerar med ett redan behandlat skinn men att blöta skinn är ju ett sätt att avhåra dem på..
 
Så här är det: Garvade renskinn ska man endast använda som prydnad. Som liggunderlag ska man försöka få tag på ett"sarvskinn". De är slaktade tidigt på hösten innan brunsten. De släpper mycket mindre hår än skinn från renar som hunnit få vinterpäls och som är slaktade senare på året. Sarvskinn har en del fett kvar på skinnsida så de suger inte så mycket vatten, annars brukar man måla skinnsidan med färg eller fernissa. Rent allmänt ger en renhud oslagbar komfort som liggunderlag på vinterturer. Himmelsvid skillnad jämfört med plast. En renhud känns inte kall om man lägger en bar hand mot håren även om det är under -20 grader.
 
Så här är det: Garvade renskinn ska man endast använda som prydnad. Som liggunderlag ska man försöka få tag på ett"sarvskinn". De är slaktade tidigt på hösten innan brunsten. De släpper mycket mindre hår än skinn från renar som hunnit få vinterpäls och som är slaktade senare på året. Sarvskinn har en del fett kvar på skinnsida så de suger inte så mycket vatten, annars brukar man måla skinnsidan med färg eller fernissa. Rent allmänt ger en renhud oslagbar komfort som liggunderlag på vinterturer. Himmelsvid skillnad jämfört med plast. En renhud känns inte kall om man lägger en bar hand mot håren även om det är under -20 grader.
Jag gjorde sådan behandling (fernissa) på ett skinn där det satt fett kvar på baksidan vid leverans och det höll rätt många är men till slut började det tappa håren också.

/Patrik
 
Rent allmänt ger en renhud oslagbar komfort som liggunderlag på vinterturer. Himmelsvid skillnad jämfört med plast. En renhud känns inte kall om man lägger en bar hand mot håren även om det är under -20 grader.
Min uppfattning är att kombinationen uppblåst madrass + cellplast med slutna celler överst ger bättre isolering än enbart renskinn om man tältar på snö. Ett sätt att konstatera detta är hur det ser ut på snöytan efter en tältnatt. Sämre isolering ger djupare grop/ fördjupning där personen sovit.

Thure
 
Min uppfattning är att kombinationen uppblåst madrass + cellplast med slutna celler överst ger bättre isolering än enbart renskinn om man tältar på snö. Ett sätt att konstatera detta är hur det ser ut på snöytan efter en tältnatt. Sämre isolering ger djupare grop/ fördjupning där personen sovit.

Thure

Man måste räkna in Coolness faktorn oxå.....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.