Bästa sättet att göra upp eld?

Det är måhända en dum fråga, men ändå. Vad använder ni för att göra upp eld ute i naturen? Tändstickor, tändare, grilltändare eller kanske eldstål? Nyfiken på vad som används samt varför man använder det...

//Cecilia, novisen
 
Tändstickor är alltid funkis, förvarar man dem i en sån däe burk som man har surt/salt hockeypulver. Så håller de sig även torra. Finns gott om andra tips på hur man ska hålla tändstickor torra, vissa använder t.o.m. nagellack för att hålla dem torra =)
Tändare kan ju funka men kan bli tjuriga när de blir fuktiga.
Jukkasticka funkar bra i de flesta lägen men kräver dock lite träning.

Lite länkar med mer info och tips:
http://www.therangerdigest.com/Tips___Tricks/Fire/body_fire.htm
http://home.swipnet.se/gillis-nordin/varme.htm

/Johan
 
Tändstickor och tjärved.

Ska jag fuska så brukar jag ha med mig treetexbitar indränkta i diesel eller tändvätska.
Eller en flaska T-doja.

Tändare är så svårt att hålla mot det man vill tända.

Lycka till med den lille(a).

/BAX
 
Tändstickor har många fördelar: Billiga, lätta att använda, går lätt att få in elden under det man skall tända etc. Nackdelen är att stickorna och plånet är fuktkänsliga. Det senare går ju dock lätt att lösa genom att förvara dem fuktskyddat, stickorna går att doppa i paraffin etc. Det finns ju också vattensäkra stickor, stormtändstickor etc så man kan blanda lite i asken och ta den sort man för tillfället behöver. Ska man vara ute länge kanske det blir tungt med stickor (vet inte vad en ask väger jämfört med tändare).

Tändare räcker länge, blir den utblåst av vinden är det bara att tända igen (med en tändsticka har man förbrukat en tändsticka). I kallt väder fungerar tändaren sämre (måste förvaras innanför kläderna). Den är svår att få in under det som skall tändas (men man kan ju alltid tända en liten späntad sticka och använda som tändsticka).

Eldstål modell Jukkassticka tål vatten bra och med lite träning är de lätta att använda. Men de ger ju ingen eld, bara gnistor som brinner väldigt kort stund. Det är alltså ingen höjdare att tända ved som inte är riktigt torr med, däremot är det väldigt praktiskt för olika typer av kök (där behöver man ju oftast inte mer än en gnista för att tända), men frågan gällde väl eld?


Vilket jag använder? Oftast tändstickor, men Jukkasstickan hänger oftast i snöret runt halsen (innanför kläderna) tillsammans med fällkniven, visselpipan och oftast klockan och bilnyckeln (sakerna man inte vill tappa bort helt enkelt).
 
honkamaa; sa:
ja helt otroligt, en tändsticksask väger ju säkert kring 10-20 gram, fatta då om man är ute en månad och kanske har med sig en 6-7 askar.

Jag menade ju alltså tungt i jämförelse med en tändare. Har dock inte satt mig ner och försökt räkna ut hur många askar en tändare motsvarar. Men med stickor får man ju räkna med 3-4 stickor per dygn (mer om det är blåsigt).

Får väl ta fram några askar, tändare och vågen och räkna lite hemma.
 
Ett hett tips!

Här kommer ett het tips som jag snappade upp på TV för några år sedan, och som jag har använt sedan dess med kanon resultat. Skär till några långa flisor av ett bildäck och använd det som tändmaterial. Gummit brinner fast det är blött och den utvecklar en extrem hetta som tänder även den blötaste veden. Jag hat tänt brasor med hjälp av bildäcksflisorna när det har regnat ett fler tal gånger.

//Micke
 
Gummidäck

Det låter inte särskilt miljövänligt att elda gummidäck! Ryker det inte massor och luktar illa? Man grillar nog inte korv över den elden.

/Åsa
 
Jag kör med vanlig cigarettändare, modifierad med en brödklämma (sådan där plast-snurr-tråd) som jag snurrar runt tändaren och under kläppen man trycker ner. Då åker inte gasen ur om den blir klämd.

Har alltid med mig ett magnesiumstål också (som jag för övrigt inte sett till salu någonstans på länge, vet någon var man kan köpa sådana?).

Mvh
/ Fenris
 
Re: Gummidäck

ÅJO; sa:
Det låter inte särskilt miljövänligt att elda gummidäck! Ryker det inte massor och luktar illa? Man grillar nog inte korv över den elden.

/Åsa

Om man är blöt och kall så kan man stå ut med lukten av bränt gummi! För man använder inte gummit när man kan få igång en brasa med vanligt tändved.

//Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
MAW Elda upp sina skosnören? Utrustning allmänt 5
Oddex Såg för att stycka upp träd? Utrustning allmänt 19
eclipsetomte Hänga upp hammock (hennesy hammock) Utrustning allmänt 8
Nirrebosse Spänner ni alltid upp tarpen? Utrustning allmänt 9
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
Hilber Ät upp din sovsäck Utrustning allmänt 3
Jerja Vem blir först upp på nordtoppen Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.