Bästa och säkraste vattenfiltret!

Hej,

nu har jag skaffat allt man kan tänkas behöva för att flytta till skogen. Allt förutom det kanske viktigaste, ett bra (det bästa) vattenfilter. Har hittills släpat runt på 5 liter vatten (runt Stockholmstrakten) men har förstått att man inte behöver det. Hur ska man tänka kring vatten om man har en klen mage och behöver vara extra försiktig? Vilket vattenfilter är bäst alla kategorier?

Har hört om MSR, Katadyn, NanoCeramfilter m.m.

Tack på förhand för alla expertiga råd här!

Mvh Micke
 
Vet tyvärr inget om varken MSR eller Nano nånting för jag har en Katadyn Vario. Jag köpte den utan nån större tanke på märke eller nåt, jag bara tog första bästa jag hittade på nätet. Den har ett glasfiberfilter, kolfilter och ett keramiskt filter och mer än så går väl inte att stoppa in i renaren om den inte skall bli för otymplig att bära med sig.
Det visade sig att den är dubbelverkande så det går riktigt fort att fylla en 2 liters Plapytus flaska.
När jag köpte den så var jag lite skeptisk till att den skulle fungera, d.v.s rena nästan allt vatten man kan tänka sig hitta i skogen, så jag provade lite på hemmaplan...
Den sunkigaste bäcken jag hittade, med nästan helt stillastående vatten av mörkbrun karaktär filtrerades ner i en flaska. Vattnet blev flera nyanser klarare men inte helt ofärgat, det var lite ljust gulaktigt och det luktade lite skog och det var samma med smaken. Det hade en jordnära karaktär utav mossa och gammelskog.
Men, skall det provas så ska det, så jag klunkade i mej 5 dl direkt och väntade på det värsta...
Jag mådde inte illa och jag blev inte dålig på nåt sätt, så den fungerar verkligen, idag är jag inte skeptisk längre för den fungerar verkligen och det är allt jag behöver veta.
Skulle det vara lite ovant att dricka vatten som varken ser ut som eller smakar "rent" vatten så kan man säkert smaksätta det med nån brustablett eller nåt.

/Dennis
 
Sunkit vatten kan oftast bli bättre via lite moränfiltrering, gräv en grop ca 1,5 m från vattentäkten, pumpa ut den när som slammet lagt sig, likadant med jökelvatten som innehåller mycket slit. Om gravitationsfilter eller klassiska pumpfilter är bäst beror på hur pass snabbt du vill ha ditt vatten. Sedan länge använder jag ett Waterworks för det är bekvämt att pumpa men vi har även ett gravitationsfilter som fyller dromedarsäcken under natten oxså. YMMV
 
Fördelen med sawyer och aquapure är just att man slipper pumpa, bara drick direkt ur flaskan eller välj en inline-variant och drick direkt ur camelbacken eller kläm ner det i grytan. Det är riktigt bra flöde i dessa varianter så de är klart bekvämare än pump dessutom uppnår båda varianterna "purifier"-status enligt fda vilket innebär att de filtrerar bort virus också (gäller ena varianten av sawyer och alla aquapure). Vad jag vet så finns dessa inte på svenska marknaden men det går att beställa direkt på nätet. Andra Inlinefilter finns på svenska marknaden men de håller inte samma klass.
 
Har man inte tillfälle till filtergrop kan en grovfiltering genom ett Mellittafilter eller liknande spara filterpatronen rejält.
go tur
 
Katadyn pocket köps numera för ca halva priset mot svenskt normalpris om man går till amazon uk. Förmodligen billigaste metoden sett till kostnad per liter. I länder med virus i vattnet kan ytterligare kemisk rening behövas dock.

Om vattnet är klart så är msr miox funkis. Stor som en kraftig penna och verksam mot allt biologiskt. Kan användas på resan eller tillsammans med ovanstående.

...en miox och en millbank bag för att ta bort partiklar ur vattnet kommer man också långt med...

//J
 
Mycket BRA svar som vanligt!

Utsidans medlemmar är rena expertpanelen! Mitt intresse för vildmark ökar för varje gång jag lägger ut en tråd här. Ska sätta mig in i era svar och se vad det blir för något. Det som renar mest och bäst oavsett tid och jobb blir nog mitt val.

Om ni har flera synpunkter så är jag all ears!

TACK! Mvh Micke
 
"http://www.webhallen.com/se-sv/lek_o...ska_med_filter" Ok, aquapure traveler finns i Sverige! Dock hoppas jag att det är de nya flaskorna de säljer, infotexten redovisar nämligen de gamla. De nya filterna innehåller inte iodine och man behöver inte vänta 15 min för att det ska verka. Bara häll i och tryck ut direkt. För att vara på den säkra sidan skulle jag nog beställa direkt från tillverkaren för 400 kr inklusive frakt.
När du kommer hem efter ditt äventyr så är det bara att fylla upp med kranvatten, trycka ut hälften och låta flaskan stå halvfull. Inget torkande eller rengörande.

Det som gjorde att jag valde aqua pure framför sawyer http://www.sawyer.com/water.html är att aqua pure tar bort delar av en del otrevligheter som tungmetaller och kemikalier. Om man mest vandrar på ställen som inte ligger efter jordbruk eller industrier så hade jag valt Sawyer pga av större kapacitet och att man kan spola det baklänges (back flush). OBS det finns naturligtvis begränsningar i hur mkt kemikalier som kan tas bort, men lite borttagande är bättre än inget.

Tänk på att de flesta filter inte tål att frysas.

Lycka till med valet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.