Och bästa mjölkflaskan är...

Ja, vilken?

Det jag söker är en mindre flaska på ca 1 dl som har en inbyggd kylklamp, finns det?
Termos finns ju, men även de små är oftast så stora och tunga när "man" (läs: danskan) bara behöver en skvätt stor nog att förstöra kaffet med. Att förvara mjölk några timmar i en vanlig liten plastflaska är tydligen förenat med akut livsfara... ;)
 
Antar att det inte är ok att ta en liten flaska, fylla den med mjölk och lägga in den i frysen...? Då har du ju en kylklamp som sakta smälter...
 
Utnyttja nattkylan

Jag har själv funderat på detta. Själv brukar jag inte vandra från plats till plats, utan jag slår hellre upp lägret på en vacker plats i skogen och stannar där under hela ute-vistelsen. Min erfarenhet är att mjölk håller sig i varje fall 3 dagar i vanlig plastflaska, om den inte exponeras alltför mycket för solen. Temperaturen nattetid under sommaren brukar ofta röra sig runt 10 grader, vilket endast skiljer två grader från kylskåpstemperatur. Så om man kan utnyttja nattkylan, och sedan på något sätt bevara denna under dagen, så borde mjölk kunna hålla nästan lika lång tid ute på fältet, som i ett kylskåp. Jag har funderat på om man kunde använda en vanlig plastflaska, som man lägger på marken innan man går och lägger sig, på ett sådant ställe att den hamnar i skugga för solens första strålar. Sen vid 5-6 tiden på morgonen när temperaturen är som lägst så drar man på ett isolerande fodral på flaskan (som man sytt själv t.ex.), vilket hindrar värme från att tränga in under dagen. En annan variant är att man har hela förrådet av mjölk förvarat i en källa i närheten av lägret (man förvarade mjölk på detta sätt förr i tiden, innan kylskåpet uppfanns). Sedan kan man gå till källan och fylla på 1-2 dagars ransoner av mjölk. Ytterligare en annan variant är att använda mandelmjöl eller mandlar mixade med vatten, vilket håller längre än mjölk, men ändå ger ungefär samma smak som mjölk.

Skulle vara kul att höra era synpunkter kring dessa förslag eller andra ideer?

PS ifall man är ute och tältar under hösten i södra delen av landet, kan man även plocka vilda hasselnötter, tugga dessa till en jämn smet och sen spotta ut i teet, kaffet eller var man nu vill ha dem, som mjölksubstitut. Dessutom mycket nyttigare!
 
Riktig torrmjölk typ nido som man blandar med vatten går bra att blanda i kaffet. Smakar bättre än uht-mjölk som är mitt andra alternativ.

Måste man ha lagom tempererad mjölk med sig:
Diska ur lämplig flaska typ drickyoghurt.
Fyll till 1/3 med mjölk. Lägg på sidan i frysen.
På morgonen fyll upp med kall mjölk ur kylen.
Linda in i extrasockorna och stoppa i ryggan.
 
Jag fick en 2 dl rf thermos till mjölk, men jag gav bort den då jag behövde en större till kaffemjölken. Så det finns.
go tur
 
För att få mjölk i kaffet löste jag det tidigare med en filmburk för analog film till vanlig kamera och en 5-6 mm stor rostfri kula. I med lite torrmjölkspulver och lite vatten på med locket, skaka, öppna och häll i kaffet, men öppna inte så mycket att stål kulan hamnar i kaffet.
Problemet nu är att få tag på små plastburkar, då ingen jäkel fotograferar analogt längre! :-/
Använder en lika liten kryddburk i plåt just nu, men den håller inte helt tätt. :(
 
Som mjölkmissbrukare har jag med mig färskmjölk 3% . Det blir tungt och jobbigt. En liter väger ca ett kilo.
Jag har kalkylerat vikten i olika kalkyl program. Tungt blir det.
Nu har jag sedan många år även torrmjölk med som alternativ och upptäckt att bärvikten blir lägre.
I mitt äckccel program visar det att det bästa är att dricka upp mjölken innan jag gör något annat....
 
Torrmjölk eller portionsförpackad mjölk/kaffegrädde som används på caféer är enkla sätt att bära med sig.
Förslaget med frusen mjölk är ju också bra, då är ju mjölken och frysklampen samma sak. Bör hålla mjölken färsk något dygn.
 
Som mjölkmissbrukare har jag med mig färskmjölk 3% . Det blir tungt och jobbigt. En liter väger ca ett kilo.
Jag har kalkylerat vikten i olika kalkyl program. Tungt blir det.
Nu har jag sedan många år även torrmjölk med som alternativ och upptäckt att bärvikten blir lägre.
I mitt äckccel program visar det att det bästa är att dricka upp mjölken innan jag gör något annat....

Det var mycket mjölk du har med dig, Mbatikopio, dricker mycket kaffe latte kanske? Vad bra att du har excel som hjälpmedel, så du klarar av att utföra alla besvärliga beräkningar ;) Själv nöjer jag mig med uppskattningen 1 kg per liter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.